Vaakuna- ja suurmieslasien
kulttuuri-
historia on kovakantinen tietoteos.
|
Roger Peltosen ja Risto Rekolan
kuuden vuoden tutkimus- ja kirjoitusurakka on tuottanut kirjan Vaakuna- ja
suurmieslasien kulttuurihistoria – poliittinen symboliikka sortokauden
puristelasissa. Kirjan kustantanut Sparbanksstiftelse i Kyrkslätt järjesti
viikko sitten kirjan julkistamistilaisuuden Wohlsin kartanossa. Paikalle saapui
runsaslukuinen joukko kirjasta ja sen aihepiiristä kiinnostuneita.
Kaksi salillista väkeä oli
tullut Wohlsin kartanoon
juhlistamaan kirjan julkaisua. Erkki Fredriksson
puhetta pitämässä.
|
Vuonna 2012 Jyväskylän
museon intendentti Erkki Fredriksson kokosi aihepiiristä näyttelyn, joka
perustui Risto Rekolan lasiesinekokoelmaan ja tutkimuksiin. Sama näyttely oli
vuotta myöhemmin esillä Kansallismuseossa.
Jyväskylän museo julkaisi
näyttelyn tietotaulut Fredrikssonin toimittamassa vihkosessa.
Edellä mainituista
näyttelyistä on kirjoitettu tässä blogissa aikanaan:
Olikin luontevaa, että emiritus
intendentti ja kamarineuvos Erkki Fredriksson oli kutsuttu pitämään
tämän kirjan julkistamistilaisuuteen puhe sekä haastattelemaan kirjoittajia. Puheessaan Fredriksson
valotti sortokauden ilmapiiriä ja tapahtumia. Esityksen kiinnostavuutta lisäsivät
tarinat, joilla hän kytki tapahtumat oman sukunsa vaiheisiin.
Kirjan toinen kirjoittaja
Roger Peltonen
käyttämässä puheenvuoroa.
|
Tilaisuudessa Risto Rekola
kertoi lahjoittaneensa suurmieslasikokoelmansa Kirkkonummen
säätöpankkisäätiölle ja Erkki Fredriksson kertoi Jyväskylän museon lahjoittavan
näyttelyn info-taulut säätiölle.
Tekijät signeeraamassa
kirjoja, vasemmalla Risto Rekola
ja oikealla Roger Peltonen. Suomen lasimuseon
intendentti Kaisa Koiviston kappaleet työn alla.
|
Kirja tarjoaa
kokonaiskuvan laseista, jotka perustuvat kolmeen keskeiseen symboliin:
valtiollisiin ja maakunnallisiin vaakunoihin, jotka ovat peräisin 1500-luvulta,
suurmiehiin ja kansallismaisemiin sekä johtopäätöksiin asioista, joista ei
aiemmin ole ollut tietoa. Kulttuurihistoriallisen kartoituksen ja arvioinnin
kohteena ovat viiden suomalaisen lasitehtaan – Nuutajärven, Iittalan, Karhulan,
Riihimäen ja Viialan – tuottamat lasiesineet.
Aukeama kirjasta Vaakuna- ja suurmieslasien
kulttuurihistoria.
|
Tutkimuksella on kaksi
näkökulmaa:
Suppeammassa
esinekohtaisessa lähestymistavassa kuvaillaan noin viittäkymmentä lasia,
juomalaseja, asetteja, kulhoja, kermakoita ja sokerikoita, kiinnipuhallettuja
karahveja. Lasien, jotka tehtiin vuosien 1897–1920 välisenä aikana, esikuvia ja
muotteja vertaillaan ja analysoidaan. Yksityiskohtaisen tarkastelun kohteena on
myös lasien valmistustekniikka ja muottimestareiden henkilöhistoria.
Aukeama kirjasta Vaakuna-
ja suurmieslasien
kulttuurihistoria.
|
Laajemmassa
aatehistoriallisessa katsannossa käsitellään lasien sisältämää poliittista
symboliikkaa, joka liittyi suurmiespalvontaan, suomalaisuusaatteen
rakentamiseen, mutta ennen kaikkea passiiviseen vastarintaan. Lasien synnystä
päättäneiden visionäärien henkilöhistoriaa tarkasteltaessa paljastuu muun
muassa, että Nuutajärven omistaja Torsten Costianderilla oli Leo Mechelinin
velipuolena pääsy kagaalin keskiöön. Costianderin seuraaja Harald Neovius oli
myös kagaalin sisäpiiriläinen. Nuutajärvi teki omalta osaltaan poliittista
kulttuurihistoriaa.
Aukeama kirjasta Vaakuna- ja suurmieslasien
kulttuurihistoria.
|
Runeberg-lasin
liljasymboliikka tuo suurmiehen inhimilliset henkilökohtaiset tunteet ja
nuoruuden rakkauden käsin kosketeltaviksi. ”Soihtuvaakunalle” on löydetty
todentuntuinen selitys samoin kuin siihen, miksi piti luoda toinen muistolasi.
Menninkäislasin tarina tarjoaa, muista suurmieslaseista poiketen, lukijalle
historiallista pohdiskelua lasin alkuperästä. Seppälasin tarina puolestaan
osoittaa miten verkostoitunut liike-elämä ja taidepiirit olivat jo tuohon
aikaan, ja miten Paloheimon teollisuusyrittäjäsuku hyväksyi tehdastyöläisen
Sörnäisissä puristelasinsa malliksi ja suomalaisuuden symboliksi.
Riihimäen Työmies- tai Seppälasia
esitellään
tällä aukeamalla.
|
Roger Peltonen ja Risto Rekola: Vaakuna- ja suurmieslasien
kulttuurihistoria, poliittinen symboliikka sortokauden puristelaseissa.
Kirjassa on 177 sivua, 236 valokuvaa ja 213 ala- ja asiaviitettä.
ISBN 978-952-94-1032-3
Kirjan hinta on 30 euroa ja sen voi tilata netistä: suurmieslasikirja@elisanet.fi
Taas on yksi hyvä syy
enemmän liittyä Suomen
lasimuseon ystävät ry:n jäseneksi. Se onnistuu
kätevästi
netissä:
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti