Ylen Aamu-tv:ssä puhuttiin
eilen museoiden kävijämäärien huimasta kasvusta, johon yhtenä merkittävimpänä
syynä voidaan pitää Museokorttia. Pitkät jonot Amos Rex –museon oven takana
ovat saaneet monet ihmettelemään suosiota, mutta museoiden kävijämäärien kasvu
on yleiseurooppalainen ilmiö.
Ylen Aamu-tv:ssä puhuttiin
3.1. museokortista
ja museoiden kasvaneista kävijämääristä.
Kuvakaappaus: www.yle.fi
|
Aamusohvalla Antti
Sahlströmin haastattelema museokortin kehityspäällikkö Seppo Honkanen kertoi,
että Suomessa ennen museokortin markkinoille tuloa museoiden kävijämäärät
vaihtelivat vuosittain 5–6 miljoonan välillä. Hollannista meille kopioitu
museokortti tuli markkinoille 2015. Sen jälkeen kävijämäärät alkoivat kasvaa:
vuonna 2016 museokävijöitä oli 6,6 miljoonaa, vuonna 2017 7,1 kävijää ja viime
vuonna 2018 arvioidaan kävijöitä olleen noin 8 miljoonaa. Viime vuoden tarkka
luku selviää myöhemmin.
Vuosittaisista kävijöitä
noin puolet on erilaisia ilmaiskäyntejä ja noin puolet maksaa pääsymaksun.
Museokortilla pääsymaksu kuitattiin viime vuonna noin miljoona kertaa eli noin
joka neljäs maksullinen käynti.
Myytyjen museokorttien
määrä ylitti marraskuussa 200.000 kappaleen rajan ja silloin voimassa olevia
kortteja oli noin 140.000 kpl ja joulukampanja on varmasti lisännyt määrää
selvästi:
https://www.sttinfo.fi/tiedote/museokortti-jo-yli-200-000-suomalaisen-lompakossa-museoiden-kayttokulttuuri-muuttui-35-vuodessa?publisherId=65177263&releaseId=69847720&fbclid=IwAR10T_i9xu0vI_8yO0rUe1C8Ikp6jOQB79rvJYS8Ms2z5OJtZew5Nxtr3w0
Museokortin
kehityspäällikkö Seppo Honkanen
Aamu-tv:n sohvalla. Kuvakaappaus: www.yle.fi
|
Näin museokorttien
myyntitulot ovat vuonna 2018 olleet noin 10 miljoonaa euroa. Museokortin
kehityspäällikkö Seppo Honkanen kertoi Ylen Aamu-tv:n lähetyksessä, että vuonna
2018 museoille palautettiin yhteensä 7,6 miljoonaa euroa eli noin kolme
neljäsosaa korttien myynnistä saaduista rahoista. Korttien valmistus sekä
markkinointi maksavat ja rahojen hallinnointi eli jakaminen museoille niiden
kävijämäärien ja pääsylippujen hintojen suhteessa vie osansa eli neljäsosan
myyntituloista. Museokorttikävijästä museon saama korvaus on niukka, mutta jos
museo pystyy myymään museokortteja, niin niistä se saa enemmän. Jos kaikki
museokävijät kuittaisivat käyntinsä museokortilla, niin jonkin verran museoiden
tulot putoaisivat verrattuna pääsylippujen myynnillä saaduista summista. Toisaalta
pääsylipputulot ovat monen museon kohdalla marginaalinen tulonlähde, kun
veronmaksajat kuittaavat suurimman osan menoista.
Kuvakaappaus museokortin
nettisivuilta:
|
Honkasen mukaan museoiden
yhteenlasketut pääsylipputulot eli kertalippumyynti ja museokortti-palautukset
ovat kasvaneet 56 prosenttia ja kävijämäärät 35 prosenttia vuosina 2014–2017
eli kävijämäärän kasvun vaikutus on suurempi kuin pienentynyt
pääsymaksutulo/museokäynti. Museokortin avulla kasvaneet kävijämäärät tarjoavat
museoille myös paremmat mahdollisuudet erilaisten oheistuotteiden myyntiin.
Moni museo myykin omia julkaisujaan ja muuta kirjallisuutta sekä toimintansa
aihepiiriin liittyviä esineitä ja matkamuistoja.
Tuon Aamu-tv:n haastattelun
tallenne löytyy Yle Areenasta:
Museokävijöitä
jonottamassa viime syksynä avattuun Amos Rex –taidemuseoon Helsingin
Lasipalatsin edustalla. Ruutukaappaus: www.museot.fi/uutiset
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti