perjantai 4. tammikuuta 2019

Museokortti nostanut kävijämääriä museoissa


 
Ylen Aamu-tv:ssä puhuttiin eilen museoiden kävijämäärien huimasta kasvusta, johon yhtenä merkittävimpänä syynä voidaan pitää Museokorttia. Pitkät jonot Amos Rex –museon oven takana ovat saaneet monet ihmettelemään suosiota, mutta museoiden kävijämäärien kasvu on yleiseurooppalainen ilmiö.

Ylen Aamu-tv:ssä puhuttiin 3.1. museokortista
ja museoiden kasvaneista kävijämääristä.
Kuvakaappaus: www.yle.fi
 
Aamusohvalla Antti Sahlströmin haastattelema museokortin kehityspäällikkö Seppo Honkanen kertoi, että Suomessa ennen museokortin markkinoille tuloa museoiden kävijämäärät vaihtelivat vuosittain 5–6 miljoonan välillä. Hollannista meille kopioitu museokortti tuli markkinoille 2015. Sen jälkeen kävijämäärät alkoivat kasvaa: vuonna 2016 museokävijöitä oli 6,6 miljoonaa, vuonna 2017 7,1 kävijää ja viime vuonna 2018 arvioidaan kävijöitä olleen noin 8 miljoonaa. Viime vuoden tarkka luku selviää myöhemmin.

Vuosittaisista kävijöitä noin puolet on erilaisia ilmaiskäyntejä ja noin puolet maksaa pääsymaksun. Museokortilla pääsymaksu kuitattiin viime vuonna noin miljoona kertaa eli noin joka neljäs maksullinen käynti.

Myytyjen museokorttien määrä ylitti marraskuussa 200.000 kappaleen rajan ja silloin voimassa olevia kortteja oli noin 140.000 kpl ja joulukampanja on varmasti lisännyt määrää selvästi:
https://www.sttinfo.fi/tiedote/museokortti-jo-yli-200-000-suomalaisen-lompakossa-museoiden-kayttokulttuuri-muuttui-35-vuodessa?publisherId=65177263&releaseId=69847720&fbclid=IwAR10T_i9xu0vI_8yO0rUe1C8Ikp6jOQB79rvJYS8Ms2z5OJtZew5Nxtr3w0


Museokortin kehityspäällikkö Seppo Honkanen
Aamu-tv:n sohvalla. Kuvakaappaus: www.yle.fi

Näin museokorttien myyntitulot ovat vuonna 2018 olleet noin 10 miljoonaa euroa. Museokortin kehityspäällikkö Seppo Honkanen kertoi Ylen Aamu-tv:n lähetyksessä, että vuonna 2018 museoille palautettiin yhteensä 7,6 miljoonaa euroa eli noin kolme neljäsosaa korttien myynnistä saaduista rahoista. Korttien valmistus sekä markkinointi maksavat ja rahojen hallinnointi eli jakaminen museoille niiden kävijämäärien ja pääsylippujen hintojen suhteessa vie osansa eli neljäsosan myyntituloista. Museokorttikävijästä museon saama korvaus on niukka, mutta jos museo pystyy myymään museokortteja, niin niistä se saa enemmän. Jos kaikki museokävijät kuittaisivat käyntinsä museokortilla, niin jonkin verran museoiden tulot putoaisivat verrattuna pääsylippujen myynnillä saaduista summista. Toisaalta pääsylipputulot ovat monen museon kohdalla marginaalinen tulonlähde, kun veronmaksajat kuittaavat suurimman osan menoista.


Kuvakaappaus museokortin nettisivuilta:
 
Honkasen mukaan museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot eli kertalippumyynti ja museokortti-palautukset ovat kasvaneet 56 prosenttia ja kävijämäärät 35 prosenttia vuosina 2014–2017 eli kävijämäärän kasvun vaikutus on suurempi kuin pienentynyt pääsymaksutulo/museokäynti. Museokortin avulla kasvaneet kävijämäärät tarjoavat museoille myös paremmat mahdollisuudet erilaisten oheistuotteiden myyntiin. Moni museo myykin omia julkaisujaan ja muuta kirjallisuutta sekä toimintansa aihepiiriin liittyviä esineitä ja matkamuistoja.
 
Myös museokortin piirissä olevien museoiden määrä on kasvanut; alussa niitä oli 183, nyt jo yli 280 kpl.


Tuon Aamu-tv:n haastattelun tallenne löytyy Yle Areenasta:



 
Museokävijöitä jonottamassa viime syksynä avattuun Amos Rex –taidemuseoon Helsingin Lasipalatsin edustalla. Ruutukaappaus: www.museot.fi/uutiset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti