Suomen lasimuseon suuri sali
täyttyi lasiesineiden
myyjistä ja ostajista lauantain Lasipäivänä.
|
Eilen vietettiin Suomen
lasimuseon ystävät ry:n talkoovoimin järjestämää Lasipäivää Riihimäellä. Vaikuttiko huono
ajokeli vai mikä, mutta väkeä saapui tapahtumaan jonkin verran vähemmän kuin
edeltävinä vuosina. Niin paljon väkeä oli kuitenkin puolenpäivän tienoilla lasimuseossa,
että ajoittain oli käytävillä ruuhkaa. Myyjinä oli viitisenkymmentä yhdistyksen
jäsentä ja pöydillä oli monipuolinen ja laadukas valikoima suomalaista
lasituotantoa.
Lasipäivän viimeinen
ohjelmanumero on huutokauppa ja sen viimeisenä esineenä myytiin viime vuonna
Lasismissa valmistettu Helena Tynellin Aurinkopullon 100-vuotisjuhlaversio 600
eurolla. Hinta oli selvästi edullisempi kuin syksyllä Bukowskin huutokaupassa.
Myyjät pääsivät sisälle
klo 8 asettelemaan lasiesineitä
pöydille, jotka talkoolaiset olivat laittaneet
paikoilleen
perjantaina.
|
Etualan pöydällä paljon suomalaisen
lasimuotoilun klassikkoja.
|
Kahdella myyntipöydällä oli
viime vuonna
valmistettu Aurinkopullon juhlaversio.
|
Noin korkean hyllykön
täyttäminen lasiesineillä
vaatii hieman uhkarohkeutta.
|
Nanny Stillin uniikki
näyttelyesine.
|
Oikeanpuoleinen sininen
pikkumaljakko on
Riihimäen Lasin tuotantoa.
|
Myyntipöydiltä löytyi sekä
käyttö- että taidelasia.
|
Toikka on Toikka eli Oiva
Toikan lasilautanen
hänen itsensä suunnitteleman kankaan päällä.
|
Aino Aallon kannu ja
lasit.
|
Kumelan lasitehtaan
tuotteita näkyi useammalla
pöydällä. Sosiaalisen median puolella näkyy
kasvava
kiinnostus Kumelan esineisiin.
|
Etuvasemmalla Joonas
Laakson Tribute of Scarpa.
|
Monen myyntipöydän luona
piti odottaa hetki
vuoroa, että pääsi tarkemmin katsomaa esineitä.
|
Karahvisetti on Riihimäen Lasin
vanhempaa
tuotantoa oleva kokonaisuus.
|
Markku Salon tuotantoa.
|
Tällä pöydällä oli myös
jonkin verran vanhempaa lasia.
|
Yöllä oli satanut lunta,
joka aamulla
haittasi vähän ajamista Riihimäelle
ja lunta tuli päivälläkin
muutama sentti lisää.
|
Hakkaamalla koristeltuja
lasiesineitä alettiin tehdä
Kauklahdessa ja niiden valmistusta jatkettiin
Riihimäellä.
|
Pöytätila on hyödynnetty
maksimaalisesti.
|
Useita Aimo Okkolinin
muotoilemia esineitä.
|
Laadukasta lasia tälläkin
pöydällä.
|
Tämän harmaahionnalla
koristellun
esineen ikä ja alkuperä ovat arvoitus,
mutta mahdollisesti joku Pohjanmaan
lasitehtaista 1800-luvun lopulla.
|
Lasinpuhalluskilpailun
palkinto on
Jorma Vennolan muotoilema.
|
Lasimuseon henkilökunnan
pöydällä oli mm.
vanhaa lasikirjallisuutta.
|
Keskilattialla
tavallisesti oleva kristalliesineiden vitriinit
olivat huollossa, joten
lasiesineiden tunnistus oli siirretty
tähän keskimmäiseen saliin.
|
Lasiesineiden tunnistuspalvelu
on edelleen
tarpeellinen osa Lasipäivän ohjelmassa.
|
Risto Rekola myi yhdessä
Roger Peltosen kanssa
tekemäänsä kirjaa ”Vaakuna- ja suurmieslasien
kulttuurihistoria – poliittinen symboliikka sortokauden
puristelasissa”.
|
Lasimuseon lounasravintola
Kehrä piti kahvipistettä
kakkoskerroksen keskimmäisessä salissa. Näin
ravintolassa riitti paremmin paikkoja ruokailijoille ja k
ahvin sai kätevästi
läheltä myyntipöytiä.
|
Sisäänkäynnin parvella oli
neljä myyntiosastoa.
|
Tapio Wirkkalan kampa- ja
viivahiottuja lasiesineitä.
|
Tämä jalallinen malja on
Riihimäen Lasin, tai silloiselta
nimeltään Oy Riihimäen, alkuajan tuote
1900-luvun
alkupuolelta.
|
Hienostunut lila väri ja
upeasti hiotut koristekuviot.
|
Sisäänkäyntiaulan museomyymälässä
oli
runsaasti kirjallisuutta alennetuin hinnoin.
|
Markku Salon moottoroitu
lasiteos Hallanvaara (1987)
liitää lasimuseon sisääntuloaulan katossa.
|
Monet tapahtumavieraat
kiersivät myös
katsomassa museon näyttelyvitriinit.
|
Alakerran luentosalissa
oli myös myyntipöytiä.
|
Värikäs ja laadukas
valikoima.
|
Oikealla Kumelan
lasitehtaan maljakko,
johon koristelun on tehnyt Ulla Kraemer.
|
Tällä pöydällä oli pelkästään
huippuesineitä.
|
Tällä pöydänkulmalla oli
turkoosi alue.
|
Huutokauppaesineisiin
pääsi tutustumaan päivän aikana.
|
Laivan hylystä
sukelletulla pullolla
on mielenkiintoinen tarina.
|
Lasihuutokaupan meklarina
toimi
edellisvuosien tapaa Olli Niemelä.
|
Huutokaupan jälkeen tapahtuma
päättyi ja
myymättömät esineet piti pakata kuljetusta varten.
|
Mahtaako tuo ametisti kaadin kuvassa 30/60 sittenkään olla Riihimäen lasitehtaan valmistama. Tuo kaadinmalli on outo (esim ottimen malli),ja tuo friisikoriste on erilainen kuin mitä Riihimäen vaasista (amatsonit) tunnetaan. Oliskohan kyseessä Walther & Söhne tehtaan valmistama puristelasinen myöhempi kopio Moserin friisilaseista. Mainitulta saksalaiselta tehtaalta löytyy eräistä puristelaseista vastaava tai liki vastaava friisikuvio kuin mitä po. kaatimessa on.
VastaaPoistaTeksti perustuu myyjän antamaan tietoon, pitää muuttaa kuvatekstiä. Kiitos tiedosta!
Poista