|
Suomen lasimuseon
talviasussaan.
|
Hallituksen esitys
museolaiksi sekä laiksi opetus- ja kulttuuritoiminnan rahoituksesta on annettu
eduskunnalle 18.10.2018. Museolain uudistus ja siihen liittyvä museoasetus ovat
jälleen uhkaamassa Riihimäellä toimivan Suomen lasimuseon asemaa. Museoviraston
lausunnon mukaan lasimuseo ei täytä kaikkia erikoismuseolta vaadittuja
ominaisuuksia. Valtakunnalliset erikoismuseot (uuden lain mukainen nimitys on
valtakunnallinen vastuumuseo) saavat korkeampaa valtionosuutta kuin ”tavalliset”
museot toimintamenoihinsa, joten aseman menetyksellä olisi suorat vaikutukset
lasimuseon toimintaan. Tällä hetkellä Suomessa on 17 erikoismuseota.
Parhaillaan museot hakevat valtionosuuksiaan ja hakuaika päättyy 20.2.
Erikoismuseon pitää
edustaa valtakunnallisesti merkittävää toimialaa ja museon pitää olla toimialan
kannalta tarpeellinen. Sillä pitää olla valtakunnallisesti merkittävä kokoelma
ja sen pitää huolehtia ko. erikoisalaa edustavien museoiden keskinäisestä
yhteistyöstä sekä erikoisalansa museokokoelmiin liittyvän tiedon saatavuudesta
ja antaa asiantuntija-apua toimialastaan. Lisäksi sen pitää huolehtia muista opetusministeriön
erityismuseolle määräämistä tehtävistä.
Museoviraston lausunnon
mukaan lasiala on aihealueena liian kapea ja muotoilun alalla toimii jo
Designmuseo.
Lasimuseon asema oli
edellisen kerran uhattuna vuonna 2012, jolloin Opetusministeriön
selvitysmiehenä toimineen tamperelaisen Werstas-työväenmuseon johtajan, Kalle
Kallion, yhden miehen raportti Valtakunnalliset erikoismuseot – selvitys
erikoismuseojärjestelmän tilasta ja tulevaisuudesta sisälsi ajatuksen vastuun
keskittämisestä Designmuseolle myös lasin osalta.
http://lasinkerailijanblogi.blogspot.com/2012/10/suomen-lasimuseo-joutumassa-design.html
|
Suomen lasimuseo on
suljettu huoltoseisokin vuoksi
aina tammikuut, mutta on auki Lasipäivänä 26.1.,
jolloin talo täyttyy lasinkeräilijöistä.
|
Kun Helsinkiin kaavailtu
Guggenheimin taidemuseon tulo ei saanut kannatusta, niin kulttuurieliitin ja
poliittisen eliitin mielenkiinto on kanavoitunut Designmuseon ja
Arkkitehtuurimuseon uuden yhteisen rakennuksen hankkimiseen. Hanke on vahvassa
myötätuulessa ja onkin tarpeellinen; esimerkiksi Designmuseon perusnäyttely antaa
mm. tilanpuutteen vuoksi kalpean kuvan suomalaisen muotoilun kehityksestä. Uusi
museo –hanke vaatii runsaasti valtion varoja, jolloin ne ovat pois jostain
muusta ja näyttääkin sisältä, että Suomen lasimuseo on yksi häviäjistä.
Vuonna 2012 Suomen
lasimuseo sai laajaa tukea erikoismuseo-asemalleen, muun muassa suomalaiset ja
kansainväliset museot, kansainvälinen museokomitea ICOM ja eri oppilaitokset
lähettivät opetus- ja kulttuuriministeriöön museota puolustavia lausuntoja.
Löytyykö tällaista tukea nyt?
Riihimäen kaupunginjohtaja
Sami Sulkko on lehtihaastattelussa todennut, ettei kansainvälisesti tunnetun
museon asemaa pidä horjuttaa, kun sillä sen asiantuntemus on kansallisesti ja
kansainvälisesti arvostettua. Museon kävijämääräkin on kasvussa: vuonna 2018
kävijöitä oli noin 27 500, mikä on suurin luku kahteenkymmeneen vuoteen.
Suomen lasimuseo on
perustettu 1961 ja nykyisiin tiloihinsa se muutti 1980. Museon toiminnan 55-vuotisesta
historiasta on julkaistu Kaisa Koiviston kirjoittama artikkeli Suomalaisen
lasin vuosikirjassa 2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti