Tapio Wirkkalan suunnittelemia Koiranputki-lasimaljakoita
(myöhempi nimi
Tuonelan virta) Matti Pietisen kuvaamana.
Kuva: www.valokuvataiteenmuseo.fi
/ Matti Pietinen.
|
Suomalainen design eli
kultakauttaan 1950-luvulla. Menestyneillä muotoilijoilla oli Suomessa luotettu
hovikuvaaja: Pietisen perheyritys ja siellä erityisesti veljekset Otso ja Matti
Pietinen. He valokuvasivat mm. Timo Sarpanevan, Tapio Wirkkalan, Nanny Stillin,
Kaj Franckin ja Saara Hopean kansainvälisillä areenoilla palkittuja esineitä.
Göran Hongellin laseja.
Kuva: Otso
Pietinen, 1950 – 1955.
|
Otso ja Matti Pietinen
työskentelivät yhteistyössä muotoilijoiden kanssa luoden designesineistä
valokuvan keinoin iskeviä muotopelkistyksiä tai surrealistisia runoelmia.
Valokuvia käytettiin mainoksissa ja designnäyttelyissä ja ne levisivät
maailmalle kansainvälisen lehdistön välittäminä.
Valokuvat olivat osa
kansallista projektia, jossa rakennettiin mielikuvaa suomalaisen muotoilun
ylivertaisuudesta. Pietisten valokuvissa esineet irtautuvat fyysisestä
maailmasta, sen lainalaisuuksista ja rajoitteista, omaan todellisuuteensa.
Materiaalisuus ja käytettävyys väistyvät, jäljelle jäävät ikoniset muodot.
Tapio Wirkkalan Kuutonen
malja.
Kuva: Matti Pietinen, 1954 – 1955.
|
Esillä olevat teokset ovat
alkuperäisiä näyttelyvedoksia 1950-luvulta. Näyttely juhlistaa Otso Pietisen syntymän
100-vuotisjuhlavuotta.
Gunnel Nymanin
maljakko on Nuutajärven tuotantoa,
samoin Saara Hopean lasi, lisäksi kuvassa on
Iittalassa tehty Tapio Wirkkalan Kalanrakko-maljakko.
Kuva: Otso Pietinen, 1953 –
1955.
|
Valokuvataiteen museo sijaitsee
Kaapelitehtaalla Helsingin Ruoholahdessa. Enää vain tämän viikon avoinna oleva
suppeahko näyttely on esillä museon Kuvakulma-tilassa nimellä:
Etsimessä täydellinen
muoto – Matti ja Otso Pietisen designkuvia
Timo Sarpanevan
taide-esineitä.
Kuva: Otso Pietinen 1950 – 1955.
|
Kaj Franckin Kastanja-maljoja.
Kuva: Matti Pietinen, 1952
– 1954.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti