Lasinhiojamestari Toru Horiguchi |
Japanin suurlähetystö järjesti
9.9. luentotilaisuuden, jossa japanilainen lasinhiojamestari Toru Horiguchi kertoi edustamastaan Edo Kiriko –lasihionnan koulukunnasta.
Vuonna 1979 syntynyt Horiguchi aloitti alan opinnot 1999. Tämän jälkeen hän
työskenteli lasihiomoissa kunnes perusti oman yrityksen 2008 ja nyt hänen
yrityksessään työskentelee muitakin hiojia.
Tämän lasin nimi on Morning
Glory.
|
Edo Kiriko -koulukunta tai tyylisuunta
on saanut alkunsa 1834 Edon alueella, joka nykyään tunnetaan Tokiona. Toinen
tunnettu suuntaus on Satsuma Kiriko. Näissä molemmissa käytetään värittömän
kristallin ohella paljon kristallia, jossa on väriverho ja myös moniväristä
kristallimassaa. Suuntaukselle ominaisia ovat ornamentaaliset ja geometriset hiontakuviot.
Horiguchin isoisä
hiomassa.
|
Toru Horiguchin isoisä oli aikanaan
lasinhioja. Edo Kiriko –suuntauksen hiojia oli 1970-luvulla vielä noin 700
kappaletta, nyt heitä on vain noin 100. Horiguchi puhuu itsestään
käsityöläisenä, eikä taiteilijana ja hänen työnsä lähtökohtana on asiakkaan tai
loppukäyttäjän tarpeet, joihin hän pyrkii suunnittelunsa avulla vastaamaan.
Monet hiontakuviot ovat
saaneet innoituksensa
luonnosta, esimerkiksi krysanteemin kukasta,
hampun
lehdestä tai korin punoksesta.
|
Suurin osa Horiguchin hiomon tuotteista on
käyttölasiesiesineitä ja pienempi osa taide- tai koriste-esineitä. Japanilaiset
kotitaloudet ostavat tuotteita nettikaupasta ja tavarataloista, lisäksi ravintolat
ovat tärkeitä asiakkaita.
Toru Horiguchin suunnittelemat ja
toteuttamat
valaisimet sushi-ravintolaan.
|
Lontoossa sijaitsevaan
japanilaisravintolaan Horiguchi
on valmistanut tablettien sijaan hiotut lasilevyt
lautasten alle.
|
Japanilainen lasinhionta on saanut
vaikutteita eurooppalaisesta lasinhionnasta. Yksittäisen hiojan aktiivinen ura
kestää 30 – 50 vuotta. Samalla syklillä tapahtuu Edi Kirikossa tyylin vaihdos,
jolloin yksittäinen hioja tekee koko uransa samantyylisiä tuotteita.
Toru Horiguchin monivärinen taidemalja.
|
Toru Horiguchin malja.
|
Horiguchin paperipaino, jossa on käytetty
piikkimuottia.
|
Raakalasin Horiguchin hiomo ostaa parilta japanilaiselta lasitehtaalta sekä Unkarista. Unkaristahan tuli lasia myös viime keväänä lopettaneelle Okkolinin kristallihiomolle, kun pitkään aikaan ei Suomessa enää ole valmistettu kristallia. Osaan tuotteista Horiguchi käyttää raaka-aineena soodalasia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti