Lasimaljakoita ja –maljoja
on myös varustettu hopeapannoilla. Osa lasinkeräilijöistä on sitä mieltä, että
tuollainen ylimääräinen lisäke huonontaa esineen ulkonäköä ja siten alentaa sen
arvoa. Toisaalta kun hopean hinta lähti nousuun muutama vuosi sitten, niin osa
kauppiaista oli sitä mieltä, että hopeapanta nosti esineen arvoa. Pahimmillaan
myynnissä näkyi esineitä, joista hopeapanta oli irrotettu ja myyty romuhopean
hinnalla. Tämän jälkeen muotopuolta lasiesinettä yritettiin myydä ilman pantaa,
vaikka esineen reunassa näkyi selvästi ja rumasti pannan kiinnityskohta.
Hopeapanta on alun perin
ilmeisesti laitettu nostamaan esineen arvoa ja lisäksi siihen on helpompi
kaivertaa nimiä kuin lasiin. Esimerkiksi suvun kastemaljan hopeapantaan on
ollut helppo lisätä lasten nimiä paikallisessa kultasepäliikkeessä sitä mukaan
kun lapsia on kastettu. Samoin palkintona kiertäneisiin lasiesineisiin on ollut
helpompi lisätä nimiä. Vanha lahjaksi saatu esine on helpompi myydä, kun
hopeapannasta vanhat kaiverrukset on helpompi poistaa kuin lasiin kaiverretut
monogrammit. Ja suojaahan metallipanta lasimaljan reunaan kolhuilta; pienet painumat
hopeapannassa eivät näytä läheskään niin pahalta kuin lasiesineen reuna, josta
puuttuu paloja.
Monesti vanhat
kaiverrustekstit lisäävät esineen kulttuurihistoriallista arvoa riippumatta
siitä onko teksti hopeapannassa vai lasissa. Jos arvioidaan pelkkää lasiesineen
esteettistä arvoa, niin onhan se yleensä parempi ilman mitään lisäkkeitä.
Hopeapannoissa on se hyvä
puoli, että niistä näkee hopeaosan valmistusajanvuoden ja valmistajan. Tietojen
perusteella voi arvioda itse lasiesineen valmistusajankohtaa ja valmistajaa. Näiden
leimojen tulkitsemiseen löytyy ohjeet esimerkiksi näiden linkkien kautta:
http://www.leimat.fi/fi/
Ohessa on muutama kuva,
joiden pohjalta voi arvioida nostaako vai laskeeko hopeapanta esineen arvoa.
Ainahan metallipanta ei ole hopeaa vaan alpakkaa tai uushopean nimellä valmistettua
metalliseosta.
Aikaisemminkin tätä
aihepiiriä on käsitelty tässä blogissa:
Todennäköisesti Elmar
Granlundin muotoilema funkismaljakko. Valmistaja on todennäköisesti Riihimäen
lasi.
|
Elmar Granlundin maljakko
on saanut hopeavanteen.
|
Karhulan lasitehtaan pieni
kristallimaljakko hopeavanteella ja ilman.
|
Kristallimalja
sellaisenaan ja hopeavanteen kera.
|
Lasimaljan kylkiin on
hiottu koristellut fasetit, joissa vuorottelee kaksi erilaista kukkakuviota.
|
Aimo Okkolinin muotoilema
Tuula-maljakko on saanut hopeavanteen jalkaosaansa. Tuossa paikassa se häiritseekin
paljon vähemmän, verrattuna siihen että vanne olisi maljakon suussa.
|
Mieleen juolahti, että miten iheessä tuollainen hopea-/alpakkapanta voidaan poistaa, jos haluaa ottaa sen riskin että lopputulos ei olekaan kiva? Siis miten vanhteen toisto tapahtuu?
VastaaPoista