Suomalainen koru –kirjan kannessa
ja näyttelyn
julisteessa on esillä Kielonlehti, jonka tekijät ovat
Sulo
Jousjärvi, Pentti Pelkonen ja Aaro
Nieminen.
Kuvaaja on Katja Hagelstam.
|
Espoossa, näyttelykeskus
WeeGee:ssä toimivassa Kellomuseossa, on esillä kauneimpia koruja Suomen
100-vuotisen itsenäisyyden ajalta. Suomalainen Koru -näyttelyssä on joka
vuosikymmeneltä kiehtovia uniikkikoruja, kansan suosikkeja ja rakkaita
perintökoruja. Ne kertovat tarinaa suomalaisesta luovuudesta, rohkeudesta ja
kauneuden kaipuusta. Näyttely on osa
Suomi100 -juhlavuoden ohjelmistoa.
Tämä Helena Tynellin
kissa-aiheinen rintakoru on
Taito Oy:n ja Kauklahden lasitehtaan tuotantoa.
Esine
ei kuulu näyttelyn valikoimaan, vaan on
bongattu Järvenpään antiikkimessuilla
2011.
|
Näyttelyssä on esillä
usean sellaisen muotoilija koruja, jotka ovat suunnitelleet myös lasiesineitä,
esimerkiksi E.O.V. Ehrström, Helena Tynell, Saara Hopea, Tapio Wirkkala, Björn
Weckström, Eero Rislakki ja Pentti Sarpaneva.
Näyttelyn varhaisimpien
korujen joukossa on loisteliasta kultasepäntyötä Eric O.V. Ehrströmiltä ja
Venäjän vallankumouksen pyörteistä Suomeen paenneilta A. Tillanderin Oscar
Pihliltä sekä ja Buchertin perheeltä. Pietarilainen tyylisuunta vaikutti
vahvasti korutaiteeseemme, mutta virikkeitä tuli myös kuvataiteesta,
esimerkkinä Eva Gyldénin hienostuneet kameekorut. Kalevalakorut
syntyivät vuonna 1937 Kalevalan 100-vuotisjuhlallisuuksien (1935) innoittamina.
Suomalaisuus oli koruissa
vahvimmillaan 1950- ja 1960-luvuilla. Modernin suomalaisen korun pioneereihin
kuuluvat Bertel Gardberg, Paula Häiväoja, Elis Kauppi, Börje Rajalin, Eero
Rislakki ja Björn Weckström. Sysäyksen modernin korun kehitykselle antoivat
Kalevala Korun muotoilija Eero Rislakki sekä Kupittaan Kullan Elis Kauppi,
jotka ottivat käyttöön kotimaiset korukivet 1950-luvun alussa. Lopulta kaikki
modernistit käyttivät kotimaisia kiviä ja niistä tuli suomalaisen hopeakorun
tunnus.
Veistokselliset korut
olivat 1960-luvun ilmiöitä. Björn Weckströmiltä oli voimakkaita
Lapponia-kultakoruja ja Kalevala Korun Pentti Sarpanevalta reliefimäisiä
pronssi- ja hopeakoruja. Kaunis Korulle suunnitellut Paula Häiväoja teki
1960-luvun alussa läpimurron miesten hallitsemaan korutaiteeseen ja
kansainvälisiin näyttelyihin. Björn Weckström nousi nopeasti kansainväliseen
maineeseen voittamalla Rio de Janeiron kansainvälisen korusuunnittelukilpailun
kulta-turmaliinikorullaan Kukkiva muuri 1965.
Kokeellisen korutaiteen
kärjessä olivat omaperäiset Eila Minkkinen ja Olli Tamminen. Koruteollisuudessa
Lapponia Jewelryn vienti veti kaukomaita myöten ja yritys pestasi uusia
suunnittelijoita: Juhani Linnovaaran, Poul Havgaardin ja Zoltan Popovitsin.
Pentti Sarpanevan hopea- ja pronssikoruista tuli Turun Hopean vientivaltti. Samoin
Pekka Piekäisen Auran Kultasepälle suunnittelemilla hopeakoruilla oli vetoa
vientimarkkinoilla.
Eric O.V. Ehrströmin suunnittelemassa
kaulakorussa
on kultaa, safiireja ja savukvartsia. Kultasepäntyö:
Oskar
Lindroos 1917. Kuva: Rauno Träskelin 2009.
|
Uusia lahjakkaita
muotoilijoita tuli alalle 1970-luvun puolivälistä lähtien. Nuoren
suunnittelijapolven keskuudessa taidekoru valtasi alaa. Juhani Heikkilä ja
Helena Lehtinen herättivät huomiota omaperäisillä koruillaan. Korutaiteemme
kärkijoukkoon nousi 1990-luvulla Kirsti Doukas, joka on tuonut Kalevala Korun
tuotantoon kauniita ja tarinallisia koruja. Nuorten yhteistyöpajoissa
kannuksensa hankkineet korumuotoilijat yhdistävät suunnittelussa ja
valmistuksessa uuden teknologian ja käsityön. Sittemmin on saatu nykykoru, joka
voi olla itsenäinen taideteos. Tästä esimerkkinä näyttelyssä on esillä
Korutaideyhdistyksen kokoelman töitä.
Näyttely perustuu Tammen
julkaisemaan Suomalainen Koru -kirjaan (2016). Kellomuseo on käynnistänyt
korumuseohankkeen yhdessä Suomen Kultaseppien Liiton kanssa. Suomalainen koru
-näyttely ja sen oheisohjelmisto ovat hankkeen ensimmäinen askel.
Näyttely on sillä
Kellomuseossa 10.5.2017 - 8.4.2018.
Lähde: www.kellomuseo.fi/nayttelyt.html
Hei! Silmiini osui Turun sanomien artikkeli korunäyttelystä ja yhtenä kuvituskuvana oli Mauno Honkasen Tillanderille tekemä riipus, joka koostui kuvataiteilija Essi Renvallilta saamansa lasisen parfyymipullon ympärille. Kiinnostuin googlettamaan asiaa (ja siten osuin tälle sivulle), koska itselläni on tismalleen samanlainen parfyymipullo. Olen sen lapsena ostanut kirpputorilta. Nyt kiinnostaisi, minkä merkkinen hajuvesi on kyseessä (vai onko ollut täyttöpullo) ja kuinka vanha se on. Koru on tehty 60-luvulla. Oman tyhjän pulloni ostin 80-luvun lopulla. Osaatkohan antaa vinkkiä, mistä voisin löytää lisätietoa asiasta?
VastaaPoista