Esimerkiksi tällaisia
esineitä löytyy, kun hakee
kuvia Eero Rislakin lasiesineistä Googlen avulla.
|
Monipuolisen ja mittavan uran
tehnyt teollinen muotoilija Eero Rislakki on kuollut Ruotsin Helsingborissa.
Hän oli syntynyt Helsingissä 1924.
Wikipedian mukaan Rislakki on muotoillut muun muassa Helkaman Jopo-polkupyörän, Tikkurilan kirkon ehtoollisvälineistön, vesikalusteita OSY:lle, heijastimia Talmulle, silmälasikehyksiä Instrumentariumille, ilmastointilaitteitten kotelointeja Fläkt Woodsille ja koruja Kalevala Korulle. Hänet nimitettiin Teolliset Muotoilijat TKO:n
kunniajäseneksi 1996 ja hänelle myönnettiin Pro Finlandia -mitali vuonna 2005.
Lasiesineitä Eero Rislakki muotoili Mäntyharjun lasitehtaalle, jonka
toimintakausi jäi kuitenkin kovin lyhyeksi. Rislakin tunnetuimpia lasiesineitä
ovat Lara-sarjan maljakot ja koriste/karahvipullot, Katja-sarjan
jälkiruoka-astiat sekä Nina-sarja. Kaikista hänen muotoilemistaan lasiesineistä
eivät niiden nimet ole yleisesti tunnettuja.
Eero Rislakin muotoilema
Mäntyharjun kristallimalja.
|
Elinkeinoelämän keskusarkisto ELKA:n tietojen mukaan Mäntyharjun Lasi Oy toimi Mäntyharjun kunnassa vuosina 1968–1971. Yhtiön perustivat
Reijo Wihuri ja Pentti Wihuri. Yhtiön tuotteita olivat puristamalla tai
puhaltamalla valmistetut käyttö- ja koriste-esineet, mm. kulhot, lautaset,
maljakot, sokerikot ja kermakot, kynttilänjalat, savukerasiat ja tuhkakupit.
Niiden suunnittelijoita olivat Pentti Sarpaneva, Matti Halme, Eero Rislakki, Helge Spring ja Tauno Wirkkala.
Tehdas rakennettiin
Mäntyharjun kunnan luovuttamalle tontille kolmisen kilometriä Mäntyharjun rautatieasemalta
pohjoiseen. Kunta rakensi vuonna 1968 vuokrarivitalon yhtiön työntekijöiden
käyttöön.
Tuotanto alkoi tehtaassa 4.
kesäkuuta 1968. Yhtiö valmisti käyttö- ja koriste-esineitä puhallus- ja puristelasista.
Työntekijöitä oli noin 70 ja toimihenkilöitä noin 15.
Eero Rislakin muotoilema
Mäntyharjun kristallimaljakko.
|
Lasitehdas panosti alussa
etenkin vientiin, joka kuitenkin alkoi pian hiipua hintojen kilpailukyvyttömyyden
takia. Yhtiö käytti markkinoinnissaan North Crystal –brändiä. Kotimaan
myynnissä malliston suppeus ja kaupan ostajien varauksellisuus vaikeuttivat
toimintaa. Yhtiö tuotti tappiota koko toimintansa ajan ja vuonna 1971
ylimääräinen yhtiökokous päätti Mäntyharjun Lasi Oy:n sulautumisesta Oy Wiima
Ab:hen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti