keskiviikko 28. kesäkuuta 2017

Eero Rislakki in memoriam


Esimerkiksi tällaisia esineitä löytyy, kun hakee
kuvia Eero Rislakin lasiesineistä Googlen avulla.
 
Monipuolisen ja mittavan uran tehnyt teollinen muotoilija Eero Rislakki on kuollut Ruotsin Helsingborissa. Hän oli syntynyt Helsingissä 1924.

Wikipedian mukaan Rislakki on muotoillut muun muassa Helkaman Jopo-polkupyörän, Tikkurilan kirkon ehtoollisvälineistön, vesikalusteita OSY:lle, heijastimia Talmulle, silmälasikehyksiä Instrumentariumille, ilmastointilaitteitten kotelointeja Fläkt Woodsille ja koruja Kalevala Korulle. Hänet nimitettiin Teolliset Muotoilijat TKO:n kunniajäseneksi 1996 ja hänelle myönnettiin Pro Finlandia -mitali vuonna 2005.

Lasiesineitä Eero Rislakki muotoili Mäntyharjun lasitehtaalle, jonka toimintakausi jäi kuitenkin kovin lyhyeksi. Rislakin tunnetuimpia lasiesineitä ovat Lara-sarjan maljakot ja koriste/karahvipullot, Katja-sarjan jälkiruoka-astiat sekä Nina-sarja. Kaikista hänen muotoilemistaan lasiesineistä eivät niiden nimet ole yleisesti tunnettuja.

Eero Rislakin muotoilema Mäntyharjun kristallimalja.
 
Elinkeinoelämän keskusarkisto ELKA:n tietojen mukaan Mäntyharjun Lasi Oy toimi Mäntyharjun kunnassa vuosina 1968–1971. Yhtiön perustivat Reijo Wihuri ja Pentti Wihuri. Yhtiön tuotteita olivat puristamalla tai puhaltamalla valmistetut käyttö- ja koriste-esineet, mm. kulhot, lautaset, maljakot, sokerikot ja kermakot, kynttilän­jalat, savuke­rasiat ja tuhka­kupit. Niiden suunnittelijoita olivat Pentti Sarpaneva, Matti Halme, Eero Rislakki, Helge Spring ja Tauno Wirkkala.

Tehdas rakennettiin Mäntyharjun kunnan luovuttamalle tontille kolmisen kilometriä Mäntyharjun rautatieasemalta pohjoiseen. Kunta rakensi vuonna 1968 vuokra­rivitalon yhtiön työn­tekijöiden käyttöön.

Tuotanto alkoi tehtaassa 4. kesäkuuta 1968. Yhtiö valmisti käyttö- ja koriste-esineitä puhallus- ja puristelasista. Työntekijöitä oli noin 70 ja toimihenkilöitä noin 15.

Eero Rislakin muotoilema
Mäntyharjun kristallimaljakko.

Lasitehdas panosti alussa etenkin vientiin, joka kuitenkin alkoi pian hiipua hintojen kilpailu­kyvyttömyyden takia. Yhtiö käytti markkinoinnissaan North Crystal –brändiä. Kotimaan myynnissä malliston suppeus ja kaupan ostajien varauksellisuus vaikeuttivat toimintaa. Yhtiö tuotti tappiota koko toimintansa ajan ja vuonna 1971 ylimääräinen yhtiökokous päätti Mäntyharjun Lasi Oy:n sulautumisesta Oy Wiima Ab:hen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti