Erkki Vesanto: Lappi-sarjan
kristallimaljakko
3652 poro-aiheisella kaiverruskoristelulla.
Iittalan
lasitehdas 1958 – 1960.
|
Tarkoituksenmukaisuus oli
Erkki Vesannon (1915 – 1990) monipuolisen muotoilijauran kantava periaate. Hän oli
muotoilijana Iittalan lasitehtaalla vuosina 1936 – 1971, jonka jälkeen hän
toimi Iittalan lasimuseon intendenttinä. Eläkkeelle Vesanto jäi 1980. Hänen
pitkä uraa uurtava muotoilijan työnsä on kuitenkin jäänyt lähes unohduksiin.
Muotoilu tarkoittamassa
teollisen tuotteen suunnittelua oli vielä sanana tuntematon 1930- ja
1940-luvuilla. Vesanto palkattiin piirtäjäksi tekemään työpiirustukset jo tuotannossa
oleviin esineisiin. Tällainen jo olevien esineiden uudelleen suunnittelu –
vaatimattomimmillaan vain piirustusten teko – on kuulunut myöhemminkin monen
muotoilijan tehtäviin. Vesanto suunnitteli kuitenkin jo 1930-luvulla omiakin
malleja ja tämä työ jatkui pitkälle 1960-luvulle asti.
Näitä lasiesineitä on
usein pidetty Hongellin muotoilemina.
|
Näitäkin Vesannon taidelasipulloja
on
välillä koitettu laittaa Hongellin nimiin.
|
Vesannon Vega-kolpakoita
ja kannuja
on valmistettu USA:n vientiin 1966 – 1967.
|
Lappi-sarjan maljakoita
tehtiin Iittalassa 1958 - 1970.
|
Vesannon tunnetuimpia
töitä ovat Lappi-taidelasisarja (1958) ja pinottava Panu-juomalasi (1962).
Näyttelyssä voi törmätä moneen muuhunkin tuttuun sarjaan, joka nyt paljastuu
Vesannon muotoiluksi.
Vuonna 1946 Iittalan
lasitehdas järjesti muotoilukilpailun saadakseen uusia kaiverrus- ja
hiontamalleja. Kilpailun voitti Tapio Wirkkala ja toisen sekä kolmannen palkinnon
sai Kaj Franck. Kumpikaan ei koskaan asunut Iittalassa. Hyvin pian muodostui
säännöksi, että Vesanto mm. valvoi sitä, että sarjatuotannossa olleiden
taide-esineiden muoto säilyi oikeana. Vesannosta tuli monella tavoin sekä
Wirkkalan, Franckin että myöhemmin Timo Sarpanevan luottomies Iittalassa. Tämä
muodostaa toisen kerroksen Vesannon monipuolisella uralla.
Iittalan Löytö-sarjan esineitä
on pidetty Tapio Wirkkalan
muotoilemina, mutta nyt on selvitetty, että Erkki
Vesanto
on muotoillut ne Tapio Wirkkalan idean pohjalta.
|
Myös Inari-sarja on usein
laitettu Tapio Wirkkalan nimiin,
mutta senkin sarjan on Erkki Vesanto
muotoillut.
|
Kolmas työ oli Iittalan
lasimuseon intendenttinä toimiminen vuosina 1971 – 1980. Tämä tehtävä
osoittautui vaativaksi, mutta myös erittäin mieleiseksi. Iittalan lasimuseon historiikki on julkaistu Suomalaisen lasin vuosikirjassa 2016.
Erkki Vesannon
elämäntyöstä on julkaistu Kaisa Koiviston ja Sirkka-Liisa Löflundin laaja
artikkeli sekä Löflundin kokoama Vesannon tuotannon esineluettelo 1936 – 1971
Suomalaisen lasin vuosikirjassa 2017.
Näyttely on esillä Suomen
lasimuseon kolmannessa kerroksessa (sinne pääsee hissillä) 11.9. asti.
Lähde: Suomen lasimuseo
Näyttelyn avajaispäivänä
Erkki Vesannon tyttäret
Marsa Partanen ja Anne Vesanto ihailemassa
isänsä
suosituimpia muotoilutöitä.
|
Vuosina 1945 – 1960 tuotannossa
olleen
maljakon mallinumero oli 1008.
|
Kaadinta 2438 valmistettiin
vuosina
1954 – 1967 värittömästä, sinisestä,
lilasta ja vihreästä lasista. Tämä
upean
punainen ei ollut tuotannossa.
|
Maalaamalla koristeltuja lasiesineitä
on valmistettu
muuallakin kuin Kauklahdessa ja Kumelassa.
Näihin
Vesannon esineisiin on maalauskuviot
suunnitellut Leena-Kaisa Penttilä.
|
Tämä liköörikarahvi 2275
oli tuotannossa 1948 – 1945.
|
Karhunkaato on aiheena
kiehtonut
taiteilijoita viime vuosiin asti.
|
Tämä kermakon 4519 ja
sokerikon 4518
muodostama pari muistuttaa kovasti Hongellin
Säde-sarjaa. Selvin
ero on kermakon kaareva
korva. Tuotannossa 1956 – 1960.
|
Karahvimalli vuodelta
1954.
|
Nämäkin maljakot ovat
Lappi-sarjaa.
Kaiverruskoristelun aiheena vesiperhosia.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti