Ritva-Liisa Pohjalaisen
osasto ArtHelsinki 14 –nykytaidemessuilla.
|
Syyskuun puolivälissä
järjestettiin Habitare -sisustusmessujen oheistapahtumina ArtHelsinki 14 –nykytaidemessut
ja Antiikki 2014-myyntitapahtuma. Muutama vuosi sitten nykytaidemessuilla oli
useammallakin lasitaiteilijalla teoksia myytävänä, tänä vuonna vain Ritva-Liisa
Pohjalaisella oli oma osasto, tosin Marja Hepo-aholla ja Kari Alakoskella oli
osasto Antiikkimessujen puolella.
Kun kuvan klikkaa
suuremmaksi, näkee kuinka paljon punaisia
tarralappuja on esineiden alapuolella
kertomassa tehdyistä kaupoista.
|
Oranssin sävyisiä lasiesineitä
ja oikealla alhaalla on
kromatusta pronssista tehty Valossa -pienoisveistos.
|
Lila värimaailma yhdistää
näitä Ritva-Liisa
Pohjalaisen taidelasiesineitä.
|
Pohjalaisen sinisävyisiä
teoksia.
Alhaalla keskellä on Liplatus -lasiveistos.
|
Keskellä kuvaa on Deep
Sea, sen oikealla puolella Springtime ja Meritähti.
|
Lasiveistokset Pohjalainen
työstää Nuutajärvellä mestaripuhaltajien kanssa, missä lasinpuhalluksen
perinteet ja korkea taito ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle jo
vuosikymmenten ajan.
Pohjalaisen teoksissa
taitava materiaalin hallinta yhdistyy uusiin ja yllättäviin lähestymistapoihin.
Veistokset ovat kuin läpikuultavia pienoismaailmoja.
Vahvat värit ovat
tyypillisiä Ritva-Liisa Pohjalaisen
tämän vuotiselle kokoelmalle ArtHelsinki –messuilla.
|
Tämän teoksen nimi on
Lupaus.
|
Etualalla on uniikki
lasiveistos nimeltä Päivien juoksu.
|
Ritva-Liisa Pohjalainen:
Luottamus –lasiveistos.
|
Ritva-Liisa Pohjalainen:
Ruska, uniikki lasiveistos.
|
Veistosten valmistaminen
on teknisesti vaativaa ja siihen tarvitaan kolmen puhaltajan samanaikainen
työskentely sulan lasimassan kanssa. Teokset rakennetaan asteittain siten, että
ensiksi tulikuumaan aloituskappaleseen liitetään värejä, kuvioita ja
ilmakuplia. Kuvioiden väliin voidaan liittää kirkasta sulaa lasia. Aihioita
lämmitetään jatkuvasti, jottei se pääsisi jäähtymään liikaa. Kun aihio on
valmis, se päällystetään kirkkaalla lasilla sekä muotoillaan kostutetun paperin
ja lastojen avulla haluttuun muotoon. Tämän jälkeen teos hiotaan ja
kiillotettaan. Lopuksi taiteilija signeeraa teoksen käsin kaivertamalla.
Kohti tähtiä –veistoksen osat
ovat lysteroitua umpilasia, jotka on
katkaistu, hiottu sekä kiillotettu ja ne
ovat graniittijalustalla.
|
Vasemmalla on uniikki lasiveistos Kuutamolla,
jossa vapaasti
puhallettu umpimassa on halkaistu, hiottu, kiillotettu.
Pinta on
lysteroitu puhalluksen loppuvaiheessa.
|
Tämän teoksen nimi on
Hehku.
|
Tämä veistos on nimeltään Rannalla.
|
Kasvu on uniikki
lasiveistos, verholasitekniikka, katkaistu, hiottu,
kiillotettu ja toisen osan
pinta on lysteroitu puhalluksen lopussa.
|
Ritva-Liisa Pohjalainen on
valmistunut muotoilijaksi Taideteollisen korkeakoulun tekstiilitaiteen
osastolta 1974. Aikanaan muotoilijat valmistuivat jonkin materiaalin mukaiselta
osastolta, mutta työskentelivät kuitenkin usean eri materiaalin kanssa, kuten esimerkiksi
Tapio Wirkkala, Timo Sarpaneva, Kaj Franck, Gunnel Nyman, Saara Hopea ja monet
muut. Nykyään Aalto-yliopistossa on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu sekä
siellä muotoilun laitos, jossa opiskellaan muotoilun teoriaa ja käytäntöjä eri
materiaalien kanssa.
Pohjalainen on työskennellyt
pitkään menestyksekkäästi tekstiilimuotoilijana ja 2000-luvulla hän on
laajentanut työskentelyään korujen sekä posliiniesineiden ja muiden Home Design
–sarjan tuotteiden muotoilijana. Näiden lisäksi hän on kouluttautunut lasitaitelijaksi
ja hän on muotoilut muutaman vuoden ajan lasiveistoksia ja muita taidelasiesineitä.
Viimeisimpänä aluevaltauksena ovat metallista tehdyt pienoisveistokset.
1950-luvun suurille
nimille ei asetettu raja-aitoja, vaan he siirtyivät hyvin luontevasti
materiaalista toiseen. Lokeroiminen on myöhempien aikojen tapa muotoilun,
taiteen ja muunkin luovan työn sekä yhteiskunnallisen aktiivisuuden suhteen.
Kun henkilö asemoidaan tiettyjen näyttöjen perusteella johonkin lokeroon, on
hänen vaikea myöhemmin toimia uskottavasti oman lokeronsa ulkopuolella. Samalla
tavalla Ritva-Liisa Pohjalaisen luovan työn laajentuminen myös lasimuotoilun ja
lasitaiteen puolelle on kohdannut joissain piireissä suhtautumisongelmia. Viimeistään
tänä syksynä ArtHelsinki 14 -messuilla Ritva-Liisa Pohjalaisen osastolla pystyi
havaitsemaan tehtyjä kauppoja kuvaavien punaisten tarrojen määrästä, että nämä
lasiveistokset ovat laajasti haluttuja lasinkeräilijöiden ja muiden
taiteenkeräilijöiden piirissä.
Vasemmalla on paperipainotekniikalla
valmistettu
Meduusat –lasiveistos ja oikealla on Tropiikki.
|
Lähikuvassa osa Rannalla –teoksesta.
|
Kiitos todella kattavasta informaatiopaketista. Kauniit kuvat kertoo paljon. Upeita Ritva-Liisan oivalluksia ja tekijän taidonnäytteitä. Väriä elämään. Ehkä näihin sijoittaisin mieluummin kuin esim. Talvivaaran pörssiosakkeisiin.
VastaaPoista