lauantai 1. lokakuuta 2022

Aino ja Alvar Aallon tuotantoa esillä Helsingissä

 

Aalto-keräilijä Pertti Männistö esitteli itse näyttelyn torstaina 29.9. ja erittäin mielenkiintoinen kierros näyttelyssä kesti kaksi tuntia. Tilaisuus veti runsaasti yleisöä Taidehalliin.


Aallot – Aino ja Alvar keräilijän silmin –näyttely Helsingin Taidehallissa esittelee aarteita maailman suurimmasta yksityisestä Aalto-kokoelmasta. Laaja kokonaisuus tuo esiin suunnittelijaparin monipuolista esinemuotoilua.

Näyttelyssä suunnataan katse kohti Aaltojen muotoilun klassikoita sekä harvinaisuuksia, kuten huonekalujen prototyyppejä, varhaisia versioita valaisimista sekä materiaalikokeiluja vuosien varrelta. Esillä on myös lasiesineistöä sekä Paimion parantolan alkuperäiskalusteita.

 


Näyttely keskittyy aikaan ennen huonekalujen valmistuksen koneellistumista ja laajempaa sarjatuotantoa. Tämä varhaisempi, 1920-luvulta 1960-luvun puoliväliin ulottuva tuotantotapa näkyy mm. kalusteiden sirompana mittakaavana ja kevyempänä yleisilmeenä.

 

Pertti Männistö, Aaltojen huonekalujen, valaisinten ja lasiesineiden tuntija sekä keräilijä.


Kaikki näyttelyn esineet kuuluvat keräilijä Pertti Männistön ainutlaatuiseen Aalto-kokoelmaan. 1990-luvulla kokoelman kartuttamisen aloittanut Männistö on kerännyt yli tuhannen esineen yksityiskokoelman Aino ja Alvar Aallon suunnittelemia valaisimia, huonekaluja ja lasimuotoilua. Männistön verraton perehtyneisyys ja tietämys ovat tehneet hänestä kysytyn Aalto-asiantuntijan.

 


Vaikka olisi nähnyt Männistön kokoelmaan perustuneen Muotoja moneksi - 30 vuotta intohimoista keräilyä –näyttelyn Jyväskylän Aalto-museossa viime vuonna (https://lasinkerailijanblogi.blogspot.com/2021/04/aalto-lasia-manniston-kokoelmasta.html) ja viime kesänä Kotkan Sunilassa esillä olleen Aino Marsio-Aallon tuotantoa esitelleen näyttelyn (https://lasinkerailijanblogi.blogspot.com/2022/06/aino-marsio-aalto-alvarin-varjosta.html), niin silti tässä näyttelyssä on uutta nähtävää.

Näyttely on ollut hyvin suosittu: ensimmäisen kolmen viikon aikana sen on nähnyt 9000 henkeä. Näyttely on esillä 23.10. asti.


Vasemmalla erikoiskorkea Savoy-maljakon aihio, jossa on vielä kappa leikkaamatta pois. Esine on viimeisin lisäys Männistön kokoelmaan.


Aaltokukka.

Tällä Bölgeblick-nimisellä ehdotuksella Aino Aalto osallistui Karhulan lasitehtaan kilpailuun 1932. Tämä tuli puristelasiesineiden sarjassa toiseksi. Voiton vei Aarre Putron Olli-sarja. Aino Aallon sarja ei mennyt tässä alkuperäisessä muodossaan tuotantoon, vaan Göran Hongell muokkasi sitä tehtaan vaatimusten mukaisesti. Bölgeblick-nimellä sitä ei markkinoitu pitkään aikaan; aluksi se oli ilman nimeä tuoteluettelossa ja myöhemmin nimellä Aalto. Sarja oli tuotannossa 1932–1956 ja uudestaan vuodesta 1983 alkaen. Sitä on valmistettu Karhulan, Iittalan ja Riihimäen tehtailla; viimeksi mainittu siirtyi Ahlströmin omistukseen 1985.







Oikealla harvinainen Aalto-kukan toiseksi ylimmäinen osa punaisesta lasista valmistettuna.


Aaltojen muotoilemia valaisimia valmisti aluksi Taito Oy, mutta vuodesta 1953 alkaen Valaistustyö Ky.


Prototyyppi valaisimesta, jonka Alvar Aalto suunnitteli Maison Carré´n sisustukseen.


Ikonisesta Aalto-jakkarasta on valmistettu valtava määrä erilaisia versioita kolmi- ja nelijalkaisina.





Villa Maireaan suunniteltuja ulkokalusteita.


Aino Aallon vuonna 1929 suunnittelemat lastentuolit.


Hybridi Senna-tuoli vuodelta 1929.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti