Riihimäen Lasin Alatehtaan
savupiippua
on madallettu runsaasti, koska tiilipiiput
tuppaavat rapautumaan.
|
Suomen lasimuseo
perustettiin Riihimäelle 1961 ja aluksi toimitila sijaitsi Eteläisen
kansakoulun kellarissa. 1965 museo pääsi muuttamaan Allinnan kiinteistöön
kaupungin keskustaan. Museon kokoelmat kuitenkin kasvoivat nopeasti lahjoitusten
ansiosta ja pian ruvettiin puuhaamaan isompia tiloja. Ensin suunniteltiin
uudisrakennusta Allinnan kiinteistön viereen ja arkkitehtuurisuunnitelma
valmistui 1972, mutta kun Riihimäen Lasi 1973 ilmoitti Alatehtaan vapautuvan
lasintuotantokäytöstä, niin kiinnostus näiden tilojen saamisesta museokäyttöön
heräsi. Jossain vaiheessa oli esillä myös tilat Vesilinnassa, mutta niihin
sijoitettiinkin Valtion askartelunohjaajaopisto.
Suunnitelma Suomen
lasimuseon
uudisrakennuksesta Allinnan
kiinteistön viereen. Allinna takana
oikealla.
|
Tapio Wirkkala oli mukana
museotoimikunnassa Ornamon edustajana vuodesta 1970 ja vuonna 1974 hän totesi:
”Ajatus, että lasimuseo siirtyisi vanhaan tehdastilaan on ratkaisu, jota
parempaa Riihimäen kaupungin alueella ei ole ja sellaista ei löydy hevin
muualtakaan. Kantani tässä on varaukseton”.
Lasimuseon pienoismalli
Alatehtaan kiinteistössä.
Myös sisätilat on rakennettu ja ne tulevat näkyviin,
kun katon nostaa pois.
|
Esisopimus
kiinteistökaupasta tehtiin 1974 ja lopullinen kauppa seuraavana vuonna. Wirkkala
nimitettiin lasimuseon suunnittelijaksi 1975. Hän oli hyvin perehtynyt lasin
tuotantoon omassa muotoilijan työssään ja lasimuseon tarpeisiin toimikunnan
työskentelyssä. Lisäksi hän oli kokenut näyttelysuunnittelija ja oli jo
suunnitellut Karhulan lasitehtaan oman museon.
Suunnittelutyön alkaessa
museon kaavailtiin valmistuvan parissa vuodessa, mutta hanke venyi ja museo
avattiin vasta 1981. Tapio Wirkkala työryhmineen vastasi rakennuksen uudesta ulkoasusta,
sisätilojen uudelleen jakautumisesta ja niiden sisustuksesta. Myös
perusnäyttelyn sisällön ja esillepanon Wirkkalan toimisto on suunnitellut. Myös
museon ulkoalueet sisältyivät suunnitelmaan. Museota voikin pitää Tapio
Wirkkalan kokonaistaideteoksena ja sellaista varsinkin monet ulkomaiset vieraat
tulevat Riihimäelle kokemaan.
Design Tapio Wirkkala –suunnittelutoimiston
laatima pihasuunnitelma.
|
Tänään julkistettiin Uta
Laurénin toimittama kirja Lasitehtaasta museoksi ja sunnuntaina avautuu museon
kolmannessa kerroksessa samanniminen näyttely.
Suomen lasimuseon
amanuenssi Uta Laurén
kertoo Wirkkalan suunnittelemista ovenkahvoista.
|
Museorakennuksen
ovenkahvat on valettu
valimossa, joka toimi Alatehtaan kiinteistössä
ennen kuin
remontti alkoi.
|
Wirkkala halusi museon
suureen saliin parketin,
joka muistuttaa lasihytin puulattiaa ja siitäkin
tehtiin havainne-esine päätöksenteon tueksi.
|
Museo alakerran
perusnäyttelyssä on vitriini, jossa
esitellään lasinvalmistuksen historian
alkuvaihetta.
Siitäkin on tehty pienoismalli suunnitteluvaiheessa.
|
Tapio Wirkkalan
lasimuseolle suunnittelema valaisin.
|
Lasinpuhallusmuotit eivät olekaan
raskaita
alkuperäisesineitä, vaan kevyitä replikoita.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti