Saatuaan itse jo nimeä ja
vahvan aseman suunnittelijana suomalaisessa taideteollisuudessa alkoi Kaj
Franck vaatia anonymiteettiä tuotteisiin. Kaunis koti –lehden numerossa 3/1961
hän pohtii asiaa nimimerkin E.P. kirjoittamassa jutussa.
Nuutajärven lasitehtaassa,
jonka taiteellinen johtaja Franck oli, taide-esineetkin signeerattiin
pelkästään tehtaan nimellä vuodesta 1965 alkaen 1970-luvun alkupuolelle asti.
Sen jälkeen palattiin tavanomaiseen signeerauskäytäntöön eli tehtaan nimen
lisäksi muotoilijan nimi mainittiin.
Humppilassahan mentiin
1970-luvulla vielä pidemmälle eli lasinpuhaltajan nimi painettiin pakkaukseen.
Varmaan tällä haluttiin antaa kunniaa tekijälle, mutta varmaan se myös kannusti
puhaltajaa pitämään laatuvaatimuksista kiinni.
Kaj Franck vaati anonymiteettia
taideteollisuusesineisiin
Kaunis Koti –lehden numerossa 3/1961.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti