Suomen lasimuseossa on
esillä Henriikka Pölläsen teoksia hänen omassa Valovuodet –näyttelyssään ja hän
on mukana myös Taas kiertueella –ryhmänäyttelyssä, joka esittelee uutta eurooppalaista
lasikaiverrusta. Lasin kaivertaminen on vain yksi Pölläsen käyttämistä
ilmaisukeinoista, hän on erikoistunut lasimaalaukseen.
Henriikka Pöllänen:
Uranium heritage.
Lähikuva tästä teoksesta
on ryhmänäyttelyn
Back on Tour -kirjan kansikuvassa.
|
Henriikka Pöllänen on
valmistunut Ikaalisten taide- ja taideteollisuusoppilaitoksesta
lasiartesaaniksi 2014. Silloinhan IKATA:n lasikoulu toimi vielä Kihniön
sivutoimipisteessä.
2019 Pöllänen valmistui Hämeen ammattikorkeakoulusta lasi-
ja keramiikkamuotoilijaksi. Hänellä on lasialan opintoja myös ulkomailta, mm.
Virosta ja USA:sta.
Pöllänen osallistui Suomen lasimuseon vuonna 2017 järjestämälle kaiverruskurssille ja sieltä hän sai kipinän kaivertamiseen. Henrikka Pöllänen osallistui myös tänä syksynä museon järjestämälle jatkokurssille.
Pöllänen osallistui Suomen lasimuseon vuonna 2017 järjestämälle kaiverruskurssille ja sieltä hän sai kipinän kaivertamiseen. Henrikka Pöllänen osallistui myös tänä syksynä museon järjestämälle jatkokurssille.
Hän on aikaisemmin
käyttänyt lasin työstämiseen myös hiekkapuhallusta ja dremel-pienoisporaa.
Ylipäätään lasin kylmätyöstömenetelmät ovat niitä, joita Pöllänen käyttää.
Esimerkiksi yhteisnäyttelyssä esillä olevat maljakot, joita hän on
kaivertamalla/hiomalla työstänyt, on ostettu ”raakalasimaljakkoina”.
Hänen omassa näyttelyssään
on esineitä, joissa materiaalina on käytöstä poistettuja lasimuseon vitriinien
lasiseiniä.
Henriikka Pölläsen
Valovuodet-näyttely on esillä 27.10. asti.
Taas kiertueella –
Riihimäeltä Coburgiin –näyttely on esillä 31.12. asti.
Henriikka Pöllänen:
Genesis
Lasiesine, joka on kuin cameo-koru.
|
Henriikka Pöllänen |
Nämä Dead wood -sarjan veistokset Pöllänen
on valmistanut vaahtolasista.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti