Suomalaisen lasin
vuosikirja 2018.
|
Suomalaisen lasin
vuosikirja on jälleen ilmestynyt ja se on runsaasti kuvitettu sekä värikäs
artikkelikokoelma suomalaisesta lasituotannosta. Juttujen aiheet liittyvät
vanhaan ja uuteen suomalaiseen lasinvalmistukseen.
Aino Aaltio-Marsion
kilpailuehdotus ja Göran Hongellin
muokkaamia tuotantoversioita.
|
Igor Herlerin artikkeli ”Aino
Marsio-Aalto, Göran Hongell ja Karhula Oy” on mielenkiintoinen ja selkeästi
lähdeviittein varustettu tutkielma siitä, mikä oli Aino Aallon todellinen panos
Aalto-lasiston eri osien suunnittelussa. Totuushan on, että Aallon
kilpailuehdotuksen pohjalta Karhulan lasitehdas laittoi Göran Hongellin
muokkaamaan tuotantoon tulleet versiot hyvin toisenlaisiksi kuin alkuperäisehdotukset.
Valmistaja eli Karhula-Iittala ei kuitenkaan ole maininnut Hongellin nimeä
näiden yhteydessä, vaan niitä on markkinoitu pelkästään Aino Aallon nimellä,
mikä on varmaan ollut myyvempää hänen maineensa tietäen. Todellinen tieto ei
sinänsä ole mikään uusi löytö, vaan jo Karhulan lasitehtaan
satavuotisjuhlanäyttelyn yhteydessä 1989 Suomen lasimuseo julkaisi kirjan,
jossa Karhulan lasimuseon silloinen hoitaja Inkeri Nyholm kirjoitti tästä.
Pekka Paunilan lasihytti
Riihimäen hyttikorttelissa.
|
Aurinkopullojen valmistusta
Osuuskunta Lasismin
hytissä Riihimäellä keväällä 2018.
|
Uutta suomalaista
studiolasia on esillä
Suomalaisen lasin vuosikirjassa 2018.
|
Timo I. Laakso on koonnut
näyttävän valikoiman viimeksi kuluneen vuoden aikana valmistetuista
suomalaisista lasiesineistä. Mukana on itsenäisten lasistudioiden sekä Iittalan
lasitehtaan tuotantoa.
Mäntyharjun lasitehtaan
tuotteita ja
pääsuunnittelija Eero Rislakki.
|
Suomen lasimuseon
intendentti Kaisa Koivisto on kirjoittanut Mäntyharjun lasitehtaan historiikin.
Tehtaan toiminta jäi kuitenkin lyhyeksi: 1968 – 1971 eli sen perustamisesta on kulunut 50
vuotta. Artikkeli on mielenkiintoinen katsaus tehtaan vaiheisiin.
Sööläystyöt voivat olla
parhaimmillaan
upeampia kuin tehtaan ”oikeat” tuotteet.
|
Metropolian
esinekonservoinnin opiskelijoiden
konservoima Timo Sarpanevan Ahtojää-teos
esillä Designmuseossa.
|
Wärtsilän aikanaan omistaman
Nuutajärven lasitehtaan
tuotteita alettiin markkinoida Arabia-brändin alla 1972
ja
silloin yhtiö jakoi kuluttajille Lasin tavaraoppia –vihkosia.
|
Nuutajärven lasitehtaan
perustamisesta on tänä vuonna tullut kuluneeksi 225 vuotta ja sen kunniaksi
kirjassa on julkaistu uudelleen tehtaan vuonna 1972 julkaisema ”Lasin
tavaraoppia” –vihkonen. Siinä on pätevää tietoa lasin valmistuksen
tekniikoista. Heikki Orvolan selkeät piirrokset havainnollistavat hyvin
tekstiä.
Hanna Mamia-Walther
aloitti Suomen lasimuseon
johtajana viime tammikuussa.
|
Kirjan on julkaissut Suomen lasimuseon ystävät ry ja siinä on julkaistu myös yhdistyksen toimintakertomus sekä juttuja yhdistyksen järjestämistä tapahtumista.
Kirjassa on esillä valikoima
kotimaisissa laatuhuutokaupoissa viimeksi kuluneen vuoden aikana myydyistä
kiinnostavista lasiesineistä.
Kirja on tehty talkootyönä
ja sen ovat koonneet Timo I. Laakso ja Jyrki Winter. Graafinen suunnittelu on
Maara Kinnermän. Teoksen on julkaissut Suomen lasimuseon ystävät ry ja yhdistyksen
jäsenet saavat kirjan jäsenetuna. Muille sitä myydään lasimuseon myymälässä ja
useiden nettikirjakauppojen kautta. SLMY:llä on noin 900 jäsentä. Tämä
vuosikirja on viides, ensimmäinen julkaistiin 2014. Kirjassa on kansilehtien
lisäksi 160 neliväristä sivua, joiden koko on hieman madallettu A4.
Odotan joka vuosi valtavalla innolla tätä upeaa opusta. Tällä kertaa vähän petyin sisältöön, vaikka mielenkiintoista kerrontaakin siellä oli. Karan tehtaasta kertova suppea juttu oli mielenkiintoisin, kun kyseisestä tehtaasta on niin vähän kirjoitettua tarinaa. Toivoisin kirjaan enemmän vanhasta puristelaseista kertovia juttuja...
VastaaPoistaKiitos kaikille talkoolaisille, jotka ovat kirjaa koonneet!
Pystyisitkö antamaan vinkkiä henkilöstä, joka voisi kirjoittaa puristelasista Suomalaisen lasin vuosikirjaan 2019 ?
PoistaHyvä kirja jälleen! On hienoa, että Igor Herler jaksaa penkoa tosiasioita esiin. Pidän myös hänen tyylistään kirjoittaa. Ei kosiskele mitään eikä ketään!
VastaaPoista