Suomen lasimuseossa
Riihimäellä on avautunut tanskalaisen design´in näyttely Made in Denmark.
Näyttely on koottu saksalaisen, Leipzigissä sijaisevan,
Grassi-taideteollisuusmuseon kokoelmista. Museo on perustettu italialaista
kauppiassukuun kuuluneen ja poikamiehenä kuolleen Franz Dominic Grassin
testamenttilahjoituksen varoilla ja se aloitti toimintansa 1895.
Keski-Euroopassa ihailtiin jo silloin pohjoismaista taideteollisuutta ja
–käsityötä, joten museo alkoi jo heti alkuvaiheessa kerätä myös tanskalaisia
esineitä. Se oli ensimmäisiä laajaa taideteollisuusesineistöä kartuttaneita
museoita. Toisen maailmansodan jälkeisessä etupiirijaossa Leipzig jäi
Itä-Saksan puolelle ja länsimaisten esineiden kokoelmaa ei enää kasvatettu,
mutta Saksojen yhdistämisen jälkeen näitä puutteita kokoelmasta on täydennetty.
Nämä on muotoillut Tanskan
tunnetuin
lasimuotoilija Per Lütken 1950-luvulla.
|
Suomen lasimuseon ja
Grassin museon yhteistyö on alkanut 1983, jolloin lasimuseon kokoelmista koottu
Suomalaista lasia vuodesta 1800 nykyaikaan –näyttely oli esillä Leipzigissä.
Tuon näyttelyn rekonstruktio oli esillä lasimuseon kolmannessa kerroksessa
keväällä 2016 nimellä Johtajan valinta –ensimmäinen ja viimeinen eli se oli
Heikki Matiskaisen museonjohtajakauden ensimmäinen ja viimeinen näyttely.
Tuohon näyttelyyn ja sen taustoihin sekä museon kansainväliseen yhteistyöhön
yleisemminkin voi tutustua lasimuseon julkaiseman Johtajan valinta -kirjan
avulla.
Louis Campbell: Flora-sarjan
maljakoita,
Holmegaard 2007.
|
Vuonna 2000 Riihimäellä
oli esillä Grassin museon jugend-näyttelyssä lasi- ja hopeaesineitä.
Puolitoista vuotta sitten Leipzigissä oli vaihtonäyttelynä pääasiassa Kyösti
Kakkosen kokoelmista koottu Tapio Wirkkalan lasi- ja hopeaesineiden näyttely,
joka oli ollut esillä lasimuseossa kesällä ja syksyllä 2013.
Tässä tanskalaisen
muotoilun kokoelmassa pääosassa ovat keramiikka ja hopea-esineet sekä
huonekalut ja valaisimet – lasia on mukana vähemmän. Tanskassa on aina
arvostettu käsityötä, esimerkiksi 1960- ja 70-luvuilla keraamikot tekivät
paljon uniikkiesineitä.
-
Monet sanovat,
että tanskalaiset ovat pohjoismaiden italialaisia, sen verran heidän
muotoilunsa poikkeaa Keski-Euroopan vaikutuksesta yleisskandinaavisesta
linjasta. Suomalaisen muotoilun on sanottu edustavan puhtainta pohjoismaista
muotoilua, joka on yksinkertaista ja selkeää, kertoi Suomen lasimuseon
amanuenssi Uta Laurén.
Tobias Møhl: Lasinkutoja-malja,
2006.
|
Näyttely tarjoaa
katsauksen sadan vuoden ajalta tanskalaiseen muotoiluun ja siihen miten
eurooppalaiset ja globaalitkin suuntaukset ovat siihen vaikuttaneet. Useimmat
näyttelyn esineet esittelevät tiettyjä esteettisiä näkemyksiä ja ovat osoituksena
korkeatasoisen muotoilun ja käsityön arvostuksesta. Tämä pätee niin
korkeatasoisiin yksittäisiin hopeaesineisiin kuin sarjatuotantona
valmistettuihin teräs- ja muoviesineisiinkin.
Jens Quistgaardin
suunnittelema puinen
jääpala-astia takana on klassikko.
|
Kay Bojesenin suunnittelema
puinen apina vasemmalla ylhäällä.
|
Gubi Olsenin
suunnittelema Bonaparte-nojatuoli.
|
Näyttelyyn liittyy saman
niminen kirja,
jota on myynnissä museon myymälässä.
|
Näyttelyssä on esillä noin
200 esinettä, mutta lasiesineitä on vain pieni määrä eli tanskalaisen
Holmegaardin tehtaan tuotantoon ei tässä näyttelyssä pääse tutustumaan. Vuonna
1825 perustettu Holmegaardin lasitehdas suljettiin 2008, jolloin Rosenthal
design Group osti yhtiön oikeudet. Holmegaardin nimellä valmistetaan edelleen
lasiesineitä. Tehtaan laajan esinekokoelman Rosenthal lahjoitti paikalliselle Næstvedin
museolle ja Holmegaardin lasimuseon pitäisi avautua ensi vuonna 2020. Tehtaan vanhaan
tuotantoon voi jo nyt tutustua netissä: http://www.hardernet.dk/
Tämä keramiikkaruukku on
valmistettu
luultavasti aivan 1900-luvun alussa,
vaikka sen on muotoillut
Thorvald
Bindesbøll edellisen
vuosisadan lopulla.
|
Tämän Apinaparin
muotoilijana pidetään
Paul Gauguinia ja se on todennäköisesti
valmistettu
1920-luvun lopulla.
|
Johan Rohden muotoilema hopeinen
teeastiasto
1930-luvulta on Georg Jensenin valmistama.
|
Carl Hugo Riisberg:
Rasvakala ja rapu,
todennäköisesti 1930 – 40-luku.
|
Tanskalaisen muotoilun
ikoneita: Arne Jacobsenin Egg-nojatuoli,
AJ-lattiavalaisin ja taaempana Poul
Henningsenin vuonna 1958
suunnittelema PH Artichoke -valaisin eli
"Artisokka".
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti