tiistai 16. huhtikuuta 2013

Oiva, pöytä ja Kaj Franck –kulttuuridokumentti uusitaan torstaina 18.4. klo 17:00 Yle Teema -kanavalla


Oiva, pöytä ja Kaj Franck on dokumentti muotoilijalegendasta. Kaj Franckin uraa ja persoonaa raottavat monet ystävät ja yhteistyökumppanit, pääkertojanaan muun muassa Kastehelmi-astiat suunnitellut Oiva Toikka.

"Mä olin Sodankylässä, viihdyin opettajana, mukavat oppilaat, kolme vuotta. Sitten oli lehdessä ilmoitus, haettiin taiteilijaa joka asuis Nuutajärvellä. Mä olin vanha lantmanni eikä mulla ollut mitään vaikeuksia viihtyä maalla."

Vuonna 1963 lupaava lasitaiteilija Oiva Toikka saapui uudelle työpaikalleen Nuutajärvelle. Hän istui pöytään, jonka toisella puolella istui suomalaisen muotoilun omatunto. Hän oli Kaj Franck, olennainen hahmo, kun sodanjälkeinen Suomi muotoiltiin takaisin maailmankartalle. Franckin radikaalit ajatukset kohtuudesta ja ekologisuudesta ovat osoittautuneet yhtä kestäviksi kuin muodot, jotka hän suunnitteli astioille.

"Mä oon harvaa ihmistä tavannut jolle esineet ja materiaalit on niin tärkeitä kuin Kaj'lle. Se oli aitoa se hänen rakkautensa esineisiin, samoin materiaaleihin, keramiikkaan, lasiin, metalliin, emaliin. Aito kiinnostuksen kohde, jaksoi niistä puhua, oli voimakkaat mielipiteet. Kyllä riitti tarinaa, ja vaikka mä puhun juoruilusta, niin kyllä esinejuoruilut oli tärkeämpiä kuin ihmisjuoruilut", kertoo Oiva Kaj Franckista.

Vuonna 2012 Oiva Toikka istuu uudelleen tuon saman pöydän ääreen, joka on seurannut häntä Nuutajärveltä työhuoneelle Helsinkiin. Oiva piirtää ja kertoo, miten monivuotinen yhteistyö vuonna 1989 kuolleen Franckin kanssa sujui.

Oiva, pöytä ja Kaj Franck -dokumentissa nähdään myös muita Franckin kollegoita, oppilaita ja ystäviä. Nuutajärven lasitehtaalle 1950-luvun alussa suoraan koulun penkiltä tulleet Matti Räsänen ja Eelis Kankainen puhaltavat Kaj Franckin vanhaa muottia käyttäen Sargasso-maljakon.

Lisäksi nähdään Kaj Franckin 1950-60-luvuilla kuvaamien kaitafilmien kautta elävää kuvaa USA:sta, Japanista ja Helsingistä.

Dokumentti muotoilijalegenda Kaj Franckista sai ensi-iltansa Teemalla 30.12.2012.
 
 
Lähde: www.yle.fi
 
Kuva: www.yle.fi
 
 

1 kommentti: