keskiviikko 10. huhtikuuta 2013

Kaksi isoa Rosolan lasireliefiä Suomen lasimuseoon


Yrjö Rosolan suunnittelema ja valmistama uniikki teospari.
Kuva: Suomen Lasimuseon ja Taideteollisuusmuseon näyttelyjulkaisu, 1984


Suomen lasimuseon ystävät ry osti Apollon huutokaupasta 9.4.2013 kaksi Yrjö Rosolan suurikokoista lasireliefiä. Ne tullaan myöhemmin liittämään Riihimäellä sijaitsevan lasimuseon kokoelmaan. Teosparin yhteismitat ovat 1,1 x 4 metriä. Se on valmistunut vuonna 1938 vakuutusyhtiö Suomi-Yhtiön uuteen toimitaloon.

 
Yrjö Rosola työstämässä lasireliefiä.
Kuva: Suomen Lasimuseon ja Taideteollisuusmuseon näyttelyjulkaisu, 1984
 
Yrjö Rosola syntyi vuonna 1904 ja 17-vuotiaana hän aloitti opinnot  Taideteollisuuskoulun kuvanveistolinjalle. Hänestä tuli jo opiskeluaikana opettajansa Gunnar Finnen apulainen ja yhteistyötä kesti 10 vuotta.

Vuonna 1932 Rosola osallistui Karhulan lasitehtaan kilpailuun, jonka avulla pyrittiin luomaan uusia lasimallistoja arkielämän tarpeisiin palvelemaan kaikkia sosiaaliryhmiä. Rosola voitti jaetun ensimmäisen palkinnon sarjassa, jossa piti suunnitella 2 karahvia ja erikokoisia laseja. Ehdotuksen nimi oli ”Vähän vino”.

Kuva: Suomen Lasimuseon ja Taideteollisuusmuseon näyttelyjulkaisu, 1984
 
Karhulan lasitehdas lahjoitti Rosolalle kiitokseksi hänen suunnittelemansa lasiston ja vastalahjaksi hän suunnitteli 1933 tehtaalle muutamia malleja, joista tunnetuin on puristelasinen kulho, joka sai 1940-luvulla nimen Ahti-malja.

1935 Rosola suomensa Rosvall-sukunimensä.

1936 Rosola osallistui Riihimäen lasin suunnittelukilpailuun voittamalla sen ja Karhulan lasin kilpailussa hän sai toisen palkinnon, kun voi vei Alvar Aalto. Tämän jälkeen Rosola suunnitteli molemmille lasitehtaille, tunnetuimpia ovat Pariisiin maailmannäyttelyyn tehdyt Manalan tuli, Elonkorjuu, Korvenraivaaja.

 
Kuva: Suomen Lasimuseon ja Taideteollisuusmuseon näyttelyjulkaisu, 1984

Vuosikymmenen loppuun mennessä taiteilija oli löytänyt tyylinsä ja ilmaisutapansa, mutta sota katkaisi työskentelyn lasin parissa viideksi vuodeksi. Sodan loppuvaiheessa Rosolan siirtyi opetustehtäviin Invalidisäätiöön.

Merkittävän osan Rosolan työstä muodostavat suurikokoiset lasireliefit, joiden työstökeinot hän kehitti itse. Idea oli löytynyt ranskalaisesta taidejulkaisusta. ”Työ alkoi viivapiirroksena tehdystä luonnoksesta, joka siirrettiin lasiin. Ne kohdat, joita ei haluttu syövyttää peitettiin suojaavalla massalla. Tämän jälkeen taiteilija puhalsi metallikärjen läpi valtavalla voimalla hiekkaa lasin pintaan, ensin kuvion ääriviivoihin ja muovaili sen jälkeen eri paksuisia pintoja. … Tällä menetelmä syntyi reliefi, jonka korkeimmat kohdat ovat alkuperäisessä tasossa – samaan tapaan kuin vanhan Egyptin graniittireliefeissä. Materiaalina oli yleensä 1 – 1,5 cm paksuinen ulkolainen raakalasi.” (Kirsti-Kaarina Ilvessalo Suomen Lasimuseon ja Taideteollisuusmuseon julkaisemassa näyttelyjulkaisussa ”Yrjö Rosola” 1984, sivu 7).

1950-luvun puolivälissä Rosola teki viimeiset lasireliefinsä. Samaan aikaan hän teki kokeiluja suurikokoisten lasimosaiikkiteosten kanssa. 1950- ja 60-luvuilla hän teki myös pienoisveistoksia.

Yrjö Rosola kuoli 1989, viisi vuotta aikaisemmin Suomen Lasimuseo ja Taideteollisuusmuseo eli nykyinen Designmuseo järjestivät yhteisnäyttelyn Helsingissä ja Riihimäellä Rosolan elämäntyöstä ja siinä näyttelyssä oli esillä tämä teospari, joka nyt siis palaa Lasimuseoon Riihimäelle.
 
Apollon huutokauppatalossa teospari oli pantu esille varastohuoneeseen keskenään suoraan kulmaan ja ne oli valaistu takaa kohdevalolla.

Teosparin vasemmanpuoleinen reliefi, jossa lapset ovat poimineet kukan ja ojentavat sen äidille.
Mies puolustautuu oikealta eli idästä hyökkääviä petoja vastaan.
 
Apollon huutokauppaluettelon kuvapari.
Kuva: www.apollo.fi
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti