 |
Helena Tynell: Onnenlehti, vasemmalla (tulen)punainen versio ja oikealla rubiininpunainen versio. |
On
onnenkauppaa, toistuuko lasiesineen värisävy katsojan tietokoneella
tai kännykällä aivan samanlaisena kuin alkuperäinen esine on.
Paljon riippuu siitä, millainen valaistus on kuvaustilanteessa ja
onko valkotasapaino säädetty oikein vai käytetäänkö
automaattiasetusta ja valotetaanko kuva oikein vai luotetaanko
sokeasti automaattivalotukseen? Jos nettijulkaisua tehdessä kuvan
sävyjä korjaillaan, niin osataanko se tehdä oikein ja onko
käytetty näyttö riittävän laadukas kuvien sävykorjailuun?
Kolmas lenkki tässä ketjussa on kuvien katseluun käytetty näyttö:
onko se säädetty oikein ja riittääkö sen laatu? Siksi ei kuvia
omasta laitteesta katsoessaan voi olla varma toistuvatko kuvan
värisävyt alkuperäisinä. Joskus voi käydä niin, että kahden
eri kuvaajan kuvia katsoessaan esineet näyttävät niissä eri sävyisiltä,
vaikka oikeasti ne ovat ihan saman värisiä, mutta virhe yhdessä
tai useammassa kuvaus-julkaisu-katselu -ketjun kohdassa vääristää
lopputuloksen.
 |
Punainen lasi vaatii toisen lämmityskerran ja on melko tavallista, ettei lämpö jakaudu tasaisesti, vaan paikoitellen jää kellertäviä kohtia. |
Ohessa
on Riihimäen Lasin punaisia lasiesineitä, mutta niissäkin on isoja
sävyeroja, vaikka kuvauspaikka ja -ajankohta on sama kaikissa. Kuvia
ei ole korjailtu kuvaamisen jälkeen."Ei
värillä ole väliä, kunhan se on punainen, sanoi entinen mies
autokaupassa”.
 |
Helena Tynell: Päivänkukka, vasemmalla punainen ja oikealla rubiininpunainen versio. |
 |
Erkkitapio Siiroinen: Kasperi-maljakko, matalampi versio. |
 |
Lasiesineen takaa tuleva valo muuttaa selvästi sen luonnetta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.