Klaus Haapaniemen vuonna 2015 muotoilemista Vulpes-kettuhamoista on lanseerattu uudet väriversiot. Kuva: www.iittala.com |
Fiskars lähetti eilen lehdistötiedotteen, joka oli otsikoitu ”Fiskars-konserni suunnittelee investointeja ja muutoksia lasituotantoon vastatakseen entistä paremmin premium- ja luksustuoteportfolion tarpeisiin”. Vaikka tiedote oli otsikoitu positiivisesti, niin media nosti otsikkoihin tiedotteen loppuosasta sen, mikä siinä on todellinen uutinen eli ”Yhtiö arvioi suunniteltujen muutosten johtavan enintään 155 roolin vähennykseen Rogaskan tehtaalla, enintään 19 roolin vähennykseen Iittalan tehtaalla ja 18 roolin vähennykseen Billnäsin jakelukeskuksessa. Lisäksi Fiskars-konserni suunnittelee Iittalan tehtaalla enintään 90 päivän lomautuksia korkealla tasolla olevien varastojen purkamiseksi. Suunnitellut lomautukset koskisivat enintään 137 Iittalan lasitehtaan työntekijää.”
Lainaus tiedotteen alkuosasta:
Fiskars-konserni vahvistaa strategiansa mukaisesti keskittymistä premium- ja luksustason tuotteisiin ja suunnittelee tekevänsä muutoksia kahdella lasitehtaallaan, Rogaskassa Sloveniassa ja Iittalassa Suomessa. Fiskars-konserni investoi vuosien 2024-2026 aikana 15 miljoonaa euroa Rogaskan lasitehtaaseen, jossa monet luksusbrändi Waterfordin kristallituotteista valmistetaan. Investoinnin tavoitteena on tehtaan modernisointi ja sen ja kilpailukyvyn parantaminen. Investointi vähentää myös huomattavasti tehtaan hiilidioksidipäästöjä, mikä vauhdittaa etenemistä Fiskars-konsernin nettonollapäästötavoitteessa. Aiemmin Fiskars-konserni on kertonut Iittalan lasitehdasta koskevista merkittävistä investoinneista, joista osa on jo toteutettu.
Lasitehtaiden suunniteltujen muutosten tavoitteena on myös optimoida tuotantokapasiteettia ja vastata siten entistä paremmin Fiskars-konsernin premium- ja luksustuoteportfolion tuotannollisiin tarpeisiin.
“Hallinnoimme aktiivisesti brändiportfoliotamme ja kohotamme Fiskars-konsernin profiilia yhä enemmän premium- ja luksusbrändien suuntaan. Keskitymme siihen, minkä osaamme parhaiten: edistykselliseen muotoiluun ja käsityötaitoon. Iittalan ja Rogaskan tehtailla on tärkeä rooli osana konsernin tuotantoa, mikä näkyy näihin tehtaisiin tekemistämme investoinneista. Nyt suunnitelluilla muutoksilla varmistamme lasitehtaiden kilpailukyvyn niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä”, sanoo Fiskars-konsernin toimitusjohtaja Nathalie Ahlström.
Lukija jää pohtimaan mitä edellä oleva tarkoittaa Iittalan tulevaisuudelle?
Uusia Oiva Toikan muotoilemia lintuja: lohenpunainen Ibis ja vaalean lila Leppäinen. Kuva: www.iittala.com |
Aikaisemmin Fiskars tunnettiin saksista ja työvälineistä, vähän myöhemmin Iittalasta ja Arabiasta sekä Gerberin puutarhatyökaluista. Vuonna 2015 Fiskars laajentui ostamalla ulkomaisia design-brändien valmistajia: irlantilainen, vuonna 1783 perustettu lasivalmistaja Waterford, posliineista kuulut englantilaiset Wedgwood (perustettu 1759), Royal Doulton ja Royal Albert sekä 350-vuotias slovenialainen kristalliyhtiö Rogaška. Vuonna 2012 Fiskars osti tanskalaisen posliinintuottaja Royal Copenhagenin ja vuonna 2023 tanskalaisen koruja ja kodin tuotteita valmistavan Georg Jensenin.
Myös vuosi sitten Iittalan lasitehdas lomautti työväkeä kesän aikana: https://lasinkerailijanblogi.blogspot.com/2023/04/iittalan-lasitehdas-lomauttaa.html
Iittalan lasitehtaan tuotantokapasiteetti on siis suurempi kuin mitä yritys kykenee myymään.
Vuonna 2022 Fiskars-konserni ilmoitti investoivansa Iittalan lasitehtaaseen 10 miljoona euroa: maakaasua käyttävät uunit korvataan energiatehokkaammilla uusiutuvaa sähköä käyttävillä sulatusuuneilla. Tämä vähentää tehtaan hiilidioksidipäästäjä 74% eli 10.000 tonnilla. Kustannuksista 30 % rahoitetaan EU-tuella. https://yle.fi/a/74-20000772
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti