lauantai 13. toukokuuta 2023

Kolmen näyttelyn avajaiset lasimuseossa

 

Santtu Mustosen näyttely Variants museon pimennetyssä suuressa salissa toimii kohdevalojen avulla.


Suomen lasimuseossa Riihimäellä vietettiin eilen kesänäyttelyiden kutsuvierasavajaisia. Lisää kuvia näyttelyistä julkaistaan tässä blogissa myöhemmin.

 

Aalto-maljakon tarinaa esittelevä näyttely on pystytetty museon kolmanteen kerrokseen.


Näyttely Ilmiömäinen muoto - Aalto- maljakko esittelee Alvar Aallon suunnittelemien maljakoiden tarinan ja tarkastelee etenkin Savoy-maljakkonakin tunnetun Aalto-maljakon nousua yhdeksi lasimuotoilun symboleista.

Aino Aalto (1894–1949) ja Alvar Aalto (1898–1976) ovat kansainvälisesti tunnettuja paitsi uraauurtavasta työstään arkkitehtuurin ja huonekalumuotoilun parissa, niin myös merkittävästä lasimuotoilustaan. Alvar Aallon vuonna 1936 suunnittelemat maljakot hämmästyttivät Pariisin maailmannäyttelyssä 1937 epäsymmetrisillä, syntyaikansa lasimuotoilusta poikkeavilla muodoillaan.

 

Näyttelyn erikoisin esine lienee tämä kristallista tehty kokeilu, jossa kristallin pintaa on elävöitetty syvään hiotuilla urilla.

Pariisin maailmannäyttelyn hengessä myös Ilmiömäinen muoto - Aalto- maljakko -näyttelyn keskeisenä teemana kulkee Aalto-maljakon vapaa, orgaaninen muoto, joka tunnetaan myös Aallon arkkitehtuurista ja huonekaluista. Esillä näyttelyssä on Aalto-maljakoiden kavalkadi aina Karhulan lasitehtaalla 1930-luvulla valmistetuista maljakoista ja maljoista Aallon maljakoiden nykytuotantoon. Lisäksi ihailtavana on muun muassa Aino ja Alvar Aallon yhteistyönä 1939 syntynyt veistoksellinen Aallon kukka.

 


Näyttelyssä voi myös tutustua muodoltaan haastavan, taitoa vaativan Aalto-maljakon valmistamisen vaiheisiin ja käsityön taitajiin maljakon valmistuksen takana. 

 

Tulevaa lasinkeräilijäpolvea tutustumassa Santtu Mustosen näyttelyyn.


Santtu Mustonen: Variants

Taiteilija Santtu Mustonen tutkii näyttelyteoksissaan digitaalisesti manipuloituja lasipintoja. Teoksien lähtökohtana ovat olleet tarkat viivapiirrokset sekä sattumanvaraiset maalaukset. Visuaalinen materiaali on manipuloitu 3D-ohjelmien ja erilaisten muottitekniikoiden avulla kolmiulotteisiksi tekstuureiksi lasinpinnoille. Viivoista ja maalauksista rakennettujen pintojen suunta ja lasille ominaiset heijastumat sävyttävät sekä rikkovat teoksien pääpiirteitä.

Näyttelyn kaikki teokset ovat toistensa variaatioita tai mutaatioita. Valettujen lasikappaleiden jatkuvat pintatekstuurit muodostavat erilaisia kokonaisuuksia. Osa teoksista on valaistu pinnanmuotoja seuraavien animaatioiden avulla. 

 


Digitaalisesta taiteestaan tunnetun Mustosen päämateriaalina on viime vuosina ollut lasi. Mustonen lähestyy lasitaidetta hyvin innovatiivisesta lähtökohdasta valon kulun hallintaa työvälineenään käyttäen. Valmistusmenetelmät ovat poikkitieteellisiä. Hän kehittää uusia tekniikoita ja medioita sekä kansallisen että kansainvälisen nykylasitaiteen kentällä.

Kaikki teokset on tehty yhteistyössä Iittalan lasitehtaan kanssa 2022–2023. Iittalan tunnettuja värejä, kuten lohenpunaista, Rion ruskeaa ja pellavaa, on käytetty näyttelyssä nähtävissä teoksissa.

 

HAMK:in lasimuotoilun opiskelijoiden töitä on esillä museon sisääntuloaulan parvella.


KAJO – Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden näyttely

Hämeen ammattikorkeakoulun muotoilun opiskelijat esittävät osaamistaan ja oivalluksiaan. Lasitöitä on nähtävillä jokaisen vuosikurssin lasin ja keramiikan pääaineen opiskelijoilta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti