torstai 25. heinäkuuta 2019

Muunnelmia teemasta


 
Vasemmalla Jorma Keräsen muotoilema 
maljakko Sarita 2788, joka oli Iittalan 
tuotannossa 1987–1997 värittömästä lasista 
ja opaalilasista tehtynä. Oikealla on Göran 
Hongellin maljakko 6335, jota valmistettiin 
Karhulan lasitehtaassa vihreästä ja ruskeasta 
lasista ainakin kahta eri korkeutta. Maljakkoa 
myytiin muutamalla erilaisella hionnalla ja 
myös ilman hiontakoristelua.

Monet teemat toistuvat eri taiteilijoiden teoksissa. Näin on esim. kevyen musiikin saralla, missä silloin tällöin käydään oikeutta mahdollisesta plagioinnista. Kuvataiteissa ja tekstiili-design´in saralla on myös käyty oikeutta. Tuomiot vaihtelevat kantajan ja välillä vastaajan eduksi. Lasimuotoilussa harvemmin käydään oikeutta, mutta lähellä se oli 1950-luvulla, kun Helanderin veljesten Humppilan lasitehtaassa valmistettiin melkein samanlaisia esineitä kuin Nuutajärven lasitehtaassa Gunnel Nymanin muotoilemina.


Muoto on hyvin samanlainen, mutta kokoeroa on.


Oheisissa kuvissa toistuu maljakon pyöreähkön poikkileikkauksen poikkeamana sisäänpäin tehty syvennys, eräänlainen vekki. Samanlaista teemaa ovat käyttäneet ainakin Vicke Lindstrand 1935, Alvar Aalto 1936, Göran Hongell 1938 ja Jorma Keränen 1986.

Keräsen Sarita-maljakkoa valmistettiin 
185 ja 220 millimetrin korkuisina.

Tästä versiossa Hongellin maljakosta 
hiotut kuplat ovat rykelmissä.

Kurkistus maljakon sisälle.



Tässä versiossa kuplat pääsevät nousemaan 
vapaasti. Kuva on kirjasta ”Glass from Finland”, 
joka liittyi Bischofshoferin keräilijäpariskunnan 
kokoelmasta tehtyyn näyttelyyn Venetsiassa 2015.
http://lasinkerailijanblogi.blogspot.com/2015/05/suomalaista-lasia-esilla-venetsiassa.html



Kuva liittyy Igor Herlerin artikkeliin Alvar Aallon 
lasimuotoilusta Suomalaisen lasin vuosikirjassa 2017.



Aallon maljakko on esitelty 
kirjassa ”Alvar Aalto, designer”




Tässä on tuon ylemmässä kuvassa esitetyn maljakon
poikkileikkauspiirros, jonka on tehnyt Igor Herler.
Kuva liittyy Herlerin artikkeliin Alvar Aallon lasi-
muotoilusta Suomalaisen lasin vuosikirjassa 2017.

2 kommenttia:

  1. Iittalan kuvastossa Sarita on uutuutena vuonna 1988, mutta valmistushan on voinut alkaa jo 1987.
    Ja muotoilijan nimi on Jorma Keränen, vaikka vuoden 1987 kuvastossa nimi on muodossa Jorma Kalervo (vrt. Jorma Unto Kalervo Keränen)

    VastaaPoista
  2. Kiitos huomiosta; kuvatekstissä Keräsen nimi oli väärin kirjoitettu, vaikka varsinaisessa tekstissä oli oikein. Nyt on kuvatekstikin korjattu.
    Tuo tuotannon aloittamisvuosi 1987 on peräisin Iittalan 125-vuotisjuhlakirjasta.

    VastaaPoista