Göran Hongellin muotoilema
malja, johon on
kaiverrettu potkukelkalla kulkevan pariskunnan
kuva. Malja on
valmistettu Karhulan lasitehtaassa
1930-luvulla.
|
Potkukelkan sanotaan
tulleen keksityksi 1800-luvulla Ruotsissa saaristolaisten jääkulkuneuvoksi. Sen
alkuperä on ollut metsäkelkka ja vesikelkka, jotka olivat tavaran
kuljettamiseen tarkoitettuja hyötykulkuvälineitä. Vesikelkallahan kuljetettiin alun
perin vesiastioita avannolta tai kaivolta talviaikaan. Niitä käytettiin myös kaikenlaisten
muiden tavaroiden kuljettamiseen.
Suomessa potkukelkka
yleistyi ensin Ahvenanmaalla ja muualla rannikkoseuduilla kalastajien ja
hylkeenpyytäjien käytössä. Myös postinkantajat hyödynsivät niitä. Potkukelkkakin
oli siis aluksi enimmäkseen kuormien kuljettamiseen käytetty hyötykulkuneuvo.
Suomen ensimmäinen
potkukelkkailun erikoisseura, Oulun Potkuriklubi, perustettiin jo vuonna 1890.
Potkukelkkailua pidettiin naisille sopivana liikuntamuotona jo silloin, kun
heidän hiihtoharrastustaan vielä vieroksuttiin. 1800- ja 1900-luvun vaihteessa
potkukelkkailussa järjestettiin jo kilpailuja ja se oli tasavertainen laji
hiihdon sekä luistelun kanssa.
Vauhdikkaasti potkurilla -
kuvattu maljan sisäpuolelta.
|
Myöhemmin potkukelkkaa on
muotoiltu edelleen esimerkiksi pidentämällä jalaksia ja tekemällä ne
teräksestä. Potkukelkan kehityksessä tapahtui merkittävä muutos, kun salolainen
sähköteknikko Oskari Terhi kehitti siihen rautajalakset vuonna 1900. Kelkan
pystypuita käännettiin takanojaan, jolloin potkulle tuli enemmän tilaa ja
ohjattavuus parani. Toisen maailmansodan jälkeen potkukelkka levisi koko
Suomeen, mihin vaikutti valmistamisen opettaminen veistokouluissa. Sotien
jälkeen potkukelkkaa alkoivat käyttää myös lapset. Aiemmin kelkkaa oli pidetty
liian vaarallisena ja sen rikkoutumista pelättiin.
Potkukelkka jäi
vuosikausiksi lähinnä lasten ja vanhusten käyttöön. Kilpailutoimintaa
aloitettiin uudestaan Suomessa 1985. Vuonna 1997 markkinoille tuotiin Suomessa
valmistetut teräsputkirunkoiset potkukiitäjät.
Ketkupolkkailevan
pariskunnan kuva on yhdellä
puolella ja vastapuolella on kaksi kuvaa
tykkylumisten
kuusien ryhmästä.
|
Potkukelkkojen tuotanto on
Suomessa vakiintunut 20 000:een vuodessa, kun 1960-luvun huippuvuosina
niitä saatettiin valmistaa 100 000. Suomessa kelkkoja valmistaa lähes
monopoliasemassa E. S. Lahtinen Oy (ESLA). Myös Norjassa ja Ruotsissa on omaa
tuotantoa. Suomessa myydään vuosittain noin 30 000 potkukelkkaa, mikä on
noin kolmannes maailmanmarkkinoista.
Senioreille tai
ikärikkaille (kuten uusin vanhus-sanan kiertoilmaisu kuuluu) on valmistettu
myös pyörillä kulkevia potkukelkkoja ympärivuotiseen käyttöön.
Lähde: Wikipedia
Potkukelkkailun aktiiviharrastajana olisi upeaa hankkia tuollainen harvinaisuus.
VastaaPoistaOnko tietoa montako noita on aikoinaan valmistettu?
Minkähän arvoinen kyseinen malja on?
Eihän lasitehtaiden esinekohtaiset tuotantomäärät ole julkista tietoa, joten vaikea sanoa paljonko on valmistettu. Tämä oli ensimmäinen yksilö, jonka olen nähnyt livenä näiden noin 16 vuoden aikana, jotka olen harrastanut lasinkeräilyä. Näillä tiedoilla vaikea sanoa mikä olisi hinta, jos tuollainen tulisi huutokauppaan. Astian ja hiontakuvion harvinaisuus kuitenkin tod.näk. nostaisivat hintaa. Tämä yksilö ei kuitenkaan ole myytävänä.
VastaaPoistaMeidän mummalla on edelleen potkukelkka kovassa käytössä talvella. Kesäisin hän kulkee rollaattorin avulla, toki nyt liikkuminen on mennyt hieman hankalammaksi joten senioriskootteri on harkinnassa. Hänelle on aina ollut tärkeää että pääsee paikasta toisen. Näistä pyörällisista potkukelkoista en ole kuullutkaan.
VastaaPoistahttps://juro.fi/mallisto/
ESLA ei enää valmista perinteisen potkukelkan näköistä pyörällista versiota, mutta kuva sellaisesta löytyy esim: https://www.findit.fi/fi/1717027.htm
Poista