Aino Aallon ja Göran
Hongellin muotoilemia Bölgeblick-sarjan
esineitä Artek 2nd Cycle –liikkeeseen kootussa
näyttelyssä.
|
Jo pitkään ovat lasinkeräilijät,
tai muutoin taideteollisuuteen perehtyneet, - ammattilaiset ja harrastajat – tienneet,
että kunnia Karhula-Iittalan valmistamista Bölgeblick-sarjan lasiesineistä
kuuluu suurelta osin Aino Aallon lisäksi Göran Hongellille. Jo vuonna 1989 Suomen
lasimuseon julkaisemassa Sata vuotta Karhulan lasia (Lasitutkimuksia V) –kirjassa
kerrotaan sivulla 66 vuoden 1932 suunnittelukilpailun tuloksista:
”Toiseksi tuli Aino Aallon
Bölgeblick, jota edelleenkin , kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen valmistetaan.
Sarjaa jatkettiin myöhemmin 30-luvulla uusilla artikkeleilla, jotka eivät
mahdollisesti olleet Aino Aallon suunnittelemia. Mm. snapsikarahvin piirustus löytyi
Göran Hongellin piirustuskokoelmista. Hongell on myöhemmin tehnyt korjauksia
tai hän on joutunut suunnittelemaan kokonaan uuden tuotteen, jota on
markkinoitu Aino Aallon nimellä. Karhulan lasitehtaan palveluksessa olevana
Hongell joutui usein tekemään muutoksia jo valmistuksessa olevaan mallistoon.”
Näyttely on Igor Herlerin
kokoama ja hän vastaa myös
esillepanosta sekä Artek 2nd Cycle –liikkeen vitriinien
modifioinnista tätä näyttelyä varten.
|
Göran Hongellin muotoilema
Bölgeblick-sarjan karahvi.
|
Aallon pariskuntahan oli
antanut Hongellille vapaat kädet muokata esineitä sellaiseen muotoon, että
niiden valmistaminen oli helpompaa ja halvempaa. Lasinvalmistuksen rajoitukset
eivät olleet Aalloille tuttuja, koska he eivät olleet työskennelleet
lasihytissä tutustumassa käytännön lasinvalmistukseen.
Aino Aallon nimi oli
aikanaan ja on yhä edelleen markkinoinnin kannalta myyvempi kuin Hongellin
nimi. Kun Aallon pariskunta on kanonisoitu suomalaisen muotoilun ikoneiksi,
niin tutkijoillakaan ei ole ollut intressiä lähteä oikaisemaan vääriä
käsityksiä.
Igor Herler pystytti
näyttelyn syyskuun alussa
ja se on esillä joulukuulle asti.
|
Igor Herler on nyt koonnut
laajan näyttelyn, jossa Göran Hongell nostetaan Aino Aallon rinnalle
Bölgeblick-sarjan muotoilijana. Näyttelyn on ollut tämän syksyn ajan esillä
Artek 2nd Cycle –liikkeessä Helsingin Pikku Roobertinkadulla: http://2ndcycle.artek.fi/
Suomalaisesta hiekasta
tulee tämän väristä lasia
ilman lisättyä väriainetta. Tämä vaatimattomin
värivaihtoehto on harvinaisin.
|
Syvänvihreä versio on
samaa lasimassaa, jota käytettiin
myös mm. Lisa Johansson-Papen Press-sarjan
esineissä.
|
Ja Kipposesta tulee kermakko, kun siihen lisätään kaatonokka |
Kukkamaljakosta tulee
kannu, kun siihen
lisätään kädensija ja kaatonokka.
|
Oikealla on
Bölgeblick-sarja kannu ja vasemmalla on
Riihimäen lasin tekemä kopio, joka
tilavuudeltaan vähän
isompi ja raskaamman näköinen.
|
Artek 2nd cycle –liikkeessä
esillä oleva
näyttely on koottu neljään vitriiniin.
|
Karhulan lasitehdashan
otti tuotantoonsa Göran Hongellin nimiin merkityn Maininki-sarjan, jonka voi
nähdä muunnelmana Bölgeblick-sarjasta. Siinä on sileä ulkopinta, mutta lasin
paksuus vaihtelee aaltoilemalla sisäpuolella, jolloin se näyttää vähän kauempaa
samantapaiselta kuin Bölgeblick-sarjan esineet, joiden ulkopinta on porrastettu.
Maininki-sarjan esineiden pohjarengas on 8-kulmainen, kun Bölgeblickissä se on
pyöreä.
Hieno näyttely! Kyllä Igor osaa ja tietää. Olli Ahtola
VastaaPoistaSe että Göran Hongell on muokannut Ainon ideoimia esineitä paremmin tuotantoon sopiviksi ei millään muotoa tee hänestä niiden varsinaista suunnittelijaa. Ainollahan ei ollut juurikaan kokemusta valmistustekniikoista. Hongell oli Karhulan ensimmäinen palkattu suunnittelija ja hän varmasti sai puuttua enemmän tai vähemmän esineisiin ja niiden valmistustekniikoihin.
VastaaPoistaJos tuolle linjalle lähdetään pitää kaikki historia myös muiden suunnittelijoiden kohdalla kirjoittaa uudelleen. Kuka haluaa ottaa homman hoitaakseen? Kaikki kunnia Herlerin työlle kuitenkin.