Suomen
lasimuseossa Riihimäellä on avautunut kaksi uutta näyttelyä:
suuressa salissa Kimaltavia kuvitelmia – kristallia suomalaisista
kodeista ja edustustiloista sekä kolmannessa kerroksessa Suomen lasi
elää 9.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjMUeeV2KafjWvu__-6VFuJRhYW92714oqdA8yU3_M2Z7WwMhijfVcRTkn1xdYSs6YbJzw-K_TpjbXLhVMCWr6qW4B_TV94Y67L2RuWH3l0JkcIhWybYIDOIOQlrJo2ZhcRQ6UQ6yKwFxWzHxRrt64jX5-t8ZgxCdzsBVYMwTmjUD5qZQiCSIfUOIFJ6vY/w266-h400/IMG_3628.JPG) |
1900-luvun alussa suomalaisen kristallin ja muunkin lasituotannon mainetta pyrittiin kasvattamaan näyttävillä teoksilla. Kuvassa Henry Ericssonin muotoilema ja Theodor Käpin kaivertama suurikokoinen pokaali, johon on kuvattu Helsingin eteläsatama ja tuomiokirkko. Tämä on rinnakkaisversio vuonna 1929 Barcelonan maailmanäyttelyssä esillä olleelle teokselle, jonka Helsingin kaupunki lahjoitti Barcelonan kaupungille. |
Näyttely
esittelee kristalliesineistöä suomalaisista kodeista ja
edustustiloista 1700-luvun lopusta nykypäivään. Mukana on
esimerkiksi teoksia Göran Hongellilta, Gunnel Nymanilta, Aimo
Okkolinilta, Timo Sarpanevalta, Nanny Stilliltä ja Tapio
Wirkkalalta. Myös nykytekijät ovat esillä tässä näyttelyssä.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhhxHErRWZntg2vCOYYAekesMTJT7MAtVTfjF-G6jN39OPlQrICR4YnnTBxdN5e-XprwmQbCpT2HExXBUaO_yaenKIWzUErN1kcEvLfDxXxV64cFyW_Qe3vb30NTTYcnIgJXuJ1W1nZRg4iXXZ3qxeVr-iRWrH7BszZBQo1uHl1dFwbpqhfeLVcdfmj3Vw/w400-h266/IMG_3571.JPG) |
Tapio Wirkkalan pieni kristallimalja 1950-luvulta. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj3lu2y3juuLGxKixnNBhY1K50bagrLlls1krMoxUgWoyby5jTgQ1qNIDs-1ZfE9ooGuP1UrGlv8OlC8ysjspa80d_GdyXv_YvYrXOqjMymEKJ942v5Ldw7E0LBNg4fF7mzBKSlc3n0BbDYntB33mbX19K7yaTvOriRj6UHcNNUxtvw_VKX0Q5TNe7lzqQ/w266-h400/IMG_3582.JPG) |
Henriikka Pölläsen juuri ennen näyttelyä valmistunut teos Nest. |
Näyttelyssä
ilotellaan värikokeiluilla, 1930-luvun sisustuksella, voitokkailla
palkintoesineillä ja tunnetulla 1960-luvun suomalaisella
taidelasilla. Tarkasteluun on nostettu erityisesti kristallinhiojien
taitoa. Teokset on koottu merkittävistä suomalaisista yksityisistä
lasitaiteen kokoelmista ja Suomen lasimuseon kokoelmasta.![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhwlOJA7GJh0ksznigPSLB2f1X1YEQSNtOHPg_sWbfAzBgXRzcy8zR1uok4GXYqBCD02kYGtsqDrxDw_CS19oH87PpMVERURFTt78x0YqYHErTatlayTx5Im-Vr-V7d8PM6TRuAwaFXAiKPwXDyGEwTwzOnn8Iv3adk9xQ_62IA2fqdjkX9hc9KjFR3udw/w400-h266/IMG_3585.JPG) |
Näyttelyn kuratoinut Hanna Hellman punaisten kristalliesineiden seurassa. |
Näyttely
ei pyri olemaan kattava esitys suomalaisesta kristallituotannosta,
vaan se on näyttelyamanuenssi Hanna Hellmanin valikoima otos
suomalaisesta kristallista. Hän kertoi, että yleisö on toivonut
kristalliesineiden näyttelyä ja varsinkin Aimo Okkolinin tuotannon
esittelyä.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhawOsDCdPt-LARB2O9fqQC_5oZrIOYX8UNZ5lQ-qaYlTY82AxbSdLkXDgPThDzKfCn0TsEM6JirkxHRtafZTSWy7vkDX4U62SmBh93J0OTU5PBY7EbDQRIHR5AMfBgQ_7lBG0Y7FOnhrOoz2D2DteCfbRMnOolItsaiyLz24Oh2_EMdTqTxSDXn6SqHc8/w400-h266/IMG_3630.JPG) |
Aimo Okkolinin modernia kristallia. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiHc7sT624H6b9b8uWUlJTKjN1xfL5DfzYDx_f2d29FfKaS272TCzhokHF2mikdcqftoZS-o2x_TOtG1rYQT9MKY0u-pT-RM_FriPGiJTRoo4gQg7rdYyii6v36UEmnPK5vmTPRu1a6Ox1epccczLDFEdpS7pSV1qp9A-qoxsgoEVoBQY7V3ptyXtMOli0/w400-h266/IMG_3643.JPG) |
1900-luvun alkupuolella lasitehtaat valmistivat laajoja lasistoja, jotka koristeltiin hiomalla ja/tai kaivertamalla. |
Näyttelyyn
järjestetään yleisöopastus lauantaina 15.2. klo 13:
https://www.suomenlasimuseo.fi/tapahtumat
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEirKvRZ3rMihGpFP2LcLiS2sSUxVtm9wsEVzFwo8qs7uN5a444X9JPwC9dJh7hkpZJqlKR_ivbjGcQhLS24h-ikItwa_vauphq3I1lpZr_Y8SAmot9Mc2R2EcRVZvaLv78gsYnGHL1R1NATglnyFXar5pN_d29N_zDiroCcL6GrQIyI-JI9J-pcsvaCIME/w400-h266/IMG_3593.JPG) |
Göran Hongellin muotoilemaa kristallia. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjvOOXOPk3sd42Rk3A4YBbgK6EtFwcSaXfrCsNTnuTnQwD3tzaoa_HUyxNBc0x197y8wwRn8k2CZpk56NG-lBc_1Nj24F7T8dg8nWVrNdu2d3thbc__6prf-NXnfOfiPJ3M4h-nTqk05k5qkcexZhh5KZrXVtSgD5SHI-HFz6NgArk30QFas1PbS2wsZv8/w400-h266/IMG_3642.JPG) |
Saara Hopean muotoilemia kristalliesineitä, joita ei siihen aikaan signeerattu Nuutajärvellä. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjYUgmfOwitdqP2DlW4DtI86s-hDlf_e19zN8ucZonX_aAwryoRGihSA5C424jSd69hIdkHg1wYs8SN9PL8V6HENGrhw9QQGoymEQIlPz3-eshwzUHz5qkyMOF3oeNp5jJkpQWflqWndd9OAMDaw-xJ607pVbdx9mfgoBDh87UMXOKkxlvt8sQqiEMpS-k/w477-h317/IMG_3612.JPG) |
Näkymä Suomen lasi elää 9 -näyttelystä. |
Suomen
lasi elää 9 -näyttelyssä on esillä vuosien 2020 – 2024 aikana
valmistuneita lasiteoksia. Se on lasimuseon henkilökunnan kuratoima
katsaus päättyneen viisivuotiskauden tuotantoon. Ensimmäinen
Suomen lasi elää -näyttely esitteli vuosien 1981 – 1985 uusia
teoksia ja aina 7. näyttelyyn asti näyttelyiden yhteydessä
lasimuseo julkaisi kirjan, missä teoksia oli esillä. Enää ei ole
julkaistu kirjaa, mutta www.finnishglass.fi
-sivustolle on avattu Suomen lasi elää 9 -osio:
https://www.finnishglass.fi/sle9home
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZpxgMk8bCr4ypxxtoAr3Ae6m_g8yETwqN-gwBIEvEGUkNLp9Zp1H5GEHCqeYTjhIbSUaaSJrApwJ_PxChXTf7ot2rGZaUxu0cIT8RRUCQzr2eV47-WESmTwId5Tt8OIUPzZ7CqF9XQmMgNTVOVsaiSE_9IyAYP9egu4hxJa_yLTsgpN4qfj5cXWJ2pnM/w266-h400/IMG_3610.JPG) |
Johannes Rantasalon Fatherhood vuodelta 1922. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiq_02Fi_MYSMpieUsIMfoua2f3ViOQPskm2Z5wGWe8Xyt5hQ3RgG2L-34HR18l1TNzDmtEpWbZtJjWh4CN3lQAEFPNgSYC7RThUgIDccBIFwJhvqg6GDMBg76yrVuXZGNn_y8FjpWm3qlv3z1peSb49frnIQv-G1X-91-qK0Tmg-UPan10IebX5r4wmC0/w266-h400/IMG_3613.JPG) |
Etualalla Saara Korpin Bubble caramel double vase vuodelta 2024. Taaempana Sauli Suomelan Reflection tower, reflection triangle, 2024. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhFJocLmYzb2CYEaWhBU3YJjQMhOGDnXhefkOXRiMI3SJp5LYBxDd9InYnNB1lX6GbkRZZPNfrojixys67UZSzgVKX5ULCn31AslxZ4RXHbsIKcrtT6UOZepChHRWBg2tqmu7eOUkC9qHqwewtKn_uVR72Pjvsy2FlR2MRJa60qIDfkULp6dNw8GxReLQ8/w266-h400/IMG_3617.JPG) |
Ritva-Liisa pohjalainen: Tummuva ilta, 2024. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhiaSmVCL2IgEhonWe1_bLCAwVqInsWZERHRKsFrpjAuwxWNd5tZhFe861i7NCKkT68yTW2braA1kOHYYYPXYcnANSmBFjPCGAgFL6dR_jJ8qbhuQRafkD9wMwaI7nXeeuHsFHsrnncsbjHxB6R9XMCzA1UqMGkwrBFfDFEJoiXfmnK3G61XUmohCRo_1I/w400-h266/IMG_3620.JPG) |
Susanna Koskimäki: Sininen saaristo, 2023. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjDJZ86sKw0GxK1a5xRM5QO_R49gjQMDAq2avw4qi523h09CSoQLlKM2MCCXukd52uTSwBaFd4UUOp8NWkkdQmm8CnVYVcmW9TvZ5C5hoZy23wE-3Sml-KCxxQQQYTSyJYq8J6w_JFiX6qwCljfsdsVk8bOAbaElMaGicdaZ_I8-twzOOmAV69Jyn98rR4/w266-h400/IMG_3624.JPG) |
Hanna-Kaisa Korolainen: Octopus VII, 2020. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.