![]() |
Milanon ihme - Suomalaisen muotoilun tie maailman huipulle –näyttely on Suomen lasinmuseon kesän päänäyttely ja löytyy museon suuresta salista. |
Suomen lasimuseon 2021 kesänäyttelyn vieras sukeltaa keskelle suomalaisen taideteollisuuden voittokulkua. 1950-luvun Milanon triennaalit saivat yleisön hullaantumaan kaikista muista poikenneisiin Suomen osastoihin. Triennaalit tekivät suomalaisesta lasimuotoilusta sen, jona sen tänä päivänä tunnemme.
![]() |
Näyttelyssä on
lasiesineiden lisäksi muitakin teoksia, jotka ovat olleet esillä Milanossa. Etualalla Thyra Lundgrenin keramiikkaa. |
60-vuotias Suomen lasimuseo hemmottelee kävijöitä tänä kesänä aarteilla, jotka nostivat suomalaisen lasimuotoilun maailman eliittiin. Milanon ihme -näyttelyyn on koottu Suomen triennaaliosastojen esineistöä vuosilta 1933–1973. Lasiesineiden lisäksi esillä on hopea-, keramiikka-, tekstiili- ja puuesineitä.
![]() |
Etualalla Elmar Granlundin 444-sarjan pukeutumispöydän esineitä. Takana Evert Toivosen Punainen pilkku –lasiston esineitä. Molemmat ovat Karhulan vuoden 1932 suunnittelukilpailun tuloksia. |
Suomelle Milanon yhdeksäs triennaali vuonna 1951 muodostui legendaariseksi, sillä suomalaiset taiteilijat ja muotoilijat saivat siellä kuusi pääpalkintoa, kolme kunniadiplomia, kuusi kultamitalia ja seitsemän hopeamitalia.
![]() |
Etualalla Yrjö Rosolan Vähän vino –sarjan esineitä. Sekin on Karhulan suunnittelukilpailun tuote ja esillä Milanon triennaalissa 1933. |
”Suomen ei pitänyt alun perin edes ottaa osaa triennaaliin, sillä hankkeelta puuttui rahoitus. Tapio Wirkkala mainitsi kuitenkin ideasta Wärtsilä-Arabian PR-päällikölle H. O. Gummerukselle, joka innostui ja järjesti rahat valtiolta ja yksityisiltä yrityksiltä. Seurauksena oli Milanon ihme”, kertoo Suomen lasimuseon amanuenssi Uta Laurén.
![]() |
Eva Anttilan Valkea kaupunki sai kultamitalin vuonna 1933 triennaalissa kuvakudoksista. |
Useimmat triennaaleissa palkituista teoksista olivat uniikkeja. Lasimuseon kesänäyttelyssä ovat esillä esimerkiksi Tapio Wirkkalan ”Kantarelli”, ”Jäävuori” ja ”Lehtivati”, Gunnel Nymanin ”Ruusunlehti” sekä Rut Brykin ”Madonna”.
![]() |
Rut Bryk: Äiti ja lapsi / Madonna. |
”Sellaisiakin teoksia on nähtävillä, joiden ei ole aiemmin tiedetty olleen esillä triennaaleissa. Triennaalien esineistöstä ei ole olemassa kattavia teosluetteloita, joten olemme saaneet tehdä paljon selvitystyötäkin”, Uta Laurén valottaa.
![]() |
Timo Sarpanevan Lancet III, Grand Prix 1954 triennaalissa. Orkidea Grand Prix 1954 triennaalissa. Lansetti myös Grand Prix 1954. Taaempana Ilmat-lasiveistos. |
Yhteensä näyttelyssä on noin 300 esinettä. Suomen lasimuseon omien esineiden lisäksi esillä on teoksia Designmuseon kokoelmasta, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiöstä ja useista yksityiskokoelmista.
![]() |
Kyllikki Salmenhaara Pullot, Diplome d´honneur 1954 triennaalissa. |
Näyttelyn arkkitehtuurista vastaa Pentagon Design, jonka designjohtajan Sauli Suomelan oma näyttely Structural Landscapes avautuu lasimuseossa niin ikään 7.5.
![]() |
Vasemmalla edessä Tapio Wirkkalan Sipuliksi kutsuttu esine, takavasemmalla Tuonelan virta, keskellä kuvaa Kantarelli, kuten myös oikealla olevat esineet. |
Viva Finlandia!
Näyttelyvieraat olivat vuoden -51 Suomen osaston antiin niin ihastuneita, että kirjoittivat lasilevyille kertyneeseen pölyyn ”Viva Finlandia”. Huomattavaa on, että suomalainen materiaalien taju ja pelkistetty muotoilu vaikuttivat myös maailmankuuluun Muranon lasitaiteeseen.
![]() |
Etualalla Gunnel Nymanin muotoilemia esineitä, vasemmalla Ruusunlehti. |
”Muranolaiset olivat hyvin otettuja suomalaisten taiteilijoiden töistä. He reagoivat kohtaamiseen kahdella tavalla: toisaalta pyrkivät omaksumaan suomalaisten eleettömyyden, pelkistämisen ja puhdaslinjaisuuden – toisaalta puolustivat historialleen tyypillisten värien ja tekniikoiden tarjoamia mahdollisuuksia”, kertoo italialainen lasitaiteen tuntija Aldo Bova.
![]() |
Tapio Wirkkalan vanerivateja, Grand Prix 1951 triennalissa. |
Milanon ihme -näyttelyyn liittyy myös monipuolista oheisohjelmaa. Lista suunnitelluista tapahtumista on tiedotteen lopussa. Päivämäärät ja tapahtumien tarkemmat tiedot päivittyvät Suomen lasimuseon verkkosivuille suomenlasimuseo.fi ja Facebookiin.
Näyttely on avoinna 7.5.–17.10.2021.
Lähde: Suomen lasimuseo
![]() |
Kaj Franck sai Diplome d´honneur´in 1954 triennaalissa lasikokoelmasta. Kuvassa Ruutana, Sammakkolampi ja Lehtokurppa. |
![]() |
Birger Kaipiainen: Kuovi, Grand Prix 1960. |
![]() |
Etualalla joukko Franckin Kremlin kelloja, taustalla näkyy seinälle heijastettuna Marjatta Sarpanevan kuvaama video Orkidean valmistamisesta Iittalassa. |
![]() |
Oiva Toikan Pampula-vaasit olivat esillä 1968 triennaalissa. |
![]() |
Tapio Wirkkala sai 3 Grand prix –palkintoa Milanossa 1951 ja samoin 1954. Vuonna 1960 hän sai Grand prix`n ja kultamitalin. Vuonna 1963 hopeamitalin. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.