Gunnel Nymanin ja Dora Jungin tuotantoa esittelevän kirjan kansi. |
Ensi lauantaina 12.9.
julkistetaan Suomen lasimuseossa Riihimäellä uusi kirja:
Ilmiöiden kauneus –The Beauty of the Phenomena, joka esittelee Gunnel Nymanin ja Dora Jungin tuotantoa.
Gunnel Nyman ja Dora Jung
olivat ystäviä ja oman alansa mestareita. He pitivät yhteisiä näyttelyitä,
mutta eivät milloinkaan tehneet yhteistä taidetta. Silti heidän taiteessaan on
nähtävissä muutamia mielenkiintoisia paralleeleja, rinnakkaisilmiöitä.
Gunnel Nyman, o.s.
Gustafsson (1909–1948) suunnitteli lasia Riihimäen, Karhulan, Iittalan ja
Nuutajärven lasitehtaille. Ensimmäiset mallinsa hän suunnitteli Riihimäen
lasitehtaalle vuonna 1932 ja viimeiset Nuutajärvelle vuonna 1948. Hän loi
perustan Suomen lasitaiteen 1950-luvun maailmanmaineelle klassikoiksi
nousseilla teoksillaan ennen ja jälkeen toisen maailmansodan.
Ilmiöiden
kauneus kiteyttää Gunnel Nymanin
suhdetta lasiin: paksun lasin plastisuus, veistoksellisuus, sopusuhtaisuus,
valon ja mittasuhteiden oivaltaminen sekä lasimassan kirkkaus korostuivat hänen
teoksissaan. Hänen viitoittamansa tie innoitti aikanaan ja inspiroi nykyäänkin
nuoria muotoilijoita ja taiteilijoita.
Kaikki oli mahdollista,
uutta ja kiehtovaa 1930-luvulla. Nyman ja Jung ottivat osaa näyttelyihin sekä
kotimaassa että ulkomailla, tekivät opintomatkoja ja saivat palkintoja.
Molemmat palkittiin Pariisin maailmannäyttelyssä vuonna 1937, Gunnel Nyman
taidelasista, valaisimista ja huonekaluista ja Dora Jung pellavaisesta
damastiliinasta.
Pariisin jälkeen 1938 he
saivat näyttelykutsun Taideteollisuusmuseoon Helsinkiin. Yhdeksän vuotta tämän
ensimmäisen yhteisnäyttelynsä jälkeen, vuonna 1947, Gunnel Nyman ja Dora Jung
järjestivät toisen yhteisen näyttelynsä. Artekissa järjestetyn näyttelyn
nimessä korostettiin taiteilijoita ja teoksia yksinkertaisesti: Dora Jung – Kudoksia/Vävnader – Gunnel
Nyman – Lasia/Glas. Artekin näyttely ja vuonna 1946 Liljevalchissa
Ruotsissa esillä ollut näyttely olivat molemmille taiteilijoille varsinainen
läpimurto sekä Suomessa että ulkomailla.
Kirjan tekstit ovat
suomeksi ja englanniksi, siinä on 176 sivua.
Lauantaina 12.9. klo 15
keräilijä Tuomas Sopanen kertoo Dora Jungin tekstiileistä.
Suomen merkittävimmän Dora
Jung -tekstiilikokoelman kerännyt Tuomas Sopanen kertoo kuinka hänen
kiinnostuksensa Jungin tekstiilejä kohtaan sai alkunsa ja esittelee kokoelmansa
helmiä.
Dora Jung oli jo varhain
käsite niin kotimaassaan kuin muissakin Pohjoismaissa. Hänen nimensä on
liitetty korkeaan laatuun ja hienovaraiseen esteettiseen ilmeeseen. Ominaista
Jungille oli materiaalilähtöinen suunnittelu ja käsityömenetelmien kattava hallinta.
Vaikutteita töihinsä hän ammensi etenkin luonnosta.
Dora Jungin tuotanto
kattaa lähes viisi vuosikymmentä, ja hän toimi niin taidekäsityöläisenä kuin
tekstiiliteollisuuden suunnittelijanakin. Hänet tunnetaan etenkin kirkollisten
tekstiilien suunnittelijana, damastitekniikan taitajana sekä julkisten tilojen
monumentaalitekstiilien luojana. Itseään Jung kutsui aina ensisijaisesti
käsityöläiseksi ja vasta sen jälkeen taiteilijaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti