Suomen lasimuseon
kolmannen kerroksen näyttelytilassa avautuu huomenna Tapio Wirkkalan
saksalaisyhtiölle muotoilemien esineiden näyttely. Wirkkala suunnitteli melkein
yhtä paljon esineitä Saksaan kuin Suomeenkin. Useimmat saksalaistuotteet ovat
Suomessa vähemmän tunnettuja, niinpä tämä näyttely laajentaakin huomattavasti
meidän käsitystämme Wirkkalasta. Paljon tuttuja muotoja näkee, mutta paljon on
sellaistakin muotokieltä, jotta ei Suomessa valmistetuissa Wirkkalan esineissä
näe.
Tapio Wirkkala kierrätti
omia ideoitaan itse uudestaan.
Näiden posliinimaljakoiden muodoissa voi nähdä
hänen
Iittalalle suunnittelemien lasimaljakoiden tuttuja piirteitä.
|
Rosenthal AG:n tuotteista
tuli 1950-luvulla hyvän muotoilun vertauskuva.
Tapio Wirkkalan suunnittelemat ja Rosenthalilla valmistetut esineet kuuluvat yhtiön merkittävimpiin posliini-, metalli- ja lasituotteisiin. Wirkkalan lähes 30-vuotinen yhteistyö Rosenthalin kanssa on vaikuttanut merkittävästi eurooppalaiseen ja kansainväliseen muotoiluun.
Tapio Wirkkalan suunnittelemat ja Rosenthalilla valmistetut esineet kuuluvat yhtiön merkittävimpiin posliini-, metalli- ja lasituotteisiin. Wirkkalan lähes 30-vuotinen yhteistyö Rosenthalin kanssa on vaikuttanut merkittävästi eurooppalaiseen ja kansainväliseen muotoiluun.
Finlandia-astiasto, Tapio
Wirkkalan Helsinki-koristelu,
1957 Rosenthal Thomas.
|
Tapio Wirkkalasta on
tullut suomalaisen muotoilun keulakuva ja eräänlainen isähahmo. Hän oli hyvin
lahjakas ja poikkeuksellisen monipuolinen taiteilija ja muotoilija, joka ei
vierastanut uusia materiaaleja tai muotoilualoja.
Venetsialaistyylisiä
koristelautasia, filigraanilasi, incalmo.
Puhaltanut Mario Corelli
1970-luvun puolivälin jälkeen.
|
Maljakoita vuodelta 1963,
verholasi, Rosenthal Studio-Linie.
|
Lasikarahvi ja maljakko,
puhaltanut Mario
Corelli 1979, Ambergin lasitehdas.
|
Hän oli suomalainen
maailmankansalainen, joka oli kotonaan niin Suomessa, ennen kaikkea Lapissa,
kuin Italiassa Muranon lasinpuhaltajien luona ja myös Selbissä, Baijerissa,
joka on yksi Saksan posliiniteollisuuden keskuksista.
Saksalaisesta perinteisen tyylisestä
Rosenthalin posliinitehtaasta tuli toisen maailmansodan jälkeen kansainvälinen
käsite uudenaikaisten posliinituotteiden valmistajana. Rosenthalista tuli hyvän
muotoilun takuunimi. Rosenthal-osakeyhtiö käytti vuodesta 1961 uuden Rosenthal
Studio-Linie -tuotemerkkinsä sloganina "hyvän muotoilun tuottaja"
-käsitettä, jolle Tapio Wirkkalan taiteellinen panos antoi vahvan leimansa.
Posliinisten maljakoiden, kulhojen, savukesettien, valaisimien ja hotelliastiastojen yhteydessä voidaan puhua jopa suunnitteluvyörystä. Niiden lisäksi Wirkkala suunnitteli lasia ja aterimia sekä laajoja posliiniastiastoja.
Posliinisten maljakoiden, kulhojen, savukesettien, valaisimien ja hotelliastiastojen yhteydessä voidaan puhua jopa suunnitteluvyörystä. Niiden lisäksi Wirkkala suunnitteli lasia ja aterimia sekä laajoja posliiniastiastoja.
Sama muoto, mutta
materiaali vaihtelee. Vasemmalta hapotettu
lasi, musta posliini, kirkas väritön
lasi ja valkoinen posliini.
|
Variation –lasisto 1965,
Rosenthal Studio-Linie.
|
Polaris –lasisto 1965, Rosenthal
Studio-Linie.
|
Century –astiaston kulhon
ja lautasten akryylihartsimalleja.
|
Suomen lasimuseon vt.
intedentti Uta Laurén
TV-Nytt´in haastattelussa.
|
Suomen lasimuseon
näyttelyssä on esillä Wirkkalan Rosenthal Studio-Linielle ja Rosenthal
Thomakselle suunnittelemia astiastoja, koriste-esineitä, aterimia, lasiesineitä
sekä palkittu muovinen retkiastiasto. Lisäksi näyttelyssä voi tutustua
koristeaiheisiin, joita Wirkkala ja hänen vaimonsa Rut Bryk suunnittelivat
Rosenthal-astiastoihin.
Lähde: Suomen lasimuseo
Näyttely on esillä Suomen lasimuseossa 12.6. – 31.12.2015
Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti