Keskellä kaksi korkeaa Nathalie
Lautenbacherin
Natal-maljakkoa (1997) ja ympärillä Sauma-
juomalaseja vuodelta 2000.
|
Nathalie Lautenbacher on
Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 1999 valmistunut muotoilija, joka on
keskittynyt työssään arjen estetiikkaan ja erityisesti keramiikkaan
materiaalina – astioiden pientuotantoon ja uniikkeihin teoksiin. Suomen
lasimuseo esittelee nyt Nathalie Lautenbacherin lasituotantoa vuosilta 1997–2013.
Näissä töissä arki ja juhla, käytännöllisyys ja mielikuvitus sekoittuvat
iloisissa väreissä.
Ensimmäiset NATAL-sarjan
maljakot tulivat Iittalan tuotantoon Lautenbacherin opiskeluaikana vuonna 1997.
Kaksiosainen maljakko on suunniteltu pienille ja pitkävartisille kukille. Taustalla
oli halu korottaa metsästä poimittu luonnonkukkakimppu, sinivuokot ja
metsätähdet, korkealle pöydän pinnasta.
Etualan Pupulu-teeastiat on valmistettu
Kiinassa 2013.
|
Lasisuunnittelu jatkui
valmistumisen jälkeen riihimäkeläisen lasinpuhaltaja Jaakko Liikasen
JL-studiolla. Lasin hento ja vahva väri hehkuu ohuissa suupuhalletuissa
SAUMA-juomalaseissa kuin mehukesteihin kutsuen. Arjen iloksi taas syntyi
kestävästä puristelasista pinottava AAMU-arkiviiniilasisarja Iittalan
lasitehtaalla ja lämpimiä teehetkiä varten hellittelynimillä nimetty, kuumankestävästä
värilasista valmistettu PUPULU-teeastiasto yhteistyönä Kolme-Designin kanssa.
Lautenbacherin Aamu-arkilasi
on vuodelta 2006.
|
Nathalie Lautenbacherin Un
petit pot
sarjasta Padat (2013).
|
Nuutajärven lasitehtaan
sulkemista edeltävänä kesänä Lautenbacher kutsuttiin tehtaalle työskentelemään
yhdessä kokeneiden lasinpuhaltajien kanssa. HARKOT JA PADAT -nimellä kulkevassa
teossarjassa Lautenbacher unohti tarkoituksellisesti esineiden käytettävyyden pohtiessaan
toden ja mielikuvituksen sekä arvon käsitettä. Tuolloin syntynyt Art Works
-taidelasikokoelma sai innoituksensa lasin taianomaisesta luonteesta.
”Lasi on ihmeellinen
materiaali”, Lautenbacher kuvasi 2013 esineiden syntyprosessia. ”Ehkä juuri
ihmetyksestä mieleni liikkui tätä sarjaa tehdessä satujen, tarinoiden ja leikin
suuntaan. Aloin rakentaa satupatoja ikään kuin osaksi jotain tarinaa. Kun
keittiön sympaattiset arkiesineet padat, kattilat ja kauhat valmistetaan
lasista, niistä tulee käyttökelvottomia, mutta samalla arvokkaita ja
arvoituksellisia hahmoja.”
Etualalla esineitä
Harkot-
sarjasta (2013).
|
Kokoelman toinen puoli
koostuu harkkomaisista, eri materiaaleja yhdistävistä teoksista. ”Lasiset
palikat ovat kuin punnuksia, joilla mitataan painoa tai arvoa. Kyseessä on
kuvitteellinen mittausväline tai lasipeli. Mitä sillä tarkalleen halutaan
mitata, on katsojan pääteltävissä. On asioita, joita ei voi, eikä pitäisikään
mitata, kuten kauneus tai välittäminen.” Harkot tuovat esiin eri materiaalien
kontrasteja: teoksissa on käytetty värillisen lasin lisäksi kristallinkirkasta
akryyliä, karkeaa betonia ja puuta.
Lautenbacherille työ lasin
parissa on aina mielenkiintoinen, virkistävä matka. ”Lasi on kuumana minusta
jotenkin holtiton ja vaikea materiaali, joka täytyy saada aisoihin. Lasihytissä
täytyy toimia valppaalla mielellä ja vasta siellä voi ymmärtää materiaalin
todellisen luonteen asiansa osaavien lasinpuhaltajien ansiosta. Yksi kokeilu
johtaa toiseen ja suunta muuttuu tehdessä, mutta ajatus pysyy lasinkirkkaana,
toivottavasti!”
Lautenbacherin
Harkot-sarjan esineitä.
|
Nathalie Lautenbacher
(entinen Lahdenmäki, s.1974)
Paremmin keraamikkona
tunnettu suomalais-ranskalainen Nathalie Lautenbacher on ehtinyt saada
tunnustusta työstään sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Hänen Arabialle
suunnittelemansa Fire-kynttilälyhty palkittiin Design Plus -palkinnolla vuonna
2002. Lautenbacher sai myös Maire Gullichsen -palkinnon 2002 ja kolmannen sijan
arvostetussa Minon keramiikkakilpailussa Japanissa vuosina 2005 ja 2014. Vuonna
2008 hänet valittiin Vuoden Nuoreksi Muotoilijaksi yhdessä Naoto Niidomen
kanssa, mistä lähtien työpari on toteuttanut useita projekteja yhdessä.
Lautenbacherin töitä on hankittu useisiin kokoelmiin, mm. Göteborgin
Rhösska-museoon. Hänen tuotannostaan tunnetaan ehkä parhaiten Espoon
keramiikkastudiolla pientuotantona valmistuvat ruokailuun ja tarjoiluun
liittyvät ohuet ja pehmeälinjaiset posliiniastiat.
Lautenbacher on vapaa
suunnittelija, joka on toiminut vuodesta 2001 myös lehtorina entisessä
opinahjossaan silloisessa Taideteollinen korkeakoulun keramiikka- ja
lasitaiteen laitoksella, joka nykyään on Aalto-yliopiston taiteiden ja
suunnittelun korkeakoulun muotoilun laitos.
Nathalie Lautenbacher – Glass Works
Leikin ja vakavuuden rajamailla
Näyttely Suomen lasimuseossa 15.2.–5.5.2019
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti