torstai 9. helmikuuta 2023

Kolme näyttelyä avautuu lasimuseossa

 

Suomen lasimuseossa Riihimäellä avautuu kolme uutta näyttelyä, joiden avajaisia vietetään perjantaina 10.2.

 

Nanny Still: Nebulosa-maljakoita. Kuva: Ella Tommila / Suomen lasimuseo.


Still Life – Nanny Stillin lasi, muotoilu ja taide 11.2.–30.4.2023

Nanny Stillin suomalaisille rakkaita lasiesineitä ja harvinaisempia teoksia esillä Suomen lasimuseon laajassa näyttelyssä

Lasitaiteilija Nanny Still tunnetaan etenkin käyttölasista, jota keräilijät edelleen himoitsevat. Nyt avautuva laaja, Stillin koko uran kattava näyttely esittelee kävijöille myös taiteilijan persoonan.

Suomalainen lasitaiteilija ja muotoilija Nanny Still (1926–2009) teki pitkän uran, jonka aikana hän suunnitteli sekä käyttö- että taidelasia. Luultavasti jokainen suomalainen tunnistaa Stillin tuotannon kulmakiviä, kuten röpelöpintaisen Kehrä-juomalasin tai koristeellisen Grapponia-kulhon. Monet Stillin suunnittelemat sarjat ovat edelleen myös keräilijöiden suosiossa.

 

Nanny Still-McKinney. Kuva: Erkki Vaalle / SLM.


Suomen lasimuseon suuressa salissa avautuu helmikuussa Stillin koko uran kattava näyttely, jonka varhaisimmat esineet ovat 1940-luvun lopusta ja myöhäisimmät 2000-luvun alusta.

Uransa alusta 1970-luvulle Still työskenteli Riihimäen Lasin muotoilijana, ja näyttelyn pääpaino onkin Riihimäen Lasille tehdyssä tuotannossa. Lisäksi siellä nähdään Stillin muita töitä, kuten uniikkeja lasiveistoksia, joita on ollut vain harvoin esillä julkisesti.

 

Nanny Still: Harlekiini-sarjan lasi. Kuva: Ella Tommila / SLM.


Näyttelysalissa pääsee esiin myös Nanny Stillin valloittava persoona. Sitä valottavat näyttelyä varten koostetut videot, joilla taiteilijasta kertovat esimerkiksi keräilijät. Värikkään elämän eläneestä muotoilijasta kuullaan myös omakohtaisia muistoja. Still oli oman aikansa julkkis, joka huomattiin hänen astuessaan huoneeseen – ja joka tulikin huomata.

Videolla Stillin vanha yhteisötyökumppani muistelee, kuinka esittelyjen jälkeen Still tokaisi: ”Nyt voimme siirtyä puhumaan lempiaiheestani, minusta.”

– Still oli ehdottomasti oman aikansa diiva, vahva persoona, jonka taiteellista luomista ohjasi voimakas visio, kertoo näyttelyn kuraattori Hanna Kivelä.

 

Nanny Still: Kukkukuusia. Kuva: Ella Tommila / SLM.


Stillin aloittaessa uransa suunnittelija- ja taiteilijayhteisö oli hyvin miesvaltainen. Se ei ollut naispuoliselle muotoilijalle helpoin paikka. Still kuitenkin luotti näkemykseensä, pääsi urallaan eteenpäin ja loi 50 vuoden aikana huomattavan laajan tuotannon.

Stillin ilmaisu vaihteli vuosien varrella käytännöllisestä ensisijaisesti kauniiseen. Viimeisin laaja hänen tuotantoaan esittelevä näyttely on järjestetty 1990-luvulla. Suomen lasimuseon näyttelyn teokset on koottu museon omien kokoelmien lisäksi yli kymmenestä yksityiskokoelmasta.

 

Teemu Kylvön lasitaidetta. Kuva: Suomen lasimuseo.


Teemu Kylvö –  Teleportteja 4.2.-30.4.2023

Lasinpuhaltaja Teemu Kylvön (s. 1994) näyttely avaa Suomen lasimuseon vuoden 2023. Museon parvelle sijoittuva näyttely esittelee Nuutajärvellä työskentelevän Kylvön valmistamia lasisia Teleportti -valaisimia.

Viimeisen kahden vuoden aikana Kylvö on pohtinut mikä on taidetta ja mistä se tulee. Taide on tilallista, elettyjä paikkoja, jotka liittyvät toisiinsa erilaisin jatkumoin. Jatkumot ovat kuin teleportteja, sidoksissa aikaan ja paikkaan.

 

Teemu Kylvön lasitaidetta. Kuva: Suomen lasimuseo.


Taiteilijana Kylvö kuvaa itseään tempperamenttiseksi säätäjäksi. Taiteessa hänelle ovat tärkeää muoto ja tekstuurit. Kylvö on värisokea, mutta ei koe sillä olevan väliä työskentelyssä. Inspiraatioita Kylvö kertoo hakevansa mistä tahansa, se voi olla tunne, metafora, henkilö, muisto, haave tai toivomus.

Teokset ovat puhaltaneet Teemu Kylvö ja Otto Koivuranta, hionta Tommi Tikkinen ja Juha Juselius.

 

Glass – hand formed matter  -näyttelyn esineitä. Kuva: Suomen lasimuseo.


Glass – hand formed matter 11.2.–23.4.2023 

Kansainvälinen yhteistyöprojekti ”glass – hand formed matter” tutkimusmatkailee uudenlaisten näkökulmien parissa käsintehdyn lasin tuotannossa Saksassa ja Euroopassa. Yhteistyö sai alkunsa Weißensee School of Art and Design Berlin, eli Weissensee-Berliinin Taiteen ja muotoilun koulun aloitteesta. Hanketta tukevat taideoppilaitokset sekä lasi- ja kulttuurialan instituutiot. Lasinpuhaltajia, taiteilijoita, muotoilijoita ja opiskelijoita Berliinistä, Brandenburgista, Saksi-Anhaltista ja Thuringista sekä Suomesta ja Ruotsista pyydettiin mukaan uudelleentulkitsemaan ja kehittämään vuosituhansia vanhaa lasin valmistuksen taitoa.

 

Glass – hand formed matter  -näyttelyn esineitä. Kuva: Suomen lasimuseo.


Kiinnostavien uudenlaisten objektien lisäksi näyttely käsittää videokoosteita, jotka havainnollistavat valmistusprosessia ja tuovat käytetyt materiaalit käsinkosketeltaviksi. Tallenteessa esitellään myös työskentelyä kuudelta työryhmältä tai taiteilijalta, jotka saivat työskentelyapurahan voidakseen lähestyä vapaasti aihetta erilaisista näkökulmista lasin materiaan sekä tuotantoon taiteellisen tutkimuksen keinoin.

 

Glass – hand formed matter  -näyttelyn esineitä. Kuva: Suomen lasimuseo.

 

Lähde: Suomen lasimuseo



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti