torstai 5. marraskuuta 2020

Lasimuseossa avautuu 2 näyttelyä

 


Ikävän anatomia, lasitaiteilija Helmi Remeksen (s. 1983) ja kuvataiteilija Panu Ruotsalon (s. 1971) ensimmäinen yhteisnäyttely, avautuu 6. marraskuuta Suomen lasimuseossa. Esteettisesti minimalistisessa näyttelyssä on esillä taiteilijoiden omia teoksia sekä yhteistyönä tehtyjä veistoksia.

Takana oikealla Helmi Remes: Vesiputous, 

joka on yli viisi metriä korkea.


 

 

Helmi Remes ja Panu Ruotsalo.

 

Ikävän anatomia on Helmi Remeksen ja Panu Ruotsalon ensimmäinen yhteisnäyttely, jossa rikotaan rajoja yhdistämällä hienovaraisesti työstettyä lasia mustaksi poltettuun puuhun.

 

Remes & Ruotsalo: Vuono.



Näyttely on visuaalisesti poikkeuksellinen kokonaisuus, jollaista lasimuseossa ei ole aiemmin esitelty. Veistokset, maalaukset ja lasiesineet ovat yksivärisiä ja niitä hallitsevat mustavalkoisuus ja vähäeleisyys. Teosten muodoista välittyy näyttelyn teema - ikävä, ja sen moninaisuus.

Ajatus yhteisnäyttelystä syntyi syksyllä 2019. Remestä ja Ruotsaloa yhdistää paitsi samankaltainen tapa lähestyä ja esittää taidetta myös ikävä pohjoisen luontoon, karujen ja kauniiden elementtien äärelle. Abstrakteissa teoksissaan he tutkivat näkymätöntä ja aineetonta todellisuutta, joka ikävään ja melankolian tunteisiin liittyy. Pala palalta taiteilijat kuvaavat omaa ikäväänsä meren rannoille, tunturisoiden reunoille, vuorten rinteille ja hiljaisuuden äärelle, mutta samalla tarkastelevat tunteiden anatomiaa myös yleisellä tasolla. Mitä tunteet ovat ja mitä ne meissä aiheuttavat? Miltä ikävä voi näyttää? Teosten nimet muistuttavat pohjoisesta: Vuono, Maa vesi tuli tuuli ja tyhjyys.

 

Sekä Remes että Ruotsalo ovat työskennelleet ensimmäistä kertaa yhteisteosten parissa. Ajatusten yhteensovittamisesta ja teosten muotokielen löytymisestä tuli olennainen osa näyttelyprosessia. Se vei heitä myös pois totutulta esittämisen alueeltaan, kun molemmat huomasivat inspiroituvansa toisen käyttämien materiaalien ilmaisutavasta. Remes halusi töiden tavoittelevan maalaukselle ominaisia piirteitä ja Ruotsalo puolestaan viehättyi lasin ominaisuuksista. Puuta ja lasia yhdistelevissä teoksissa näkyy molempien kädenjälki - muotoiltuna yhdeksi muodoksi. Veistosten puuosat ovat valmistettu yksinkertaisin työmenetelmin Billnäsin ruukissa ja lasiosat Osuuskunta Lasismissa puhaltamalla ja uunivalutekniikoilla.

Helmi Remes: Tuma I, II, III.



Lasitaiteilija Helmi Remes kuvaa töissään luonnon pieniä yksityiskohtia ja ilmiöitä, joita ei silmällä havaitse. Niissä on viitteitä mikrobiologian tapahtumista, luonnon muovaamista jäljistä tai muistikuvia hetkellisistä tunnelmista, kun löytää jotain mitä ei ole ennen kohdannut. Remes työstää lasia useilla eri tekniikoilla.

Kuvataiteilija Panu Ruotsalo tunnetaan abstraktikkona, joka kuvaa maalauksissaan tunteita, tuntemuksia ja kokemuksia kohtaamisista monokromaattisin, mustavalkoisin sävyin. Ruotsalo pitää abstraktia esittämistä tarkkana ja konteksteista vapaana tapana lähestyä taiteensa aiheita.

Panu Ruotsalo: Different Pulses.

 Ikävän anatomia -näyttelyn avajaisviikonloppua vietetään lasimuseossa 6.–8. marraskuuta klo 10–17. Näyttely on esillä suuressa vaihtuvien näyttelyiden salissa 31.12.2020 asti.

Taiteilijat ovat paikalla näyttelyssä perjantaina 6.11. klo 15–17. Varsinainen virallinen taiteilijatapaaminen, jossa näyttelyä kierretään yhdessä taiteilijoiden ja lasimuseon amanuenssin Uta Laurénin kanssa, järjestetään 14.11. klo 15.

 

Koronan vuoksi näyttelyiden avajaisia ei järjestetty, 
mutta taiteilijat kukitettiin lehdistöinfossa. 
Vasemmalta Panu Ruotsalo, Helmi Remes ja 
Susanne Koskimäki.

Keramiikkaystävät lasinkaiverrusnäyttelyssä on kokoelma Susanne Koskimäen lasi- ja keramiikkateoksia, jotka hurmaavat Suomen lasimuseon parvella vuoden loppuun.

Susanne Koskimäki: Vaaleanpunainen tikkarityttö.

Tyttö ystävä (vihreämekkoinen), Tyttö ystävä 

(sinimekkoinen), Lakupiipunystävä, Purkkapallopahis.

Susanne Koskimäki: Omakuva II (Hedonisti).



Susanne Koskimäen kaiverrukset saavat ensiesityksensä Suomen lasimuseossa. Lisäksi näyttelyssä on taiteilijan graal-tekniikalla valmistamia esineitä ja keramiikkaa. Koskimäki heittäytyy uteliaana kokeiluihin, tutkii perusteellisesti työvälineiden tarjoamat mahdollisuudet ja etsii väsymättä leikitellen palettia, rytmiä, muotoa, jolla välittää tunnelmaa. Teoksillaan hän rakentaa oman valtakuntansa luonnon muotoja, taikaesineitä ja kulkijoita. Lasimuseon parvella on esillä Koskimäen lasi- ja keramiikkateoksia, joita yhdistää mestarillinen materiaalin hallinta ja lämmin huumori.

Näyttelyn avajaisviikonloppua vietetään 6.–8. marraskuuta klo 10–17 ja se jatkuu 31.12.2020 asti.

 

Susanne Koskimäki


Susanne Koskimäki: Graal 00.


Graal 01 (keltainen opaakki/pinkki opaakki),

Graal 02 (tummansininen tranparentti/vaaleanturkoosi opaakki).

Graal 03 (oranssi opaakki/fuchsia transparentti)

 


Susanne Koskimäki: Aamu-usva.


Koskimäen näyttely on sijoitettu

sisääntuloaulan parvelle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti