Erilaisia väriversioita
Aimo Okkolinin
Lumpeenkukasta.
|
Suomen lasimuseossa
Riihimäellä on esillä Aimo Okkolinin kristalliesineitä Kuin kukka lumpeen -näyttelyssä.
Lasinpuhaltajan poikana Aimo aloitti työuransa 13-vuotiaana kantajana ja sitten
lähettinä Riihimäen lasitehtaalla. Myöhemmin hän pääsi kaivertajan oppiin
Theodor Käpin verstaalle, mutta siihen aikaan monet alalla työskentelevät
olivat kitsaita jakamaan osaamistaan toisille, koska oma ammattitaito oli ainoa
”myyntivaltti”. Sivummalta seuraten mestarin työtä hän kyllä oppi ja Theodorin
velipuoli Erkki Käppi ohjasi Okkolinia. Aimosta kehittyi pätevä kaivertaja ja
hän sai signeerata tekemiään kaiverruskoristeluja 1938 alkaen. Tässä
näyttelyssä ei kuitenkaan ole yhtään Okkolinin kaivertajana tekemiä töitä.
Theodor Käpin palattua
Kauklahdesta Riihimäelle siirtyi Aimo Okkolinin työskentelemään hiojana, jonka
taidon hän oli opiskellut jo 1930-luvulla. Muiden suunnittelemien esineiden
hiomista kesti aikansa, mutta muotoilija Aimo Okkolinin töitä oli esillä
ensimmäisen kerran 1955 Helsingin suurmessuilla. Siellä hän löi itsenä läpi
kristalliesineillä, joissa näkyy hiojan taidot; hän hioi itse prototyypit sekä
uniikit tilaustyöt.
Kaksi versiota Kullero-sarjasta.
|
Siihen aikaan
Nuutajärvellä valmistettiin värittömästä kristallista esineitä ja siellä
malleja modernisoi Saara Hopea. Iittalassa uutta väritöntä kristallia muotoili
Tapio Wirkkala. Värillinen kristalli oli Riihimäen lasin erikoisuus. Okkolinin
teokset kiinnostivat mediaa ja julkisuus auttoi markkinointia. Presidentti Urho
Kekkonen piti Okkolinin maskuliinisesta muotokielestä ja valtio tilasikin
paljon hänen muotoilemiaan uniikkeja kristalliesineitä lahjoiksi.
Aimo Okkolin: Palko.
|
Luonto oli Okkolinin
innoittaja ja se näkyy myös esineiden nimissä ja muodoissa: Lumpeenkukka, Ulpukka,
Kurjenmiekka, Kullero, Kukka, Terälehdet, Ukonkello, Ananas, jne.
Kaksi väriversiota
Kurjenmiekasta.
|
Okkolin suunnitteli paljon
esineitä myös tavallisesta lasista, esimerkiksi Nimipäivä-sarja, Stromboli.
Näitä esineitä ei kuitenkaan ole mukana tässä näyttelyssä.
Aimo Okkolin jäi
eläkkeelle 1974, mutta jatkoi freenlacer-pohjalta ja teki malleja myös
Nuutajärvelle ja Studiolasille. Hänen ensimmäinen oma laaja näyttelynsä oli
Suomen lasimuseossa 1982 ja samana vuonna hän myös kuoli.
1959–1972 Hämeen maaherrana
toiminut
Jorma Tuominen on saanut tämän lahjaksi
viimeisenä virkapäivänään.
|
Purje oli yksi niistä
esineistä, jotka
olivat esillä Suurmessuilla 1955.
|
Aimo Okkolinin tytär Anita
Elomaa
avasi näyttelyn lasimuseossa.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti