Kerttu Nurminen: Punaiset
lehdet, 2006.
|
Suomen
lasimuseossa Riihimäellä on esillä Kerttu Nurmisen lasimuotoilua esittelevä näyttely
19.8. asti. Kerttu Nurminen oli viimeinen kuukausipalkkainen muotoilija suomalaisessa
lasiteollisuudessa. Hän työskenteli asuinpaikkakunnallaan Nuutajärvellä, mutta
osa hänen muotoilemista esineistä valmistettiin Iittalassa, kun tehtaat tulivat
saman omistajan haltuun. Jo ennen Nuutajärven tehtaan sulkemista sen tuotteita
markkinoitiin Iittalan brändin alla. Nurminen jäi eläkkeelle 2007, mutta jatkoi
sen jälkeen aktiivisesti lasintekijän uraa itsenäisenä taiteilijana ja yrittäjänä Nuutajärven lasikylässä.
Kerttu Nurmisen näyttely
on esillä lasimuseon
suuressa salissa.
|
Nurminen näyttelyn
avajaispäivänä toukokuussa.
|
Nurminen valmistui
taideteollisen oppilaitoksen keramiikan osastolta ja oli vuonna 1970 ensimmäisen
kerran kesätöissä Nuutajärvellä. Tuolta kesältä on näyttelyssä esillä mm.
värittömästä lasista tehty ristinmuotoinen malja, joka on signeerattu vielä
sukunimellä Rantanen.
-
Lasinpuhaltajat
ja muut hytissä nauroivat, kun esinettä valmistettaessa puumuotista nousi
valtavasti savua. Olin tehnyt muotin havupuusta, kun kukaan ei ollut sanonut,
että leppä on oikea materiaali, kertoo Kerttu Nurminen naureskellen näin
jälkikäteen.
Esimiehenä
toiminut Kaj Franck ei ollut paljon neuvonut muotinteko-harjoitustehtävän
antaessaan; opetusmetodina oli että ”heitetään veteen ja katsotaan oppiiko se
uimaan”. Episodin jälkeen ei varmaankaan enää toiste tehnyt samaa virhettä. Samana
kesänä Nurminen kokeili myös lasiesineen valmistamista savimuottiin.
Seuraavana vuonna
hän työskenteli Nuutajärven näyttelyemäntänä Tampereen nykytaiteen museossa,
missä esiteltiin tehtaalla käytettyjä tekniikoita. Vakinainen työ Nuutajärvellä
alkoi 1972, jolloin tehtäviin kuului myös tehtaan sisäisen tiedotuslehden,
Nuutisten, toimittaminen. Tämä sivutoimi jatkui 1980-luvun alkuun asti. Muotoilukin
oli aluksi sivutoimista, sillä Nurminen työskenteli myös Kaj Franckin apuna,
kun Nuutajärvelle koottiin oma museonäyttely. Lasimuseo Prykäri avattiin 1977. Jo
tätä aikaisemmin oli Karhulassa ja Iittalassa avattu omat lasitehdasmuseot.
Valkofiligraaniesineet
ovat Pizzi-sarjan protyyppejä
vuodelta 2004. Vihreät ovat Mare-sarjan
protyyppejä
vuosilta 2002 – 2005.
|
Etualalla on
graal-tekniikalla valmistettuja esineitä.
|
Etualan maljoissa on
monikerroslasia käsitelty
hiekkapuhalluksella.
|
Kerttu avioitui lasinpuhaltajamestari Olavi Nurmisen kanssa uudenvuoden aattona 1971. Parin yhteistyön tuloksena on syntynyt mm. pilkkufiligraanin nimellä kulkeva valmistustekniikka, joka ei oikeasti ole filigraanilasia, vaan lasinauhan ja pystyuritetun rihlamuotin käytön avulla syntyvä tulos, joka muistuttaa filigraania. Tällä menetelmällä on valmistettu tunnetut Akileija-sarjan esineet ja paljon muutakin, myös uniikkiesineitä.
Nurmisen ”pilkkufiligraani”
–tekniikalla
tehtyjä esineitä.
|
Uniikkeja Lampi-pokaaleja
vuodelta 1993.
|
Useissa Kerttu Nurmisen suunnittelemassa
taide-
esineessä on aiheen taustalla itse koettu tai nähty
tapahtuma. Useat
niistä liittyvät luontoon.
|
Monet Kerttu
Nurmisen muotoilemista esineistä ovat olleet suosittuja ja niitä on valmistettu
paljon, mutta hän itse ei ole ollut paljon julkisuudessa. Wärtsilän aikana
Nuutajärven tuotteita esiteltiin omassa näyttelytilassa Helsingissä ja
Nurmisella on ollut joitakin omia teemanäyttelyitä, mutta tämä on ensimmäinen
hänen koko tuotantoaan laajasti esittelevä näyttely.
Dance-lasitaulu on
vuodelta 1989.
|
Manaus on
vuodelta 1993.
|
Perhelehtien
toimittajat olisivat kyllä aikanaan tehneet juttuja ja Nurminen olisi ollut
valmis kertomaan työstään, mutta toimittajat olisivat halunneet tuoda esille
perheen ja kodin. Siihen Nurmisen ei suostunut ja jutut jäivät tekemättä.
Kerttu
Nurminen: Syyslento, 2003.
|
Vierekkäin
Polku ja Aurora.
|
Kerttu
Nurmisen tuotannosta tunnetuimpia ovat jo edellä mainittujen Akileijojen
lisäksi mm. Verna, Mondo ja Lampi –lasistot, Ulpukka ja Lumme –kynttilänjalat,
Marlene ja Sonetti –maljakot, Nuutajärven 200-vuotisjuhlapullo, erilaiset
värikkäät Kalat, Palazzon –sarjan filigraaniesineet sekä tietysti laaja
valikoima lasitauluja, joissa on käytetty mm. monikerroksista lasia ja hiekkapuhallusta.
Graal-tekniikalla Nurminen on tehnyt maljoja ja lasitauluja.
Oikealla
Paprikaverhot-lasitaulu.
|
Lasimuseossa on tänä
kesänä esillä kahden
merkittävän suomalaisen naismuotoilijan teoksia.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti