Helena Tynell:
Sateenkaari, Limburg 1989.
|
Helena Tynellin syntymästä
on kulunut 100 vuotta ja sen kunniaksi Suomen lasimuseossa on näyttely18.5.–28.10.
Helena Tynell (1918–2016)
tunnetaan ennen kaikkea Riihimäen Lasi Oy:n muotoilijana (1946–1976). Hänen
uransa oli aikanaan poikkeuksellisen monipuolinen ja kansainvälinen. Hän teki
pitkän uran Saksassa valaisinmuotoilijana ja on työskennellyt myös Ruotsissa ja
Yhdysvalloissa.
Helena Tynell: Corona,
Riihimäen Lasi 1966.
|
Helena Tynell: Aurinko,
Riihimäen Lasi 1968.
|
Aurinkopulloja |
Helena Turpeinen valmistui
Taideteollisuuskeskuskoulun mallipiirustusosastolta 1943. Valmistumisensa
jälkeen hän työskenteli Taito Oy:lle piirtäjänä ja Arabialle keramiikan muotoilijana
1943 – 1946. Hän jatkoi opintojaan Taideakatemiassa, mutta siellä edellytettiin
täysipäiväistä opiskelua ja Helena valitsi työelämän.
Vuonna 1947 Helena
avioitui Taito Oy:n johtajan Paavo Tynellin kanssa.
Taito Oy:n teetti
valaisintensa lasiosat Kauklahden lasitehtaalla ja Helena asioi sen vuoksi
tehtaalla ja tutustui lasinvalmistukseen siellä. Jo opiskeluaikanaan hän
oli kiinnostunut lasista nähtyään Orreforssin 1920- ja 30-lukujen hienoja
teoksia. Nehän olivat laajemminkin suomalaisten lasintekijöiden esikuvina.
Riihimäen lasin muotoilijaksi Helena Tynell siirtyi 1946 ja työskenteli siellä vuoteen 1976, jolloin Riihimäellä lopetettiin suupuhalletun lasin valmistus ja vähennettiin väkeä.
Työskenneltyään 20 vuotta
Riihimäellä antoi tehdas kokonaisen vuoden aikaa keskittyä
20-vuotisjuhlanäyttelyn esineiden suunnitteluun ja valmistamiseen. Näyttely
järjestettiin Salon Strindbergillä Helsingissä.
Suomen lasimuseossa oli ensimmäinen Helena Tynellin yksityisnäyttely 1970 ja sen jälkeen niitä on ollut viisi ennen tätä nyt esillä olevaa näyttelyä. Noiden aikaisempien näyttelyn näyttelyarkkitehtuurista Tynell vastasi itse.
Helena Tynellin piirrosluonnoksia.
|
Helena Tynell: Kilpikonna
ja Pajupilli
ovat vuodelta 1946.
|
Helena Tynell: maljakoita
vuodelta 1943,
vasemmalla Tatti.
|
Helena Tynell suunnitteli
paljon kaiverrettua
kristallia ja teki yhteistyötä Theodor Käpin
kanssa sekä
Kauklahden lasitehtaalla että
Riihimäellä. Tässä Kala-vati vuodelta 1955.
|
1963 Tynell alkoi suunnitella
valaisinlasia saksalaiselle BEGA-valaisinvalmistajalle, joka omisti Limburgin lasitehtaan,
missä valaisinten lasiosat valmistettiin.
Tynell suunnitteli valaisimia myös amerikkalaiselle Prescolite:lle 1967 – 1969 ja ruotsalaiselle Flygforssin lasitehtaalle 1967 - 1970.
Tynell asui Saksassa 10
vuotta ja kun hän oli lopettamassa uraansa siellä, antoi Limburgin lasitehdas
lähtiäislahjaksi 1986 mahdollisuuden suunnitella ja valmistaa vapaita
lasiteoksia. Helena Tynell oli jo opiskeluaikana suunnitellut kuvanveistäjän
uraa ja nämä Saksassa valmistetut isokokoiset teokset ovatkin upeita
lasiveistoksia.
Helena Tynellin Noakin
arkki-sarjasta
Leijona, Kissa ja Lintu.
|
Helena Tynellin
Pirtti-sarjaan kuuluvia
erikokoisia Pala-maljakoita.
|
Castello on vuodelta 1961 ja Rialto vuodelta 1962. |
Helena Tynellin tuotantoa
esittelevä Rakkaudesta
lasiin ja valoon –näyttely on Suomen lasimuseon
kolmannessa kerroksessa.
|
Helena Tynell: Metamorfosis,
Limburg 1986.
|
Helena Tynell: Auringon
laiva (Sun Ship), Limburg 1982.
|
Tammenterho, Riihimäen
lasi 1975.
|
Vasemmalla Tynellin
Talvipuut, Limburg 1986.
|
Amerikkalainen Fosforia
Glass on valmistanut
tämän Tynellin maljan 1970-luvulla.
|
Helena Tynell: Pampas,
Limburg 1986.
|
Kuukävely, Riihimäen lasi
1973.
|
Helena Tynell: Leikin
jälkeen, Taito Oy 1950-luvun alku.
|
Taiteilija Helena Tynell
on itse luonnehtinut uraansa seuraavasti:
”Riihimäen Lasi Oy oli
perustettu vuonna 1910 ja oli vuonna 1946, kun aloitin siellä, monipuolinen,
hieno lasin valmistaja. Siellä työskenteli lasin ammattilaisia: puhaltajia,
kristallinhiojia, kaivertajia jne. Taiteilijat eivät silloin saaneet ollenkaan
koskea lasinvalmistukseen. Kaikki ammattihenkilöt olivat kuitenkin taiteilijoiden
käytössä. Heidän työnsä kautta, olemalla läsnä, oli opittava lasin ”kieli”, sen
mahdollisuudet ja rajat. Vuonna 1976 Riihimäen Lasi Oy lopetti suupuhalletun
lasin valmistuksen. Olin Suomessa työtön.”
”Minulle tuli tilaisuus
jatkaa lasin suunnittelua Saksassa 1976–1986. Glashütte Limburg valmisti
käsityömäisesti ainoastaan valaisinlasia, mutta aloittaessani siellä, se oli jo
kehittänyt oman valaisintuotannon lasista. Koska olin oppinut lasinvalmistuksen
ja muodon mahdollisuudet jo Riihimäen Lasissa, sekä tutustunut valaisinten tehtävään
ja tekniikkaan työskenneltyäni mieheni Paavo Tynellin kanssa Taito Oy:ssä,
saatoin välittömästi aloittaa Limburgissa valaisinten suunnittelun lasista.
Vuonna 1976 se oli monella
tasolla dynaaminen, luova ja innoittava lasitehdas, jossa ammattitaidon ja
laadun vaatimus oli ehdoton. Oli kannustavaa liittyä tähän jatkuvaan
kehitykseen.”
”Vuonna 1986 sain vielä
luvan muutaman kuukauden aikana valmistaa esineitä Suomen lasimuseoon sovittuun
näyttelyyn. Tiesin, että tämä oli se minun elämäni ”hetki”, jolloin sain
viimeisen kerran kokea lasihytissä lasiesineen lumoavan syntyhetken. Punaisena
hehkuvasta lasimassasta läpikuultavaksi esineeksi, valon läpäiseväksi, säteileväksi.
Valmiina kestämään vaikka tuhat vuotta, ja enemmän.”
Isokokoinen Faaraon uni on
tehty Arabian
suureen näyttelyyn Tukholman NK-tavaratalon
taideosastolle.
Reliefi on esillä lasimuseon
ensimmäisessä kerroksessa luentosalin seinällä.
|
Tynellin teoksessa on
paljon samoja
piirteitä kuin Michael Schilkinin töissä.
|
Helena Tynellin
lasiveistoksia on esitelty tässä blogissa aikaisemminkin:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti