perjantai 28. heinäkuuta 2017

Nanny Stillin kristalliesine




Nanny Stillin neodyymi kristalliesine, joka on ilmeisesti
hiottu samanlaisesta aihiosta kuin Stillin suunnittelema
Rubiini/Timantti –taidelasiesine.
 
Lasimassan sekaan laitettu maametalli nimeltä
neodyymi saa aikaan sen, että esineen väri vaihtelee
valaistuksen mukaan. Päivänvalossa esine on
sinisen lila ja hehkulampun valossa punaisen lila.


Huomattavan paljon työtä on hiojan pitänyt tehdä
ennen kuin kaikki urat on saatu hiotuksi. Valmiilla
esineellä on painoa noin 8 kiloa, joten myös
käsivoimia on hiojalta vaadittu.


Toisin kuin Pentti Avomaan ET-lehteen kirjoittamassa
tekstissä mainitaan, löytyy tämän esineen pohjasta
signeeraus: Nanny Still  Riihimäen Lasi Oy.
 
Oheisen kristalliesineen tietoja ei löydy kirjallisuudesta. Se on ilmeisesti tehty samasta aihiosta, josta on hiottu Nanny Stillin Rubiini tai Timantti –nimisiä esineitä. Timantti ja Rubiini ovat sama esine, mutta jostain syystä sillä on kaksi nimeä. Sitä on valmistettu neljää eri kokoa, joiden korkeudet ovat 150, 175, 180 ja 200 mm. Still on muotoillut esineen 1966 ja se oli Riihimäen tuoteluettelossa 1967 – 1975. Tuotenumeroitakin on ollut kaksi: 6493 ja 6494, jotka ovat myös Koru-kristalliesineiden tuotenumerot.


Tämä Nanny Stillin muotoilema Rubiini
on myyty Bukowskilla 3600 eurolla.


Nanny Stillin cerium-keltainen maljakko, joka on
signeerattu Aimo Okkolin Riihimäen Lasi Oy.
Esine on myyty Bukowskilla noin 1600 eurolla.


Nanny Stillin Rubiini/Timantti sinisestä kristallista.
Myyty Bukowskilla noin 2700 eurolla.

Tätä toista versiota samasta aihiosta on olemassa ainakin cerium-keltainen, väritön ja tämä neodyymi. ET-lehden nettisivuilta löytyy lukijakysymys tuon keltaisen version kuvan kera ja lehden käyttämä antiikin sekä keräilyn asiantuntija Pentti Avomaa on saanut tiedon tuosta värittömän version olemassaolosta Suomen lasimuseosta.
 

Nanny Stillin cerium-keltainen kristalliesine,
joka on hiottu samalla tavalla kuin tämän jutun
aloituskuvan neodyymi versio.
 
Tämän version synnystä Avomaa kirjoittaa:

Riihimäen Lasi Oy lopetti puhalletun lasin valmistuksen vuonna 1976, mutta koska valmiita aihioita oli vielä paljon jäljellä, hiontaa jatkettiin. 1970-luvun puolivälin jälkeen näistä vanhoista aihioista hiottiin nykyisen Suomen lasimuseon remonttia odottavissa tiloissa esimerkiksi kysyjän lasimaljakon kaltaisia esineitä timanttilaikalla. 

Esineet jätettiin signeeraamatta, sillä niille ei ollut varsinaista suunnittelijaa. Iso kasa aihioita haluttiin vain saada kiireesti hiottua pois remontin tieltä.

ET-lehden reilun vuoden takainen juttu löytyy netistä:



 
Ruutukaappaus ET-lehden nettisivustolta.
 
LISÄYS 02.8.:
Kuten Pentti Avomaa kirjoitti ET-lehdessä, oli Riihimäen Lasin kristallihiomossa kiire saada hiomon tilat tyhjäksi silloisella Alatehtaalla, joka peruskorjattiin Suomen lasimuseon käyttöön. Silloin hiomossa työskennelleet Reino Virta ja Erkki Thuren kehittävät Nanny Stillin Timantin/Rubiinin aihioille hiontamallin, joka oli nopeampi toteuttaa kuin oikea alkuperäinen Timantin hiontamalli.
Nanny Still oli muuttanut jo 1959 Belgiaan, mutta kävi Riihimäellä työskentelemässä senkin jälkeen. Ei ole tiedossa, onko tämä hiontamalli hyväksytetty taiteilijalla vai ei. Eikä myöskään ole tiedossa millä nimellä tätä on aikanaan tehtaalta myyty.
Avomaa kirjoitti, ettei tätä versiota olisi signeerattu kenenkään nimiin, mutta ainakin osa näistä on kuitenkin signeerattu Nanny Stillin nimiin. Varmaan on ollut helpompi markkinoida hintavaa kristalliesinettä, kun pohjassa on ollut tehtaan nimen lisäksi Nanny Stillin nimi.

1 kommentti: