Ulla
Forsell kuuluu ruotsalaisen studiolasin pioneereihin. Hän on puhaltanut lasia
omassa studiossaan Tukholmassa jo 40 vuotta. Hän on tehnyt sekä taidelasia että
käyttölasia. Ulla Forsellin lasiesineet ovat värikkäitä ja henkeviä, huumorilla
ja mielikuvituksella maustettuna. Vain harvat kykenevät laseissaan välittämään
samaa leikkisää keveyttä kuin Ulla Forsell. Hän on käyttänyt vadeissaan myös
niin sanottua köyhän hopeaa, vanhaa tekniikkaa, jossa lasi hopeoidaan.
Ulla Forsell työskentelemässä. Kuva: Stefan Nielson / Suomen lasimuseo. |
Ulla Forsell: Botanica 2013. Kuva: Suomen lasimuseo |
Vuosituhannen
vaihteen jälkeen Ulla Forsell on tutkinut lasin sisäistä hohdetta ja
heijastuksia. Häntä kiehtoo se, mitä näyttää tapahtuvan hohtavalla pinnalla,
joka tuikkii syvyydestä kuten peilissä. Viime aikoina hän on tehnyt kokonaisia
peiliseiniä, jotka hohtavat kuin värillinen silkki ja jotka heijastavat valoa
maagisella tavalla.
Nancyssa
ja Pariisissa taidetta opiskellut Charles Schneider (1881 – 1953) kuuluu Art
Deco -lasin suuriin nimiin. Yhdessä veljensä Ernestin kanssa hän perusti oman
lasitehtaan vuonna 1913 Pariisin lähelle. Maailmansodan syttymisen takia
tuotanto käynnistyi vasta vuosina 1918 – 1921. Tekniikat olivat lähellä Daumin
ja Emile Gallén käyttämiä, mutta muotoilu modernistista. Kansainvälinen
kuuluisuus koitti Pariisissa vuonna 1925 järjestetyn taideteollisuusnäyttelyn
myötä. Tehtaassa tehtiin kahta eri valmistuslinjaa: Varsinaiset Schneiderin nimellä signeeratut
esineet olivat yksilöllisempiä, värikkäitä vapaasti puhallettuja
taide-esineitä. La Verre Francais
-nimellä signeeratut olivat sarjatuotantoa, vaikkakin teknisesti
monimutkaisempia, usein etsattua verholasia. Toiminta keskeytyi lamakaudella
1931, mutta jatkui seuraavana vuonna. Toiminta päättyi konkurssiin vuonna 1939.
Charles
Schneiderin pojat Robert-Henri ja Charles jr. jatkoivat toimintaa vuodesta 1946
eläkkeelle jäämiseensä saakka vuonna 1981.
Charles Schneider: Olives, 1920/1922.
Kuva: Jean-Pierre Serre / Suomen lasimuseo
|
Charles Schneider: Valaisin, 1918/1922.
Kuva: Jean-Pierre Serre / Suomen lasimuseo
|
Pääosa
näyttelyn esineitä on valmistunut vuosina 1918 – 1931. Esineet kuuluvat
saksalaisen Barlach Heuerin ja ranskalaisten Laurence & Jean-Pierre Serren
kokoelmiin.
Näyttely
on saatu Suomen lasimuseolle yhteistyössä ruotsalaisen The Glass Factoryn
kanssa.
Molemmat
näyttelyt ovat auki Suomen lasimuseossa Riihimäellä 14.2. – 4.5.2014.
Lisää netissä: www.suomenlasimuseo.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti