Sukunimi Wahlroos tuo varmaan melkein kaikille ensiksi mieleen
pankinjohtaja Björn Wahlroosin ja hänen isänsä kansliapäällikkö Bror Wahlroosin.
Vähän vanhemmille kymenlaaksolaisille mieleen tulevat saman nimisen kotkalaisen
elintarviketehtaan tuotteet: Wahlroosin käyrä –niminen lenkkimakkara ja
pomeranssimämmi olivat ehkä tunnetuimpia. Wahlroosin nimi on kuitenkin tunnettu
myös suomalaisen taideteollisuuden puolella.
Tässä kuvassa on kaksi Wahlroosin signeerattua pientä (noin 12 ja 16 cm)
maljakkoa. Ruskeassa paksusta kuplalasista tehdyssä maljakossa on lisäksi
vuosiluku -39.
|
Tässä
blogissa on silloin tällöin julkaistu kuvia melko huonosti lasimuotoilijana tunnetun
Runar Engblomin esineistä. Toinen, vähän aikaisemman ajan ja vieläkin
tuntemattomampi lasitaiteilija on Walter Wahlroos. Hän on vähän tunnetumpi taidemaalarina.
Wahlroos on mainittu Lasinkeräilijän Blogissa pariin kertaan, mutta kuvat ovat olleet
lähinnä kirjojen kuvitusta. Tietoa hänestä on vaikea löytää, mutta se
tiedetään, että Teollisuustaiteen liitto Ornamon hallituksessa hän on ollut
ainakin vuonna 1937. Samassa hallituksessa muita jäseniä tai varajäseniä olivat
esimerkiksi seuraavat tutut nimet : Harry Röneholm (mm. Suomen Messujen johtaja),
Göran Hongell ja Yrjö Rosola. Myös blogissa mainittu G. A. Jysky oli samassa
hallituksessa, hänkin on lasimuotoilijana hyvin tuntematon, mutta
kuvataitelijana tunnettu.
Karl
Walter
Wahlroos eli 27.5.1901 – 29.7.1968.
Suomalainen lasimuotoilu ja koko suomalainen taideteollisuus oli
menestyksekkäästi esillä New Yorkin maailmannäyttelyssä 1939. Tuon näyttelyn
oheen Suomen osaston näyttelytoimikunta tuotti teoksen nimeltä Applied Art in
Finland ja siinä kirjassa on hyvin dokumentoituna se korkea taso, joka
suomalaisessa muotoilussa oli jo silloin. Voi vain jossitella millainen olisi
kehitys ollut, ellei toinen maailmansota olisi katkaissut sitä. Tuon kirjan
ovat toimittaneet Harry Röneholm, Werner West ja Walter Wahlroos. Suomalaiset
lasiesineethän olivat hyvin esillä jo Barcelonan maailmanäyttelyssä 1929 ja
varsinkin Pariisin maailmannäyttelyssä 1937.
Applied Art –kirjasta on
julkaistu juttu tässä blogissa:
http://lasinkerailijanblogi.blogspot.fi/2012/01/suomen-taideteollisuutta-new-yorkissa-v.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti