torstai 12. joulukuuta 2013

Kumpi on hienompi: osittain hapotettu vai kokonaan kirkas Seitsemän veljeksen malja

Antti Salmenlinnan suunnittelema isokokoinen puristelasista tehty Seitsemän veljeksen malja on esitelty Riihimäen lasin Uutuudet 1941 –luettelossa nimellä Seitsemän-veljestä. Hinnastossa on hinnat valkealle ja värilliselle versiolle. Yhtään täysin väritöntä eli kirkasta ei kuitenkaan ole tiedossa, joten tuo ”valkea” on toistaiseksi avoin tieto. Yleisin versio on vaalean vihreä, jonka lisäksi maljaa on tehty ainakin lilan, sinisen ja ruskean värisistä lasimassoista. Yleensä veljesten hahmot on hapotettu, kun lasin pinta muualta on kirkaspintainen. Tiedossa on kuitenkin myös kauttaaltaan mattapintaisia eli hapotettuja ja/tai hiekkapuhallettuja versioita. Liikkeellä on myös kokonaan kirkkaita maljoja. Ohessa on kuvat tavallisesta ruskeasta maljasta, jonka kuviot ovat mattapintaiset sekä kuvat ruskeasta maljasta, joka on kokonaan kirkas.
 
Samasta aihepiiristä on kirjoitettu tässä blogissa aikaisemminkin:
http://lasinkerailijanblogi.blogspot.fi/2012/01/karhuntappaja-onkin-salmenlinnan-eika.html
http://lasinkerailijanblogi.blogspot.fi/2012/02/kumpi-on-parempi-hapotettu-vai.html
 



Antti Salmenlinna: Seitsemän veljeksen malja, Riihimäen lasi 1941. Osittain hapotettu ruskea versio.

Hapotuksen ansiosta seitsemän veljekset henkilöhahmot erottuvat lasin pinnasta selkeästi.


Saman maljan kokonaan kiillotettu versio ruskeasta lasimassasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti