maanantai 19. helmikuuta 2024

Iittalan uusi brändi puhuttaa edelleen

 

Kuvassa Helsingin Sanomat 17.2.2024: Kun kumppani jättää -artikkelin ensimmäistä aukeamaa.

Iittala tiedotti logonsa vaihtamisesta 5.2. ja sen jälkeen alkoi keskustelu median ja sosiaalisen median palstoilla: https://lasinkerailijanblogi.blogspot.com/2024/02/iittalan-uusi-ilme.html. Suurin osa kommentoijista on kokenut muutoksen negatiivisena. Helsingin Sanomat omisti aiheelle lauantaina 17.2. kolme aukeamaa otsikolla Kun kumppani jättää. Jutussa todetaan, että meillä suomalaisilla on poikkeuksellisen vahva suhde Iittalaan: Iittalan brändiuudistus on meille kuin parisuhdekriisi.


Suomalaisilla on vahva kansallistunne ja -ylpeys liittynyt lasiin: kun suomalaiset muotoilijat ja lasitehtaat saivat palkintoja maailmannäyttelyissä 1930-luvulla, käytettiin näitä palkintoja kotimaan markkinoinnissa hyväksi, joka samalla nosti kansallistunnetta. 

1950-luvulla suomalaisen muotoilun menestyksen Milanon triennaaleissa kotimaiset taideteollisuusyritykset osasivat hyödyntää täysimääräisesti, varsinkin Iittalan lasitehdas.

Pitkään suomalaiset halusivat ostaa vain Suomessa valmistettuja lasiesineitä ja nykyäänkin melkein kaikki täkäläiset lasinkeräilijät keräävät suomalaista lasituotantoa.

1960- ja 70-lukujen EFTA-, EEC- ja Kevsos-sopimukset poistivat lasiesineiltä suojatullit ja halvempi ulkomainen lasi alkoi vallata tilaa kauppojen hyllyiltä. Edullisempi hinta sai osan kuluttajista siirtymään tuontilasin ostajiksi ja suomalaiset lasitehtaat alkoivat supistaa ja lopettaa toimintaansa: Riihimäki lopetti suupuhalletun lasin tuotannon 1976 ja tehdas suljettiin kokonaan 1990, Kumelan lasitehdas lopetti1985, Karhulan lasitehdas valmisti viimeiset vuosikymmenet vain pakkauslasia ja tehdas suljettiin 2009. Humppilan lasitehdas lopetti omana yhtiönä 1986, mutta Wärtsilä osti tehdaskiinteistön sekä liiketoiminnan ja Humppila jatkoi läheisen Nuutajärven lasitehtaan ”sivutoimipisteenä”. Kun Nuutajärvi ja Iittala yhdistyivät, tehtiin Humppilassa myös Iittalan malleja. Tuotanto siellä lopetettiin 2008. Kumelan lasitehtaan uunit kylmenivät 2010-luvulla. Fiskars sulki Nuutajärven lasitehtaan 2014 ja keskitti tuotannon Iittalaan. Tämän jälkeen Iittala on ollut ainoa lasitehdas Suomessa ja kaikki teolliseen suomalaiseen lasiin liittyvät odotukset ja arvostukset kohdistuvat Iittalaan. Tätä taustaa vasten ymmärtää suomalaisten vahvat tunnereaktiot Iittalan hylätessä vanhan brändinsä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti