Hanssin-Jukka matkamuistotuhkakupin aiheena. Tasolasista valmistetun tuhkakupin koko on 85 x 85 mm. |
Pitkään Hämeenlinnan rantatorin kupeessa kahvilana toiminut Douglas DC-2 -lentokone valmistui Californiassa 1935. Kone hankittiin käytettynä Suomeen Ruotsissa järjestetyn keräyksen tuottamin lahjoitusvaroin. Vapaaehtoiset ruotsalaislentäjät toivat sen Hollannista Tukholmaan. Operaation vetäjä oli Carl Gustaf von Rosen. SAABin tehtailla Trollhättanissa kone muunnettiin pommikoneeksi, ja siihen asennettiin myös kaksi konekivääriä, toinen kattoon ja toinen vasemmalle puolelle. 14.2.1940 von Rosen lensi koneen Tukholman Brommasta Turun ja Tampereen kautta Luonetjärvelle, mistä se lennettiin seuraavana päivänä Joroisiin. Tampereella suoritettujen lisämuutostöiden jälkeen von Rosen luovutti koneen 19.2. Lentolaivue 44:lle. Koneelle annettiin nimeksi Hanssin-Jukka. Nimi on peräisin Härmän häjyiltä, joskin nimeämisessä tapahtui erehdys, sillä oikea nimi olisi ollut Anssin-Jukka.
Hanssin-Jukan lennettyä viimeisen lentonsa 1950-luvun puolivälissä se määrättiin romutettavaksi. Entinen lentomestari Osmo Rantala, joka toimi Hämeenläänin Metsästysseuran nuoriso-osaston puheenjohtajana, sai ajatuksen ostaa kone. Hän teki puolustusministeriön kanssa kaupat Hanssin-Jukasta ja ilmavoimien toisesta DC-2:sta, Isoosta-Antista, joka kuitenkin päätyi romutettavaksi. Hanssin-Jukan Rantala lahjoitti ampumaseuralle ajatuksenaan, että siitä tehtäisiin kaupunkilaisille nuorisokahvila, jonka tuotolla tuettiin seuran nuorisotyötä ja rahoitettiin uutta ampumarataa.
Kone sisustettiin normaalilla kahvilakalustolla eli kevyillä pöydillä ja irtotuoleilla, koska se katsottiin toimivimmaksi. Seinille kiinnitettiin valokuvia ilmavoimien siihenastisesta kalustosta ja lyhyt tiivistelmä koneen värikkäistä vaiheista. Kahvilatoiminta lähtikin hyvin käyntiin. Koneelle teetettiin jopa oma turistiviiri ja hihamerkki, joita on molempia säilynyt runsaasti paikalla kahvila-aikana käyneiden kokoelmissa.
Hanssin-Jukka postikorteissa Hämeenlinnan rantatorin reunalla.
Hanssin-Jukka toimi 20. elokuuta 1959 lähtien vuoteen 1974 asti kahvilana, mutta 1970-luvulla kahvilatoiminta ei enää vetänyt väkeä, eikä Ampumaseuralla ollut varoja koneen kunnostamiseen. Kahvilatoiminta kuitenkin sinnitteli jotenkin, ajoittain satunnaisesti auki, aina vuoteen 1981 asti, jolloin se lopetettiin tappiota tuottavana. Koska Hämeenlinnan kaupunkikaan ei ollut kiinnostunut suositun matkailunähtävyytensä kunnostuksesta, kone jäi säiden armoille, kunnes Karjalan lennoston kilta osti koneen Keski-Suomen ilmailumuseolle vuonna 1983.
Ilmasotakoulun Kilta kunnosti koneen vuosina 2010–2011. Talkootyön lisäksi entisöinti maksoi noin 150 000 euroa. Siivet kunnosti Patria Kuoreveden tehtaallaan. Finnairin tekniikka korjasi moottorit museokuntoon. Koneen entisöinti valmistui syyskuun alkupäivinä 2011. Kone entisöitiin jatkosodan aikaiseen kevään 1944 asuunsa.
Tuhkakupin reunojen korkeus kulmissa on 17 mm.
Tilanpuutteen vuoksi konetta ei saatu näytteille Keski-Suomen Ilmailumuseoon. Vuoden 2015 alussa tehtiin 20 vuoden sopimus koneen sijoittamisesta matkailunähtävyydeksi Hämeenlinnan Tuulokseen Kauppakeskus Tuulosen yhteyteen tehtyyn hangaariin. Kone pysyy Sotamuseon omaisuutena ja sen esilläpidosta Tuuloksessa vastaa Hanssin-Jukan Perinneyhdistys ry. Kone kuljetettiin puolustusvoimien logistiikkalaitoksen lavetilla Tuulokseen 9. kesäkuuta 2015.
Lähde: Wikipedia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti