Tänään, Minna Canthin syntymäpäivänä,
vietetään tasa-arvon päivää. Sen kunniaksi ennakkotietoa:
Suomen lasimuseon ensi
kesän näyttely 8.5.–23.8. on Ilmiöiden kauneus – Gunnel Nyman ja Dora Jung eli Lasia
ja tekstiiliä. Heillähän oli yhteisnäyttely ensimmäisen kerran jo 1938 Stockmannin
tavaratalossa taideteollisuusmuseon näyttelyssä ja vielä Nymanin kuolemaa
edeltävänä vuotena 1947.
Suomen lasimuseo etsii
Gunnel Nymanin esineitä tulevaa näyttelyä varten. Henkilöitä, joilla on Gunnel
Nymanin esineitä ja jotka ovat valmiita lainaamaan niitä näyttelyyn, pyydetään
olemaan yhteydessä museoon sähköpostitse (glass.museum@riihimaki.fi).
Fasetin, Ruusunlehden,
Serpentiinin, Kallan ja muita suomalaisille läheisiä lasiesineitä suunnitellut
Gunnel Nyman oli lasimuotoilun edelläkävijä aikana, jolloin muotoilijan työ oli
vasta kehittymässä.
Gunnel Nyman, o.s.
Gustafsson (1909–1948) suunnitteli lasia Riihimäen, Karhulan, Iittalan ja
Nuutajärven lasitehtaille. Ensimmäiset mallinsa hän suunnitteli Riihimäen
lasitehtaalle vuonna 1932 ja viimeiset Nuutajärven lasitehtaalle vuonna 1948.
Vuosien 1932–1948 aikana hän ehti suunnitella näille tehtaille monia
lasimalleja, joista yhteensä noin 130 otettiin tuotantoon tai ainakin niistä
tehtiin koekappaleet. Suurin osa hänen suunnittelemistaan lasiesineistä oli
taidelasia: maljakoita tai maljoja, käyttölasia joukossa oli vain vähän.
Esineet valmistettiin hytissä vapaasti tai pyörittäen puhaltamalla,
koristelutekniikat vaihtelivat.
Gunnel Nymanin Serpentiini
on
valmistettu Nuutajärvellä.
Kuva: Suomen lasimuseo /
Timo Syrjänen.
|
Perustan Suomen
lasitaiteen 1950-luvun maailmanmaineelle loi lasitaiteilija Gunnel Nyman
klassikoiksi nousseilla teoksillaan ennen ja jälkeen toisen maailmansodan.
Taideteollisuushistorian merkittävin opettaja Arttu Brummer ohjasi lahjakkaan
23 vuotta täyttäneen, huonekalupiirtäjäksi valmistuneen oppilaansa, Riihimäen
lasitehtaalle, jossa suunnitteluyhteistyö käynnistyi jo vuonna 1932.
Pohjoismaiset vaikutteet jalostuivat hänen teoksissaan ilmiöiksi, jotka
puhuttelevat vieläkin ainutlaatuisuudellaan suomalaisen lasin asiantuntijoita,
kotimaisia ja kansainvälisiä keräilijöitä sekä museoita.
”Lasiin vangittu kauneus”
kiteyttää Gunnel Nymanin suhdetta lasiin yksinkertaisuudessaan. Paksun lasin
plastisuus, veistoksellisuus, sopusuhtaisuus, valon ja mittasuhteiden
oivaltaminen sekä lasimassan kirkkaus korostuivat hänen teoksissaan tasolle,
jota tuskin on maassamme sen koomin saavutettu. Hänen viitoittamansa tie
innoitti aikanaan ja inspiroi nykyäänkin nuoria muotoilijoita ja taiteilijoita.
Lähde: www.suomenlasimuseo.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti