Moderni ja ikiaikainen
kohtaavat valokuvaaja Niclas Wariuksen uusissa Crystal Dimensions teoksissa.
Asetelman parissa aiemminkin työskennellyt Warius rakentaa kuvattavakseen
mustaa samettia vasten vanhojen kristallikruunujen prismoista täydelliseen
symmetriaan pyrkiviä muodostelmia. Lähemmässä tarkastelussa kuvista näkyy
kuitenkin kristallien epätäydellisyys ja muodostelmien analoginen epätarkkuus.
Aihe on mielenkiintoisesti samalla abstrakti ja esittävä.
Warius hyödyntää prismojen muotoja luodakseen uusia maailmoja. Kuvat ovat kuin kurkistuksia mikroskoopin tai kaleidoskopin kautta toiseen ulottuvuuteen, jossa tarkka, jännittynyt tai sykkivä logiikka vallitsee. Voit kuvitella näkeväsi jalokivi- tai jäämuodostelmia tai vaikka alkuräjähdyksen. Kuvissa voi nähdä viitteitä mandaloiden tai lumihiutaleiden täydelliseen muotoon ja niiden olemassaolonsa kauniiseen mutta samalla sattumanvaraiseen hetkellisyyteen. Ne ovat olemassa nyt, kun taas seuraavassa hetkessä niiden rakennuspalikat ovatkin sekoittuneet, sulaneet tai kadonneet.
Warius hyödyntää prismojen muotoja luodakseen uusia maailmoja. Kuvat ovat kuin kurkistuksia mikroskoopin tai kaleidoskopin kautta toiseen ulottuvuuteen, jossa tarkka, jännittynyt tai sykkivä logiikka vallitsee. Voit kuvitella näkeväsi jalokivi- tai jäämuodostelmia tai vaikka alkuräjähdyksen. Kuvissa voi nähdä viitteitä mandaloiden tai lumihiutaleiden täydelliseen muotoon ja niiden olemassaolonsa kauniiseen mutta samalla sattumanvaraiseen hetkellisyyteen. Ne ovat olemassa nyt, kun taas seuraavassa hetkessä niiden rakennuspalikat ovatkin sekoittuneet, sulaneet tai kadonneet.
Kuva: Niclas Warius: Compression /
Galleria Mafka & Alakoski
|
Kuvien kristallit ovat Wariuksen edesmenneen isän peruja. Hän restauroi
työkseen vanhoja kristallikruunuja. Wariuksen työskentelyä on innoittanut ja
ohjannut ajatus isästänsä työskentelemässä näiden samojen kristallien parissa.
Ympyrä sulkeutuu ja pyöreä muoto toistuu teoksissa. Teokset ovat akryylille
pohjustettuja mustesuihkutulosteita (Fotosec). Kuvat saattavat tuntua
manipuloiduilta tai tietokoneella kokonaan rakennetuilta, mutta ne ovat
tosiasiassa suoria toisintoja todellisuudesta.
Näyttelyyn kuuluu teosten lisäksi ääniraita ja installaatio.
Niclas Warius on paikalla lauantaina 13.4. ja 11.5. klo 12 – 15, silloin voi mennä tapaamaan taiteilijaa.
Näyttelyyn kuuluu teosten lisäksi ääniraita ja installaatio.
Niclas Warius on paikalla lauantaina 13.4. ja 11.5. klo 12 – 15, silloin voi mennä tapaamaan taiteilijaa.
Kari Alakosken taidelasia.
Kuva: Juho Haavisto / Galleria
Mafka & Alakoski.
|
Puhaltajamestari Kari
Alakoski on Niclas Wariuksen taiteen inspiroimana luonut lasitaideveistoksia
näyttelyyn. Teosten muotokieli noudattaa kristalliprismojen pisaramaista ja
ovaalia perusmuotoa kuitenkin poiketen prismojen symmetriasta. Epäsymmetrisen
massan jakautumisen kautta teoksien muoto vaihtuu sekä valon ja hentojen värien
heijastukset muuttuvat katsomiskulman mukaan. Esineiden fasetit ja himmeät
pinnat tuovat mielleyhtymän jääkiteistä tai kaartuvakaulainen pitkä maljakko
vangitsee putoamassa olevan vesipisaran hahmon.
Teokset ovat
suupuhallettuja ja muotoiltu hyväksikäyttäen sulan lasin luontaista
käyttäytymistä ja pyrkimystä pisaran muotoon Jälkikäsittelyssä on hionnan ja
hiekkapuhalluksen lisäksi kokeellisella uudelleenlämmitys menetelmällä saatu
karkea pinta sulatettua kiiltäväksi. Puhaltajamestarin työtä leimaa pyrkimys
poiketa totutuista turvallisista ratkaisuista.
Niclas Warius
& Kari Alakoski: Crystal dimensions
Galleria Mafka & Alakoski 4.4.–11.5.2019
Galleria Mafka & Alakoski 4.4.–11.5.2019
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti