Helena Tynellin
suunnittelema laakea taidelasimalja,
jossa on taidokkaasti 1950-luvun
alkupuolella
toteutettu kaiverruskuvio.
|
Suomen lasimuseon
järjestämä kansainvälinen lasinkaiverruskurssi pidetään ensi viikolla 8.–15.10.2017
osuuskunta Lasismin tiloissa Riihimäellä. Kurssin vetäjinä toimivat saksalaiset
Heikko Schulze-Höing ja Wilhelm Vernim.
Suomen lasimuseo on
kutsunut rahoituksen puitteissa 10 suomalaista lasintekijää ja -muotoilijaa.
Kurssin tarkoitus on edesauttaa Suomessa miltei kuolleen ammattitaidon elvyttämistä
ja antaa taiteellisia virikkeitä vanhan tekniikan käyttöön moderneissa
lasiesineissä.
Kurssille on kutsuttu:
Susanne Koskimäki, Emmaleena Niemi, Henriikka Pöllänen, Kimmo Reinikka, Helmi
Remes, Elina Salonen, Kirsti Taiviola,
Ella Varvio ja kaksi
HAMK:in opiskelijaa Jay Siltavuo sekä Markku Mikkonen.
Kurssi
toteutetaan Opetus- ja kulttuuriministeriön avustamana ja saksalaisen
Lambertsin lasihytin sponsoroimana. Kurssi
liittyy eurooppalaisten lasimuseoiden hankkeeseen, jossa pyritään säilyttämään
työtapoja, jotka ovat vaarassa kadota.
Materiaalina kurssilla käytetään
mm. tasolasin paloja, joille kurssilaiset tekevät harjoitustöitään laitteilla,
jotka on tuotu Saksasta kurssia varten Riihimäelle.
Kansainvälisen
lasinkaiverruskurssin antia esitellään Suomen lasimuseossa sunnuntaina
15.10.2017:
klo 11:00 lähtien
työnäytöksiä Suomen lasimuseossa: saksalaiset kurssin vetäjät Heikko
Schulze-Höing ja Wilhelm Vernim.
klo 15:00–16:00 Suomen
lasimuseon auditoriossa kurssin vetäjät Heikko Schulze-Höing ja Wilhelm Vernim
pitävät esitelmät lasinkaiverruksen historiasta ja omasta taiteellisesta
työskentelystään.
Kaiverruskurssille
osallistuva Ella Varvio ja Lasismin
Kaapo Lähdesmäki ihailemassa mm. Riihimäellä
aikanaan
kaiverrustekniikalla valmistettuja verholasiesineitä.
|
Kaiverruskurssihankkeen
vetäjä lasimuseolla on
vs. intendentti Uta Laurén (vasemmalla) ja
lasitaiteilija
Ella Varvio oikealla.
|
Pyörivä kupari- tai kivilaikka hioi vuorikristallin ja agaatin lisäksi myös keinotekoista materiaalia, lasia. Tämä perinne on edelleenkin unohtumattomana esikuvana taidekaiverruksen ja -hionnan taustalla.
Taiteilijat monista
Euroopan maista käyttävät tätä tekniikkaa ilmaisussaan. Kaiverrus antaa lasille
hienostuneen ilmeen, joka heijastelee nykyaikaa, muttei menetä yhteyttään historiallisiin
juuriinsa.
Modernia eurooppalaista lasinkaiverrusta
esiteltiin Suomen lasimuseossa reilu vuosi sitten: http://lasinkerailijanblogi.blogspot.fi/2016/07/modernia-eurooppalaista-kaiverrettua.html
Ronald Pennel: Angel Doctors Saving Hearts
Teos oli esillä Suomen lasimuseossa kesällä
2016 Gravur on Tour -näyttelyssä.
|
Suomessa kaiverretusta
lasista on yksittäisiä tietoja jopa Åvikin lasitehtaalta 1700-luvun
puolivälistä. Ruotsin esikuvan mukaan Suomessakin kaiverrettiin taidelasia
1920-luvun loppupuolella. Kaivertaminen lähes päättyi 1950-luvulla osana
lasiteollisuuden tehostamista. Riihimäkeläisen Kristallihiomo M. Okkolinin
(1989–2016) omistaja Matti Okkolin lienee toistaiseksi viimeinen Suomessa, joka
on taitanut vaativan kuparikaiverruksen. Useampikin lasitaiteilija tuntee
elävää kiinnostusta menetelmää kohtaan, joka on maailmanlaajuisesti osa
lasinvalmistukseen liittyvää aineetonta kulttuuriperintöä. Matti Okkolin on
sekä kaivertanut että hionut lasiesineitä ja hänen urastaan on julkaistu
artikkeli Suomalaisen lasin vuosikirjassa 2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti