Avajaisvieraita Suomen lasimuseon
filigraanilasin näyttelyssä.
|
Suomen lasimuseossa vietettiin torstai-iltana kahden
uuden näyttelyn avajaisia; Sakari Pykälän tuotantoa esitellään sisääntuloaulan
parvella ja kolmannessa kerroksessa on esillä katsaus suomalaisen filigraanilasin
vaiheisiin.
Sinivalkoista filigraanilasia Nuutajärveltä.
|
Punavalkoista filigraanilasia Riihimäeltä. |
Kiehtova kierre
– filigraanilasi Suomessa
Raidallista
lasia. Kallista, arvostettua, vaikeasti valmistettavaa. Tätä kaikkea on
filigraanilasi. Näyttely koostuu vanhasta ja uudesta suomalaisesta
filigraanilasista: 1800-luvun puolivälin Nuutajärven loistokauden esineistä ja
Kaj Franckin johdolla elvytetyn taidon hedelmistä. Mukana on paljon aivan uutta
tuotantoa myös Riihimäeltä ja muualtakin.
Valmistustaitoa
ylläpitävät muutamat lasinpuhaltajat, muotoilijat ja taiteilijat sekä kaksi ammatillista
oppilaitosta. Tälläkään hetkellä Suomessa ei ole varmuutta koulutuksen
jatkuvuudesta. Juhlapuheiden kädentaitojen arvostus uhkaa kääntyä yhä
niukemmiksi mahdollisuuksiksi opiskella ja työskennellä alalla. Jos kädentaidot
päästetään katoamaan, on niiden oppiminen uudelleen vaikeaa ja kallista –
kalliimpaa kuin niiden säilyttäminen ja kehittäminen. Filigraanilasin valmistus
on tällainen taito.
Filigraanilasista
kertova julkaisu Kiehtova kierre – filigraanilasi Suomessa, Nemo /
Kustannusosakeyhtiö Otava, Helsinki ilmestyy näyttelyn avajaispäivänä
21.9.2017. Perusteellisen julkaisun filigraanilasista on kirjoittanut
nuutajärveläinen Marja-Leena Salo. Kirjan hinta Suomen lasimuseon
museomyymälässä on 29,10 €.
Sakari Pykälän tunnetuimpia lasiesineitä
ovat nämä Riihimäen
Lasin valmistamat
Milano-sarjan kaatimet ja lasit.
|
Sakari Pykälä,
kuvanveistäjä ja muotoilija
Sakari Pykälä
(1926–1996) teki uraa myös muotoilijana Riihimäen lasitehtaalla 1950-luvulla.
Nastolassa 1926 syntynyt taiteilija aloitti 1951 opinnot Taideteollisen
oppilaitoksen ammattikoulun puolella koristeveistäjäin ja muovailijain
kolmivuotisella kurssilla. Hän toimi Riihimäellä vuosina 1955 – 1958. Pykälä
pääsi heti suunnittelemaan taidelasiesineitä ja lisäksi hän teki malleja käyttölaseja
varten.
Pykälä jätti
kuitenkin muotoilun ja keskittyi kokonaan veistämiseen. Linnut olivat keskeinen
aihepiiri Pykälän koko 40 vuotta kestäneen taiteilijanuran ajan. Juuri
lintuaiheisista puuveistoksista hänet parhaiten tunnetaan. Viimeisen
näyttelynsä hän piti Taarastin näyttelytilassa Nastolassa 1992.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti