Espoon kaupunginmuseon
Lasin aika –luentosarjan viimeisellä kerralla dosentti Harri Kalha esitelmöi
modernin taidelasin klassikoista. Kalhan tarkastelussa suomalaisen taideteollisuuden
kulta-aika alkoi toisen maailmasodan jälkeen ja päättyi viimeistään 1970-luvun
alun öljykriisiin.
Harri Kalha WeeGee-talon
museopeda-luokassa.
|
Toisen maailmasodan
jälkeen yhteiskunnallinen ilmapiiri oli suotuisa, kun vanhasta sotaa
edeltäneestä ajattelusta haluttiin päästä irti. Klassinen muotoideaali
harmonian ja symmetria tavoitteluineen sai jäädä taakse ja tilalle tuli asenne,
jossa oli särmää. Taidelasiesineet olivat symbolisia edustusesineitä, joiden
myyntituotot eivät kattaneet valmistuskustannuksia. Yrityksillä ja niiden johtajilla
sekä omistajilla oli kulttuuritahtoa ja valmiutta mesenaatin roolin. Pitkällä
tähtäimellä kuitenkin investointi kannatti, kun yritysten nimi tuli tunnetuksi
ja imago arvostetuksi – sehän palveli kuluttajatuotteiden markkinointia.
1950-luvulla Milanon näyttelyiden voittajista tehtiin mediassa
kansallissankareita ja tämä palveli sodasta toipuvan maan kansallisen
identiteetin rakentamista sekä teollisuuden etua.
Perusta kultakaudelle
luotiin kuitenkin jo 1930-luvulla Taideteollisuus-keskuskoulun opetuksella ja
tässä yhteydessä on mainittu Arttu Brummerin panos opettajana ja myöhemmin
oppilaitoksen taiteellisena johtajana.
Nanny Still poseeraamassa
taide-esineensä kanssa.
Nämäkin vanhat kuvat ovat Otso ja Matti Pietisen
valokuvaamon laatutuotantoa.
|
Suomalaisen lasin
modernien klassikoiden muotoilijat (esim. Brummer, Gunnel Nyman, Tapio Wirkkala, Timo
Sarpaneva, Kaj Franck, Nanny Still, Helena Tynell ja Oiva Toikka) eivät olleet
opiskelleet lasimuotoilua, vaan kaikilla heillä oli jokin muu
suuntautumisvaihtoehto, koska lasimuotoilua ei vielä silloin opetettu. He
kaikki tutustuivat lasiin materiaalina vasta lasitehtaissa aloittaessaan
työuraansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti