maanantai 13. kesäkuuta 2016

Varhaisia hetkiä lasimuseon puistossa


Viime lauantaina ensimmäiset myyjät tulivat Lasi- ja keräilytapahtumaan Riihimäelle joskus kuuden maissa aamulla, kun lämpömittari näytti vain +4 astetta. Ohessa on kuvia myyntipöytien rakentamisvaiheesta.

”Tästä se lähtee”, miettii kauppias ja toivoo, että
päivän päätteeksi kuljetuslaatikoihin tarvitsisi
pakata mahdollisimman vähän.

Jarkki Jaakkola on aloittanut esineiden esillepanon.

Naapurissa Teemu Anttila alkaa olla jo valmis.
Teemu kantoi päävastuun Suomen lasimuseon
ystävät ry:n järjestämän tapahtuman järjestelyistä.

Satu Natunen purkaa banaanilaatikoita, jotka ovat
kaikkein käytetyin vanhojen tavaroiden kuljetusastia.

Riihimäen lasin vaaleanvihreää kristallia.

Pohjan signeeraus on luettavissa
pohjan läpi oikein päin: 4.3.35
 
Lääkäriliiton silloinen logo.

Seppo Turkkilan pöytä on valmistuu vauhdilla.

Lasimuseon puistikossa aamuauringon paisteessa.

Ari Tervo tuli katsomaan miten Jarmo Äikäs
edistyi myyntipöydän valmisteluluissa.

Helena Tynellin iso Aurinkopullo on
Riihimäellä valmistettua uraanilasia.

Riku Hirvisen huonekaluvalikoimaa.

Tällainen erikoinen kokeiluversio Nanny Stillin
Pajazzosta oli esillä lasimuseon puistikossa.

Kolmivärisessä Pajazzossa hienosti sininen,
vihreä ja keltainen vuorottelevat.

Riihimäen Lasin 1930-luvulla valmistama ryyppylasi
on saanut kylkeensä mitta-asteikon: Naiset – Miehet –
ja kolmantena vaihtoehtona on sian kuva !

Raija Salo on saanut pöytänsä valmiiksi.


Aimo Okkolinin töiden kaltainen, mutta puristelasista
valmistettu raskastekoinen kynttilänjalka.

Paljon 1950-luvun lasia. Sarpanevan Orkidean lasimassa
ei olekaan väritöntä, vaan siinä on vahva ruskea sävy.

Jon Lindgren oli ensimmäistä kertaa myymässä
Lasi- ja keräilytapahtumassa Riihimäellä.

Monta tuttua esinettä.

Erikoisen muotoinen karahvi on ”köyhän hopeaa” eli
lasiastian sisäpuolella on (elo)hopeointi. Köyhän hopeaa
tehtiin myös laittamalla hopeanitraattia kahden lasi-
kerroksen väliin. 1800-luvun jälkimmäisellä puoliskolla
tehtiin tällaisia lasiesineitä, jotka muistuttivat hopeasta
tehtyjä esikuviaan; kynttilänjalkoja, maljakoita,
kannuja ja sokerikkoja.

Taidokkaasti muotoiltu kahva on hienosti kiinnitetty kannuun.

Hyvin erikoinen muoto; matala, mutta leveä karahvi.

Högforsin kamiina no 0 on valmistettu valuraudasta.
Maalaus ei ole alkuperäinen.
 
Turun Teknillinen porsliinitehdas Oy:n merkki.


Tämän kahvikuppimallin valmistus jatkui Arabian tehtaalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti