Espoon kaupunginmuseossa
on esillä Kauklahden lasitehtaan historiaa ja tuotantoa esittelevä näyttely.
Tässä blogissa julkaistiin 26.6. kuvia tuosta näyttelystä. Tänään on esittelyvuorossa
tuossa näyttelyssä esillä olevia taidelasiesineitä. Kannattaa käydä paikan
päällä ihailemassa tuota näyttelyä, sillä luonnossa esineet ovat vielä upeampia
kuin näissä näyttelyvitriinin lasiseinän läpi otetuissa valokuvissa.
Kauklahden lasitehtaasta
on julkaistu artikkelin painotuoreessa Suomalaisen lasin vuosikirjassa 2016.
|
Kirsti Lemminkäinen käytti
taiteilijanimeä Lanski ja vuodesta
1947 sukunimi oli Nuolivaara. Hän opiskeli
Taideakatemian
koulussa 1940-luvun puolivälissä ja työskenteli sen jälkeen
Kauklahden lasitehtaassa 1946 – 1950. Lanski maalasi eri
tekniikoilla ja käytti
myös raaputustekniikkaa, missä lasiastia
ensin maalataan esim. mustalla
maalilla ja raaputetaan
puutikulla ylimääräisiltä alueilta maali pois, jolloin
jäljelle
jää haluttu kuvio.
|
|
Lanski muovasi myös punasavesta
ihmishahmoja.
|
|
Lyyli Molander-Aho
työskenteli Arabian koristeluosastolla
1945 – 1948. Kauklahden lasitehtaalla hän
työskenteli
vuodesta 1946 alkaen eli parin vuoden aikana hän palveli
kahta
työnantajaa. Molander maalasi mm. eksoottisia ja
naivistisiakin aiheita.
|
|
Helinä Pitkänen
työskenteli Kauklahdessa 1943 – 1950.
Tehtaan käyntikatkosten aikana hän
työskenteli
Riihimäellä emoyhtiössä. Kauklahdessa hän suunnitteli
maalausmalleja ja teki mm. tyyliteltyjä seinälautasia, jotka
hän signeerasi HP.
Pitkäsen ura jatkui maalaajana
Gustavsbergin posliinitehtaalla Ruotsissa.
|
|
Kyllikki Salmenhaara
opiskeli Taideteollisuuskeskuskoulun
keramiikkaosastolla 1936 – 1943.
Kauklahden lasitehtaalla
hän työskenteli 1943 – 1946. Salmenhaara suunnitteli
maalausmalleja ja maalasi itse maljoja sekä maljakoita.
Yhteistyössä
lasinpuhaltajien kanssa hän suunnitteli
lasiesineitä. Hän kokeili Ruotsissa
kehiteltyä graal-
tekniikkaa, jossa maalatut kuviot jäävät lasikerrosten väliin.
Kauklahdessa tällä tekotavalle annettiin suomalainen nimi:
Kajo-lasi.
|
|
Auvo Nuolivaara opiskeli
Viipurin Taiteenystävien
piirustuskoulussa 1936 – 1939 ja Vapaassa
taide-
koulussa Helsingissä 1945 - 1947. Nuolivaara
avioitui toisen samalla
tehtaalla työskennelleen
taiteilijan eli Lanskin kanssa 1947, jolloin he
muuttivat
Kauklahteen ja Auvo aloitti työt tehtaan
maalaamossa. Hän suunnitteli
kristallimaljakoihin
kaiverruskuvioita ja myös toteutti niitä. Vaimonsa
tapaan
hänkin muovaili punasavesta pieniä
ihmis- ja eläinfiguriineja.
|
|
Maljakon lasimassa on
samaa keltaopaalia, jota
käytettiin Kauklahden valaistuslaseissa. Sen
päälle on
maalattu musta maalikerros, joka on
raaputettu osittain pois puutikulla. Tulos
muistuttaa
jonkin verran keramiikkamaljakkoa.
|
|
Tätä maljakkomallia on
valmistettu myös
Riihimäellä sinisestä ja vihreästä lasista.
|
|
Hieno Auvo Nuolivaaran
kaiverrus-
koristeltu kristallimaljakko.
|
|
Ainakin osa astioista on
Helena Tynellin muotoilemia,
mutta kaiverruskoristelu on Nuolivaaran.
|
|
Kauklahden lasitehtaan
hienoimmat taitelasiesineet
on koottu tähän vitriinirivistöön.
|
|
Kaivertaja Mauri Hermunen
tuli Riihimäeltä Kauklahteen
tehtaan loppuvaiheessa, ilmeisesti vuonna 1950.
Kauklahdessa hän hioi ja kaiversi kristallimaljakoita ja
-maljoja muun muassa
Helena Tynellin suunnitelmien
mukaan. Hermusen muutti Ruotsiin 1955-56
vaiheilla ja
toimi kaivertajana ensin Måleråsin lasitehtaalla ja
myöhemmin
Uppsala-Ekeby Ab:n keramiikkatehtaalla.
|
|
Mauri Hermusen kaivertamia
kristallimaljoja.
|
|
Todella upeaa
kaiverrustyötä.
|
|
Theodor Käppi tuli
Iittalan lasitehtaan kautta Kauklahteen
vuonna 1949 ja siirtyi sieltä
Riihimäelle 1952. Käppi
suunnitteli omia hiontakoristeluja ja käytti kaivertamisessa
myös
kehittelemäänsä hakkaustekniikkaa. Käppi teki
paljon yhteistyötä Helena
Tynellin kanssa.
|
|
Tämän lasin kylkeen Käppi
on kaivertanut omat
nimikirjaimensa Th K sekä kotkan (tai haukan).
|
|
Tässä pikkumaljakossa
Theodor Käppi on käyttänyt
kehittelemäänsä hakkaustekniikkaa kaivertamisen
lisäksi.
|
|
Helena Tynell, s. Turpeinen, valmistui Taideteollisuus-
keskuskoulun mallipiirustusosastolta vuonna 1943.
Hän oli valaisinpiirtäjänä Taito Oy:ssa 1943 – 1953.
Valaisinten lasiosat valmistettiin Kauklahdessa ja
Helena Tynellin vieraili usein tehtaalla. Vuodesta 1946
alkaen hän työskenteli myös Kauklahden lasitehtaalle
muotoilijana. Tehtaan loptettamisen jälkeen hän siirtyi
Riihimäelle. Tynell muotoili kristallia ja suupuhallettua
lasia Kauklahdessa. Hän suunnitteli myös hiontakoris-
teluja, jotka Käppi ja Hermunen toteuttivat.
|
|
Lintupuu-lautanen ja –maljakko
ovat tunnettuja
Helena Tynellin Kauklahdelle suunnittelemia esineitä.
Molempien
valmistus jatkui Riihimäellä Espoon
tehtaan lopettamisen jälkeen.
|
|
Helena Tynellin
suunnittelema kristallimalja.
|
|
Kovin laajalti ei ole ollut
tiedossa, että Kyllikki
Salmenhaara on suunnitellut Kajo-lasia, mutta
vielä
isompi yllätys on tämä Helena Tynellin
suunnittelema ja maalaama
Kajo-lasiesine.
|
Moi. Kiva kirjoitus. Lainaan pikkuisen pätkän mun kotinyymi Instagram - tilille jossa esittelen Kirsti-mummini tekemää Auvo-vaarin päätä. Mainitsen lähteen tietysti.
VastaaPoista