1950-60 –lukujen vaihteen
suomalaisia maljakoita.
Kuva Antiikki ja design –lehden numerosta 4/2015.
|
Focusmedian julkaiseman
Antiikki- ja design –lehden toukokuun numerossa 4/2015 on monta sivua kuvia ja asiaa
lasiesineistä. Antti Kaijalaisen ja Irene Wichmanin neljän aukeaman artikkeli
on otsikoitu: Maljakko kuuluu juhlaan. Kristiina Hemmingin suurikokoiset kuvat maljakoista
ovat upeita.
Lasiin vangittu kauneus
oli Gunnel Nymanin vuoden
2009 näyttelyn otsikko Suomen lasimuseossa.
Tämä
herkkä kuva vahvistaa tuon huomion.
Kuva Antiikki ja design –lehden numerosta
4/2015.
|
Useimmat taidelasimaljakot
eivät kaipaa vettä ja kukkia sisälleen, vaan ne toimivat katseenvangitsijoina
sellaisenaan. Monet lasinkeräilijät pitävätkin kukat vähän arkisemmissa
maljakoissa, joissa ne ovat enemmän esillä, kun astia ei vie katsojan huomiota.
Käytössä maljakoihin myös usein tulee samentumaa ja pahimmillaan lasisairautta,
siksi arvokkaammat astiat pidetäänkin erossa vedestä.
1930-luvun ruskeita
maljakoita.
Kuva Antiikki ja design –lehden numerosta 4/2015.
|
Lehdessä on myös kolmen
aukeaman juttu lasistoista. Harvalla on käytössään sellaista lasistoa, jossa on
eri lasi jokaiselle erilaiselle juomatyypille. Lasi kehystää juoman –artikkelissa
esitellään Nuutajärven Antica –lasisto, jossa on 11 erilaista lasia. Pelkästään
kuuden ihmisen tarpeisiin tarvittaisiin siis 66 lasia, mikä vaatii runsaasti
säilytystilaa. Vertaus suutarin lasten kenkiin tuntuu tutulta, kun miettii
millaisista laseista lasinkeräilijöiden kotona juomat usein nautitaan. Sama
ilmiö on tullut esiin lukiessa vanhoja tekstejä Iittalan lasitehtaan
henkilökuntalehden 1940-luvun numeroista, joissa käy ilmi millaiset lasit
olivat käytössä lasitehtaan työntekijöillä kotonaan.
Nuutajärven lasin
Antica-sarja oli tuotannossa 1911 – 1969,
todellinen klassikko siis.
Kuva
Antiikki ja design –lehden numerosta 4/2015.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti