Karhulan lasitehtaan valmistama Göran
Hongellin muotoilema maljakko.
|
Ylihuomenna monet lapset
käyvät poimimassa valkovuokkoja äideilleen.
Oheisten kuvien Göran
Hongellin muotoilemassa maljakossa tyttö ja poika poimivat kukkia kedolla. Tuota
maljakkoa on valmistettu monella erilaisella kaiverruskuviolla koristeltuna,
tunnetuin on Poika ja tyttö –kuva, jossa poika ja tyttö pitävät toisiaan kädestä kiinni ja vieressä on puu, ehkä koivu. Astia ja tuo hiontakuvio ovat valmistuneet
1932 ja aluksi sitä on valmistettu azurinsinisenä. Vuonna 1938 maljakko kuului
USA:n vientimallistoon nimellä Boy and girl. Maljakkoa on valmistettu azurinsinisen
lisäksi merenvihreänä, rionruskeana, savunharmaana ja värittömänä, kuten oheisissa
kuvissa oleva yksilö.
Hongellin maljakon hiontakuviossa
on polvihousupojalla
kukkakimppu jo valmis, tyttö vielä poimii. Maljakon
toisella puolella näkyy taustalla mäkistä maisemaa.
|
Poika ja tyttö -kuvio on
yleensä toteutettu kivihiontamenetelmänä, jonka kehitti Jalmari (Hjalmar) Lehto
ja tuota tekniikkaa kutsutaankin ”lehtokaiverrukseksi”.
Suomen lasimuseon julkaiseman
Sata vuotta Karhulan lasia –kirjan mukaan astian mallinumero on ollut 9634 ja
Poika ja tyttö –kaiverruskuvion numero on ollut 3031.
Lähikuva pojan kuvasta
näyttää selvästi, että
hiontatekniikkaa poikkeaa lehtokaiverruksesta
ja muistuttaa
enemmänkin Kumelassa työskennelleiden
Erkki Käpin ja Sulo Tommolan kädenjälkeä.
|
Kukkia poimivat lapset
peilikuvana maljakon
sisäpuolelta nähtynä. Vasemmalla ylhäällä
Hongellille
tyypilliset linnut.
|
Oheisissa kuvissa näkyvän
maljakon hiontatyyli poikkeaa lehtokaiverruksesta ja ensin tulikin mieleen,
että joku kaivertaja on ostanut Karhulan tehtaanmyymälästä hiomattoman maljakon
ja tehnyt sitten siihen oman koristelun. Kaivertaja ei ole kuitenkaan
signeerannut työtään. Ainakin Kumelassa työskennellyt Erkki Käppi on ostanut
Hongellin maljakoita tehnyt niihin omassa verstaassaan omia hiontakuviaan,
jotka on signeerannut kuvan reunaan. Yleisimpiä tällaisia maljakoita ovat
erilaisilla kalastamiseen liittyvillä kuvilla varustetut astiat, joissa on
pohjassa Hongellin ja Karhulan signeeraus sekä kuvissa E. Käpin signeeraus.
Oheisten kuvien maljakon pohjassa on numerosarja 2744 – 4313, joka viittaa Karhulassa
käytettyyn tapaan ilmaista astian ja kaiverruksen luettelonumerot. Tämän
perusteella onkin oletettavaa, että kaiverruskuvio on tehty Karhulan lasitehtaassa,
vaikka astian numero ei olekaan tuo lasimuseon kirjassa mainittu numero, ehkä
astian numero vaihtelee käytetyn lasimassan värin mukaan ?
G H – KARHULA ja
numerosarja 2744 – 4313
maljakon pohjaan kaiverrettuina.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti